"Den som inte var med, kan aldrig förstå" som en visare man än jag själv en gång yttrade om sina krigsupplevelser...
Jag tycker det låter rakt skadat att man skulle se ner på våra gamla gossar från förr. Man kan ju inte gärna döma folk förr genom vår tids ögon, vår uppfattning om vad som är rätt och etiskt är något som inte fanns på den tiden någonstans i europa. Då var det inte snack om demokrati, folkrätt, mänskliga rättigheter. Då gällde det överlevnad, något som få verkar ta i beaktning, vilket är lättare att göra när man fått förmånen att växa upp i ett fredligt land utan svält och sjukdomar.
Om det sociala skyddsnätet helt plötsligt brakade ihop, så skulle jag nog inte tro för ett ögonblick att människor som Tobbe skulle dra sig för att handla mot vad som anses vara rätt och etiskt för att överleva.
Livet på den tiden var hårt i ordets rätta bemärkelse, för dom som inte hade något lösöre eller mark att livnära sig av. Så fanns det inte många alternativ att välja mellan. Det fanns tillexempel dom som frivilligt antog träldom i slutändan. Och det som skedde då på den tiden som anses som omänskligt och rått i våra ögon ansågs som fullt normalt i allas ögon oavsett vilket land man tittar på. Det krävs en del insikt och förståelse i hur landet såg ut på den tiden innan man bör yttra sig tycker jag, det är inte så förbannat enkelt som det verkar. Det bör väl räcka fint med att titta till hur det ser ut idag i många länder i världen där det råder.
Slår mig som förbannat ignorant att yttra sig nedsättande om folk som levde för 1000 år sen då man inte hade konsum runt hörnet och mikrovågsugn hemma i köket. Samtidigt bör man nog passa sig för att tala alltför lätt om "glada och ständigt skrattande vikingar" de var nog lika många med tunga sinnelag på den tiden med en osäker framtid framför sig. Hårda tider skapar hårda folk som jag alltid sagt.
"5. Vett behöver,
den som vida färdas;
lätt är hemma vadhelst.
Mång ögonkast får,
den som intet förstår
och sitter med kloka tillsammans."