Den anglosaxiska vikingamässiga hären och även av vinkingar befolkade sådana modell år 1066 innefattade tungt infanteri med långa brynjor, höga toppiga hjälmar, sköld och tvåhandsyxor som kunde vara upp till 150 cm långa. Detta infanteri kallades Housecarls.
Anglosaxarna marscherade fram och åter över landet och blev först besegrade vid Fulford av de norsk-danska vikingahären innan de med nöd och näppe besegrade denna första fiende vid Stamford Bridge.
Men precis därefter invaderade vikingaättlingarna Normanderna under Vilhem Erövraren som hade vidareutvecklat det frankiska kavalleriet till ett verkligt tungt kavalleri förstärkt med vikingatida ideal om dådkraft.
Normanderna brände sina skepp vid kusten och de båda härarna möttes vid Hastings, först efter att Vilhem Erövraren hade lyckats mana sina tunga ryttare till ytterligare ett stormanlopp lyckades man besegra anglosaxarna.
Somliga säger att det också var då som riddarväsendet och det tunga kavalleriet såg sin födelse, både i och med att de kristnade normandernas vikingaideal stärkte det feodala systemet men också genom att det tunga kavalleriet helt enkelt sågs som det segrande vapensystemet.
Men anglosaxarna var naturligtvis starkt försvagade av de blodiga sammandrabbningarna med den norsk-danska vikingahären och trots detta hängde det på håret...
Hur hade historien sett ut om Normanderna besegrats och berövade på sina skepp som de hade bränt praktiskt taget försvann ur historien genom en försmädlig och förnedrande fred?
Hade då tungt infanteri med tvåhandsyxor varit det segrande vapensystem som alla hade velat skaffa sig? Fascinerande tanke.
Houscarls vs Normands (What if)
Jag tror inte det, militärtekniska innovationer har genom tiderna haft en tendens att utvecklas oavsett deras betydelse/effektivitet inledningsvis.
Genomslaget för det tunga rytteriet hade kanske skjutits upp något men oavsett utgången av slaget hade nog även anglosaxarna sett värdet av tungt rytteri som anfallsvapen. Ryttare är snabbare än fotsoldater och kan under rätt förhållanden leverera en kraftfull attack.
Historien hade kanske sett annorlunda ut med tanke på att de Engelska och Franska kungahusen bråkade rätt friskt med varandra kring de Engelska besittningarna i Normandie. Möjligen hade det närmare släktskapet mellan anglosaxare och normander lett till att de tdigare hade sänt hjälp till de senare men troligare(?) är att de normandiska furstarna hade blivit vasaller under den franska kronan. Detta i sin tur hade kanske lett till fler invasionsförsök av de Brittiska öarna, kanske inte.
Spekulationer kring historiska skeenden är alltid vanskliga. Om inte Harold hade dött vid Hastings (Battle) hade kanske den Normandiska invasionen slutat lika lyckligt (?) utan lett till ett betydligt längre och kostsamt krig.
/Martin
Genomslaget för det tunga rytteriet hade kanske skjutits upp något men oavsett utgången av slaget hade nog även anglosaxarna sett värdet av tungt rytteri som anfallsvapen. Ryttare är snabbare än fotsoldater och kan under rätt förhållanden leverera en kraftfull attack.
Historien hade kanske sett annorlunda ut med tanke på att de Engelska och Franska kungahusen bråkade rätt friskt med varandra kring de Engelska besittningarna i Normandie. Möjligen hade det närmare släktskapet mellan anglosaxare och normander lett till att de tdigare hade sänt hjälp till de senare men troligare(?) är att de normandiska furstarna hade blivit vasaller under den franska kronan. Detta i sin tur hade kanske lett till fler invasionsförsök av de Brittiska öarna, kanske inte.
Spekulationer kring historiska skeenden är alltid vanskliga. Om inte Harold hade dött vid Hastings (Battle) hade kanske den Normandiska invasionen slutat lika lyckligt (?) utan lett till ett betydligt längre och kostsamt krig.
/Martin
- Kapten_Gars
- Medlem
Det feodal krigsväsenet som kombinerade tungt kavalleri med understödjande infanteri var etablera sedan långt över 100 år i europa 1066, Hastings hade inge inverkan på hur det utvecklades öht utöver det faktum att det utsträcktes till England. Det anglo-danska systemet för krigföring var en återvändsgränd som för eller senare skulle hamna på historiens skräphög, frågan var inte om utan när.
Normanderna hade knappast försvunnit, möjligen fått ett avbräck men i södra italien så hade redan Robert Guiscard och de andra Hautville bröderna etablerat sig i en stark maktpostition, kanske hade kraften som gick åt till att expandera i England istälelt kanaliserats söderut till italien, sicilien och grekland och lett till en starkare normandisk stat där.
Normanderna hade knappast försvunnit, möjligen fått ett avbräck men i södra italien så hade redan Robert Guiscard och de andra Hautville bröderna etablerat sig i en stark maktpostition, kanske hade kraften som gick åt till att expandera i England istälelt kanaliserats söderut till italien, sicilien och grekland och lett till en starkare normandisk stat där.
Där ser man. Att normanderna var nere och härjade i Italien hade jag ingen aning om. Hur tror du Kapten de Engelsk-Franska relationerna hade sett ut om den Normandiska invasionen hade misslyckats. Hade England blivit ett Europeiskt bakvatten som Frankrike inte hade brytt sig om?
Som jag tidigare har sagt så vet jag att historiska spekulationer är vanskliga men ibland kan det vara kul. Särskillt som man oftast (i mitt fall) lär sig något nytt.
/Martin
Som jag tidigare har sagt så vet jag att historiska spekulationer är vanskliga men ibland kan det vara kul. Särskillt som man oftast (i mitt fall) lär sig något nytt.
/Martin
-
sternschild
- Tidigare medlem
Den normanniske krigerkulturen var så overlegen samtlige samtidige "systemer" for krigføring at det kanskje bare ville betydd invasjonsbølge etter invasjonsbølge. Normandie var jo overbefolket nok til å reise langt sørover i Europa i tilllegg til å ta over Frankrike.sternschild skrev:Hur mycket kaos skulle det då ha blivit om Harald fått sitt redan vid Stanford Bridge....
Fuller, en historiker jeg leser med stor iver, er nokså sår over den fransk-engelske maktkampen og mener at de kunne brukt felles ressurser på å redde restene av Bysantin. Dette var en spennende epoke, spesielt for hobbyspekulanter som meg selv.