Människors längd

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 16 mars 2004, 00:26

Någonstans på skalman, kan bara inte hitta var, har jag gjort ett inlägg om ett fynd i England efter vad man tror är en vikingahövding och skelettet är ENORMT... Om någon är intresserad skulle jag kunna försöka gräva fram boken jag läst om detta fynd i? Annars kan man ju försöka hitta det inlägget här på skalman.

/B

sternschild
Tidigare medlem

Inlägg av sternschild » 16 mars 2004, 04:20

Det var väl en viss klimatförsämring som började järnålder/vikingatid o har vänt cykeln nu. Det växte lövträd betydligt längre norrut i sverige osv. Kallare o eländigare levnadsförhållanden där skördar slår fel bör nog kunna sänka växten en bra bit. Vissa år ska det praktiskt taget inte ha varit någon sommar enligt krönikörerna.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Re: Längd

Inlägg av Luno » 16 mars 2004, 13:30

Hellhager skrev:Det är fullt möjligt,
Sökte på internet hittade inget som var för din teori men iget som motsade den heller.
Det låter logiskt.
Jag hittade källan till det jag sa det står i Illustrerad Vetenskap NR 16/2003 och artikeln heter Människan Mot alla odds
Och dom skriver om Anatomiska anpassningar efter extrema klimat förhållanden

Användarvisningsbild
Three towns
Medlem

Inlägg av Three towns » 16 mars 2004, 16:20

Sternschild skrev

Det var väl en viss klimatförsämring som började järnålder/vikingatid o har vänt cykeln nu. Det växte lövträd betydligt längre norrut i sverige osv. Kallare o eländigare levnadsförhållanden där skördar slår fel bör nog kunna sänka växten en bra bit. Vissa år ska det praktiskt taget inte ha varit någon sommar enligt krönikörerna.

Mycket riktigt

ville bara lägga till en teori som forskarna hade om vikingarnas försvinnande från grönlad.
Som Sternchild sade så blev vädret kallare, inte minst på Grönland.
Boskapen fick dåligt med foder, människornas skördar slog fel p.g.a vädret.
Reslutatet blev att vikingarna fick lite mat och följden led till död eller att man åkte till europa.
Man kollade upp hus på grönland (VIKINGATIDEN) för ett tag sedan, tror att det visats på discovey, ialla fall där hittade man kläder och kroppar från vikingatiden. Man kunde se drastiska förändringar.
Farligt stor kalkbrist, (Kan inte komma på ordet)
Även folket som levde skulle bli längre ju längre man grävde.
Detta var någon gång på 1200-1300 talet då det blev kallare på jordklotet. (dåligt minne kommer inte exakt ihåg när det inträffade)
Man kan se nu i efterhand att lövskogen har vandrat ner från de nordiska länderna och ersatts av granskog..
En väldigt osäker källa jag läste från en text vi nånstans.
Det handlade om att även lövskogarna i skåne skall ha minskat, men blev då hela tiden återpalnterade.
Om någon känner till häckeberga skogen så är den planterad på 1400 talet.
Men å andra sidan så är all skånesskog planerad från början så det kan vara en myt.

Måste säga till Luno att ifall det stod i Illustrerad Vetenskap så är det nog sanr.
Har vädigt höga tankar om den tidningen.

flunitrazepam
Ny medlem

All skog i skåne planterad?

Inlägg av flunitrazepam » 16 mars 2004, 16:37

Tjenna!
Detta har inte så mycket med mäniskors längd att göra men
jag vill påpeka att en stor del av skogen i skåne har kommit
till på den naturliga vägen spridd via de smålänska skogarna.
Norra skåne är mycket skogigt och det är det bevisat att det
har varit länge.
Det är t ex inte så troligt att ett 1000 årigt träd har blivit planterat på
1400 talet

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 mars 2004, 16:46

Titta man på sängarna från förr i tiden så var dom inte så långa.

Stefan

Men dom kanske låg på annorlunda sätt förr. :)

Användarvisningsbild
Three towns
Medlem

Inlägg av Three towns » 16 mars 2004, 16:56

troligt att ett 1000 årigt träd har blivit planterat på
1400 talet

Av: flunitrazepam

Det första jag vill påpeka är att jag menade inte att skogarna blev planterade på 1400-talet. (Det var just Häckebergaskogen)
Kan ha uttryckt mig lite dåligt men menade att lövskogen skall ha miskat inte skånes skogar i allmänhet.
Grejen är att när lövskogen höll på att minska så planteras nya lövträd.
Vilket gjorde så att det blev inga tom rum utan lövskog om man nu kan uttrycka sig så.
Men så har vi även barrskogen som trycker ner på skåne, vilket är då skogarna från småland som flunitrazepam skrev.
Om man har varit södra skåne är där mer lövskog eftersom inte barrskogarna trycker på och tackvare omplanteringen.
Men trots allt ifall man inte planterade så skulle kanske lövskogarna hämta sig ändå.
Det är mycket möjligt.

Användarvisningsbild
Three towns
Medlem

Inlägg av Three towns » 16 mars 2004, 17:03

Stefan Lundgren skrev

Titta man på sängarna från förr i tiden så var dom inte så långa.

Men dom kanske låg på annorlunda sätt förr.

Undrar från vilken period du sett sängarna ifrån.
Grejen är på 1800-talet var man i genomsnitt kortare än på exempel vikingatiden. Om du nu menar en säng från 1700-1800 talet så är sänganrna klart mindre.
Man kan ta fallet med taket på hus från 1800-talet. (snickaren i byns hus)
Taket brukar alltid ha den tendenssen att man slår huvudet i taket.
(Dagens människor som i snitt är ca 170-180.)

flunitrazepam
Ny medlem

t ex japaner

Inlägg av flunitrazepam » 16 mars 2004, 20:13

Jag håller med om teorin att medellängden är hög under tider då det
finns gott om mat (och tvärt om givetvis).

Detta styrks nämnligen av japanerna.
"va?" tänker du säkert nu...
jo faktiskt av japanerna. (eller deras teori om sin plötsliga snabbväxt)
De är nämligen mer eller mindre "kända" för att vara korta.
Det beror troligtvis på att man äter så pass mycket ris och fisk i deras kultur och förhollandevis lite proteinrikt kött.
Men de senaste deceniera har japan (precis som resten av världen) tagit till sig en hel del av de amerikanska matvanorna,
med snabbmat, hamburgare osv vilket faktiskt har ökat medellängden kraftigt

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 16 mars 2004, 23:08

Om man nu skriver under på teorin om födans näringsinnehåll som främsta orsak till längdvarians hos människor, under förutsättningen att populationerna har en likartad sammansättning vad avser genetiskt betingad förutsättningar för längd, vilket verkar vettigt. Då så kan jag anknyta till Patriks fråga om digerdöden. Enligt vad Dick Harrisson skriver i Stora Döden, kap. Efter syndafloden, så blev levnadsförhållandena och därmed mathållningen bättre efter digerdöden. (Om man överlevde, förstås. Annars hade man ju högst begränsad nytta av det.)
"Det blev gott om plats, pålagorna lättade, priserna sjönk och det var lättare att komma över vad som tidigare varit att betrakta som bristvaror. Levnadsstandarden för den västeuropeiske genomsnittsbonden höjdes under andra hälften av 1300-talet. Före 1349 hade de engelska böndernas diet huvudsakligen varit vegetabilisk, med tonvikt på kornbröd och en sorts havregrynsgröt. Efter digerdöden blev det vanligare med vetemjöl, och man åt mer köttprodukter från nötboskap och får. I stället för salt fisk från Yarmouth gick man över till att äta färsk fisk"
Vore intressant att jämföra osteologiskt material från personer från kyrkogårdar före respektive efter digerdöden.

Jag letar vidare efter FoF-artikeln, för övrigt. Jag är säker på att den finns någonstans. Jag ska bara hitta den... :?

Ja77
Medlem

Re: t ex japaner

Inlägg av Ja77 » 16 mars 2004, 23:44

flunitrazepam skrev:Detta styrks nämnligen av japanerna.
Det beror troligtvis på att man äter så pass mycket ris och fisk i deras kultur och förhollandevis lite proteinrikt kött.
Men de senaste deceniera har japan (precis som resten av världen) tagit till sig en hel del av de amerikanska matvanorna,
Stämmer säkert, känner en "kinesisk" tjej, hon är kort med svenska mått, men väldigt lång gemfört med sina släktingar som bor i Kina.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 16 mars 2004, 23:59

Hupp. Besvarar mig själv här lite snabbt ang. kroppslängd:

Prof. Rickard Steckel vid Ohio University har lagt fram en intressant artikel om kroppslängd geom historien. En sammanfattning kan hittas på http://www.j-bradford-delong.net/articl ... eckel.html eller http://www.nber.org/papers/w8542.

I korthet går det ut på att människors kroppslängd i norra Europa minskade från tidig medeltid till 1600- och 1700-talens lägstanivåer, för att åter nå medeltida nivåer under tidigt 1900-tal. Ändringar i kroppslängd beror främst av dieten. Dietens innehåll beror sedan indirekt av ett flertal faktorer, bland annat klimatförsämring, resursfördelning, sjukdomar och krig.

Det är underbart med universitetets sökmotorer och artikeldatabaser. :)

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Re: t ex japaner

Inlägg av Djinghis Khan » 17 mars 2004, 09:21

flunitrazepam skrev:Jag håller med om teorin att medellängden är hög under tider då det
finns gott om mat (och tvärt om givetvis).

Detta styrks nämnligen av japanerna.
Tja... vet man säkert orsaken till deras ökade medellängd? Så om jag bara ätit renkött och blåbär och hållit mig borta fråm strips och bigMac, då skulle alltså min längd ha halkat ner till den "riktiga" samiska medellängden på 165 cm? Jag är ngt skeptisk ändå... :roll:

/DK M

flunitrazepam
Ny medlem

svar till Djinghis Khan

Inlägg av flunitrazepam » 17 mars 2004, 16:59

ja det är ju trots allt bara en teori

Användarvisningsbild
Three towns
Medlem

Vikitigt!

Inlägg av Three towns » 17 mars 2004, 20:00

Sarvi skrev

I korthet går det ut på att människors kroppslängd i norra Europa minskade från tidig medeltid till 1600- och 1700-talens lägstanivåer, för att åter nå medeltida nivåer under tidigt 1900-tal. Ändringar i kroppslängd beror främst av dieten. Dietens innehåll beror sedan indirekt av ett flertal faktorer, bland annat klimatförsämring, resursfördelning, sjukdomar och krig.

Detta var ungefär det jag skrev, men men att de lägsta nivåernarna kom på 1600- coh 170- talet visste jag inte.
Skumläste länken http://www.nber.org/papers/w8542 som du rekomendera mycket intressant.
Om ni andra skulle ha missat dom så kolla in dom nu! :D :)

Skriv svar