Harald Blåtand

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Djingo
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 oktober 2004, 14:21
Ort: Umeå

Harald Blåtand

Inlägg av Djingo » 25 oktober 2004, 15:26

Har de verkligen funnits en som har hetat så eller är de jag som läser för mycke seritidningar?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Harald Blåtand

Inlägg av Hexmaster » 25 oktober 2004, 18:02

Djingo skrev:Har de verkligen funnits en som har hetat så eller är de jag som läser för mycke seritidningar?
:D Vad läser du för serietidningar..? Visst har Harald Blåtand funnits, han som "kristnade danerna" enligt uppgift på den berömda Jellingestenen, och i våra yttersta dagar gett namn till Bluetooth-standarden.

Djingo
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 oktober 2004, 14:21
Ort: Umeå

Inlägg av Djingo » 25 oktober 2004, 18:13

Ehh har läst mycke pyton osv, där ritade dom en rolig bild på Harald blåtand :D

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 25 oktober 2004, 18:25

Hans tand var ju naturligtvis inte blå på riktigt, utan svart. Bara det att på vikingatiden betydde blå svart. Vilket kan synas på t.ex. Joar/Ivar Blå, som hade ett stort svart skägg, Blåland, som betyder afrika och mindre positiva ord som blåneger och dyl.

/Tomas

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Harald Blåtand

Inlägg av Ralf Palmgren » 25 oktober 2004, 19:00

Konge Harald "Blåtand" af Danmark og Norge (970-991). Regeringsåren är endast riktgivande!

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Inlägg av Uruk-Hai » 25 oktober 2004, 19:50

Vad vet man mer om skälet till hans tilläggsnamn?

Som kuriosa kan jag berätta att mina framtänder som barn, dvs mjölktänderna var blåsvarta.

Mor min sa att det berodde på för mycket saft men det var nog snarare ett försök att dra ner konsumtionen av densamma.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 26 oktober 2004, 15:46

Uruk-Hai skrev:Vad vet man mer om skälet till hans tilläggsnamn?

Som kuriosa kan jag berätta att mina framtänder som barn, dvs mjölktänderna var blåsvarta.

Mor min sa att det berodde på för mycket saft men det var nog snarare ett försök att dra ner konsumtionen av densamma.
*lol* Coolt!

Harald Gormsson Blåtand. Som sagt kung i slutet av 900-talet och en av nordens största härskare.
Kung i Danmark och senare Norge genom fostersonen Harald Gråfäll(osäker på om jag minns rätt namn!) vilken han lät döda genom systersonen Gull-Harald någonting(Knutsson?).
Vilken han också lät döda genom Håkon Sigurdsson mot att denne blev jarl över Nordnorge.
Harald Blåtand anlade domkyrkan i Roskilde om jag inte minns fel och han ska eventuellt ha grundat vikingafästet Jomsborg med de kända Jomsvikingarna (finns fler trådar på skalman om jomsvikingar).
I vilket fall sände han jomsjarlen Styrbjörn Starke mot Erik Segersäll och blev så även kung över Sverige.
Han sårades i ett krig mot sin son Sven Tveskägg och dog av det.

En annan Harald (om än mytisk) med ett i mitt tycke häftigare namn relaterat till hans tänder var Harald Hildetand son till Hrörek i Lejre och Ivar vidfamnes dotter Aud. Han var Nordens störste kung under 700-talet. Erövrade Danmark, Sverige, Norge och norra Tyskland. Han besegrades av sin systerson lydkonungen över Uppsala i det berömda Bråvalla-slaget (om det nu ägt rum? Finns tråda rom det också :) )
I vilket fall så utmålar sagan honom med VILDSVINStänder, därav namnet. Han utmålas också som en man av EXTREMT hög ålder och skydsling till Oden som lärde honom svinfylkingen och andra krigskonster men som till slut svek honom.

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Harald Blåtand

Inlägg av Ralf Palmgren » 26 oktober 2004, 20:57

Under Konge Harald "Blåtand" af Danmark og Norge (970-991) spred sig kristendomen till Danmark och det anlades ett biskopsdöme i Danmark. Han skall ha döpt sig på 960-talet. I Norge existerade vid denna tid ett interregnum (danskt styre), där den danska kungen representerades av regenten Ladejarl Håkon "den Store" Sigurdsson (969-995). Harald Blåtand ínristade på den berömda Jellingestenen orden: "Harald, som besegrade hela Danmark och Norge och kristnade danerna". Hans son, en av nordens största härskare, Konge Svend I Tjugguskegg af Danmark (omkring 986-1014), Norge (1002-1014) og England (1013-1014) inledde ett krig mot sin far. Som en följd av detta flydde Harald Blåtand och dog någongång före 988 eller 991.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Re: Harald Blåtand

Inlägg av UrsusRex » 28 oktober 2004, 21:35

Ralf Palmgren skrev:Under Konge Harald "Blåtand" af Danmark og Norge (970-991) spred sig kristendomen till Danmark och det anlades ett biskopsdöme i Danmark. Han skall ha döpt sig på 960-talet. I Norge existerade vid denna tid ett interregnum (danskt styre), där den danska kungen representerades av regenten Ladejarl Håkon "den Store" Sigurdsson (969-995). Harald Blåtand ínristade på den berömda Jellingestenen orden: "Harald, som besegrade hela Danmark och Norge och kristnade danerna". Hans son, en av nordens största härskare, Konge Svend I Tjugguskegg af Danmark (omkring 986-1014), Norge (1002-1014) og England (1013-1014) inledde ett krig mot sin far. Som en följd av detta flydde Harald Blåtand och dog någongång före 988 eller 991.
Ja just det Harald var den förste (skandinaviske) kungen att kristna sig va? :) (osäker)

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Re: Harald Blåtand

Inlägg av Dan Koehl » 29 oktober 2004, 09:43

Ralf Palmgren skrev:Harald Blåtand ínristade på den berömda Jellingestenen orden: "Harald, som besegrade hela Danmark och Norge och kristnade danerna".
Jag tror inte det. Senare undersökningar verkar ha visat att runorna ristats vid tre olika tillfällen. Så är till exempel delen om Haralds kristnande tillagd efteråt.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1604
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Re: Harald Blåtand

Inlägg av Örjan » 29 oktober 2004, 21:26

UrsusRex skrev:Ja just det Harald var den förste (skandinaviske) kungen att kristna sig va? :) (osäker)
Inte Harald Blåtand men däremot Harald Klak som var kung i början av 800-talet innan han fördrevs 827. Något före Harald Blåtand ska även Norges kung Håkon den gode ha kristnat sig, men han återföll senare till hedendomen.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Harald Blåtand

Inlägg av Ralf Palmgren » 1 november 2004, 11:24

Nu citerar jag direkt ur NE:

Harald Blåtand
Död 986 eller 987, dansk kung, son till Gorm den gamle. Harald Blåtand styrde, möjligen till en början som faderns medregent, ett rike med centrum i Jelling i Jylland. Ett politiskt beroende av Otto I (den store) i Tyskland bidrog troligen till hans övergång till kristendomen mellan 953 och 965. Harald Blåtand utsträckte efter hand sitt välde, så att det på 970-talet omfattade också östra Danmark och delar av Norge. Omkring 983 lyckades han erövra landet kring Hedeby och kunde tydligen göra sig oberoende av kejsaren. Harald Blåtand kunde sedan i den stora Jellingstenens runinskrift förkunna, att han "vann sig hela Danmark och Norge och gjorde danerna kristna". Till sist utbröt dock ett uppror, lett av sonen Sven Tveskägg och i källorna skildrat som en kamp mellan kristen och hednisk tro. Sven segrade, medan Harald Blåtand flydde sårad till vikingaborgen Jomsborg, där han kort efteråt dog.

Speciellt viktig är meningen: Harald Blåtand kunde sedan i den stora Jellingstenens runinskrift förkunna, att han "vann sig hela Danmark och Norge och gjorde danerna kristna". Jag håller själv med detta och undrar därför över Dan Koehls inlägg. Han skrev: Jag tror inte det. Senare undersökningar verkar ha visat att runorna ristats vid tre olika tillfällen. Så är till exempel delen om Haralds kristnande tillagd efteråt.

Vilka undersökningar tänker du på, vilka belägg finns som stöder ditt påstående samt vilken strikt vetenskaplig historisk/arkeologisk undersökning finns gjord där jag kan läsa om detta. Med andra ord vad grundar du ditt påstående på?

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Harald Blåtand

Inlägg av Ralf Palmgren » 1 november 2004, 11:31

I samma verk som ovan står om Harald Klak:

Harald Klak
Död cirka 840, dansk kung. Harald Klak uppges under perioden 812-827 tidvis ha härskat i (delar av) Danmark, åtminstone mot slutet med stöd av kejsar Ludvig I (den fromme), i vars närvaro han skall ha låtit döpa sig i Mainz 826.

Användarvisningsbild
Juten
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 1 juni 2004, 18:45
Ort: Roskilde

Inlägg av Juten » 5 november 2004, 09:19

Tomas Ibsen skrev:Hans tand var ju naturligtvis inte blå på riktigt, utan svart. Bara det att på vikingatiden betydde blå svart. Vilket kan synas på t.ex. Joar/Ivar Blå, som hade ett stort svart skägg, Blåland, som betyder afrika och mindre positiva ord som blåneger och dyl.

/Tomas
har hørt et eller andet sted at udtrykket tand måske var betegnelsen for en eller anden stilling eller......
og at kappen så var blå??! :)

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Inlägg av Johan Ekstrand » 5 november 2004, 16:20

Jag har läst (minns ej vart just nu) att Haralds tillnamn Blåtand skulle vara en sammansättning av orden Blå, dvs mörk, och Thane, vilket skulle betyda hövding.

Skriv svar