Helmersson skrev:Ägandet av jord eller landområden blev snart upptakten till osämja och i slutändan krig.

Helmersson skrev:Anarko-primitivism eller inte , nog kan man väl konstatera att mänsklighetens största misstag var att överge det nomadiserande jakt- och samlarlivet.

Jägarstenålderns människor var inte så fredliga som många människor av idag inbillar sig. En påfallande hög procent av de skelett som vi återfunnit från den äldre stenålder har skador av yttre våld, ofta med spår av eggar och spetsar dvs människoåsamkade skador

nog kan man väl konstatera att mänsklighetens största misstag var att
överge det nomadiserande jakt- och samlarlivet.

Odinkarr skrev:Vildkatten tæmmes for 130.000 år siden et eller andet sted i hvad senere bliver Mesopotamien 1.

leifhh skrev:Flemming, nu har jag kikat på den sidan ett par gånger och även följt upp länken till cat genome project. Men jag kan faktiskt inte hitta uppgiften om att katten domesticerades för 130.000 år sedan.....
Jag ser därmed ingen anledning till att revidera den gängse uppfattningen om att katten domesticerades för ett par tusen år sedan.
The new research, published in this week’s Science, also suggests that the domestic cat’s ancestors diverged from the ancestors of other populations of today’s wildcats around 130,000 years ago, far earlier than previously suspected.
These five ‘matrilines’ (lines of descent from a female ancestor) were recruited at an unknown time during the last 130,000 years (possibly at different times and places in the Near East) as founders of the modern domestic cats.

Återgå till Förhistoria, tidiga civilisationer och antiken (8000 fkr till 476)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster