Militär grad efter pension

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Thullan
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 10 juli 2003, 21:22
Ort: Storstan

Militär grad efter pension

Inlägg av Thullan » 26 november 2003, 14:31

Forumet om militär organisation är visst bortplockat så jag postar denna fråga här istället:

Behåller man sin militära befälsgrad/titel även efter pensionering? M.a.o. är titeln enbart förknippad med jobbet eller är det något man utnämns till för resten av livet oavsett om man slutar eller går i pension, ungefär som att bli adlad eller utsedd till hedersmedlem eller liknande? Tänker främst på alla gamla gubbar som verkar gå omkring och leva kvar i sina militära vanor trots att dom är pensionerade sedan 20 år, får dom fortsätta att kalla sig konteramiral etc?

Om inte, har man någon annan skyddad titel man får använda som pensionerat befäl, eller får man bara kalla sig "F.d. kapten" el dyl?

//Thullan

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 26 november 2003, 14:40

Man behåller väl sin titel, men inte sin militära rang/grad inom försvaret? Och om man framträder offentligt får man påpeka att man är f.d...?

Användarvisningsbild
Thullan
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 10 juli 2003, 21:22
Ort: Storstan

Inlägg av Thullan » 26 november 2003, 14:44

Mmm det var lite det vi diskuterade på lunchen idag också. Man får naturligtvis inte gå ombord på ett örlogsfartyg, ta befälet och förvänta sig att alla gör honör. Däremot behåller man kanske själva titeln som du säger, mest för sin egen skull alltså?

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 26 november 2003, 15:10

Det enda högre befäl jag träffat använda överste som titel trots att han var pensionerad. Och jag kan inte förstå varför de skulle ifråntas sina grader bara för att de pensioneras?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 26 november 2003, 20:24

Det finns ju ett parallell fall vad det gäller biskopar. En pensionerad biskop behåller ju sin biskopliga värdighet, då vigningen inte går att göra ogjord. För att skilja den pensionerade biskopen från sin aktive kollega, benäms man biskop emeritus (oftast förkortat till em.).

Vad det gäller militära grader har man i Tyskland ett system där man betecknas som t.ex. Oberst a.D. (ausser dienst) vid pensioneringen, har även sett beteckningen användas för en förutvarande rikskansler - Reichskanzler a.D. - . En pensionerad officer i Förenta staternas armé betecknas med sin slutliga grad t.ex. Lieutenant-Colonel US. Army och tillägget (Retd.) = Retired.

//Tyskaorden alias Marcus Karlsson.

Användarvisningsbild
Ender Wiggin
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 29 april 2003, 22:42
Ort: Kronoberg

Inlägg av Ender Wiggin » 26 november 2003, 21:41

Naturligvis behåller man sin officersgrad vid pension/uppsägning eller motsvarande. Detsamma gäller alla som gjort sin värnplikt. Det skulle vara märkligt om man degraderades när man inte längre är i tjänst. Att sedan som i Thullans exempel en del gamla gubbar lever kvar i gamla vanor låter märkligt, kanske begynnade senildemens är förklaringen? :cry:

Däremot har man ju ingen större användning för sin grad när man inte längre är i hären. Jag som före detta yrkesofficer och numera gymnasielärare skulle aldrig drömma om att mina elever skall kalla mig löjtnant... Fast det skulle vara lite småroligt att göra det. :D

Användarvisningsbild
Thullan
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 10 juli 2003, 21:22
Ort: Storstan

Inlägg av Thullan » 26 november 2003, 22:03

Jag får tacka för alla svaren som kommit hittills.

Diskussionen började vid lunchen idag och handlade ursprungligen om alla dessa akademiska titlar (professor, professor emeritus, docent, lektor, universitetsadjunkt, dekanus osv you name it) och vad det är som skiljer dom från varandra. Det gick sen vidare till att handla om vad en pensionerad professor kallas, om han ens kallas för något speciellt (ja det gör han, professor emeritus) eftersom professor är en tjänst och inte något man enbart "studerar" sig till. Det spann vidare till att handla om militära pensionerade befäl och det har jag nog fått svar på nu.

Som sagt, tack. Nu har jag lite mer att komma med till morgondagens lunch. :)

//Thullan

Användarvisningsbild
Kn Korrekt
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 17 april 2002, 11:05
Ort: Lärdomens hufvudstad

Inlägg av Kn Korrekt » 27 november 2003, 11:37

Lite längre tillbaka var det dessutom vanligt att man kunde få en högre rang än den man hade inför pension, och därmed komma upp en "pensionsklass". Det kallades exempelvis "Majors avsked".

hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Re: Militär grad efter pension

Inlägg av hans lindquist » 4 december 2003, 12:18

Thullan skrev:Forumet om militär organisation är visst bortplockat så jag postar denna fråga här istället:

Behåller man sin militära befälsgrad/titel även efter pensionering? M.a.o. är titeln enbart förknippad med jobbet eller är det något man utnämns till för resten av livet oavsett om man slutar eller går i pension, ungefär som att bli adlad eller utsedd till hedersmedlem eller liknande? Tänker främst på alla gamla gubbar som verkar gå omkring och leva kvar i sina militära vanor trots att dom är pensionerade sedan 20 år, får dom fortsätta att kalla sig konteramiral etc?

Om inte, har man någon annan skyddad titel man får använda som pensionerat befäl, eller får man bara kalla sig "F.d. kapten" el dyl?

//Thullan
Pensionerade officerare borde efter kyrkligt och akademiskt föredöme tituleras med graden följt av "emeritus".
Således "kapten emeritus", "major emeritus", "överste emeritus" etc. Varför ska endast kyrkoherdar, prostar, biskopar samt professorer vederfaras den nåden? Vi lever ju i jämlikhetens samhälle.
Med munter men titelsjuk hälsning
Hasse L

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 5 december 2003, 13:52

Hasse L skrev:
Varför ska endast kyrkoherdar, prostar, biskopar samt professorer vederfaras den nåden? Vi lever ju i jämlikhetens samhälle.
Eller hålkortsoperatriser, controllers, stinsar, servitörer och busschaufförer för den delen! :D

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Osprey » 5 december 2003, 19:21

Gutekrigaren skrev:Hasse L skrev:
Varför ska endast kyrkoherdar, prostar, biskopar samt professorer vederfaras den nåden? Vi lever ju i jämlikhetens samhälle.
Eller hålkortsoperatriser, controllers, stinsar, servitörer och busschaufförer för den delen! :D
Jag håller inte med här, jag tycker inte att det är riktigt samma sak. Hålkortsoperatriser, controllers, stinsar, servitörer och busschaufförer är yrken, liksom militärer... medan däremot olika grader inom det militära liksom inom kyrkan (grader?) och för övrigt okckså titeln professor (som inte säget något alls om vad du jobbar med) är ett bevis på att du uppnått vissa färdigheter och har en hög kunskap inom området...

Inom det militära är jag till exempel värnpliktig furir, men jag skulle ju aldrig vilja bli kallad "furir emeritus" för det, att vara furir bevisar inget eller iallafall inte mycket... isåfall har jag nått längre inom den civila banan, men där finns oftast inga grader inom olika yrken, du får högre lön, men blir aldrig "majorstins", "överstestins" eller "generalstins" för det... :)

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Osprey » 5 december 2003, 19:22

Uj, skrev för snabbt, felstavningar... hoppas ni överlever... :roll:

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 5 december 2003, 22:33

Osprey...jag vill inte göra dig besviken men: Jag skojade. :wink:

Mvh Petter

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 7 december 2003, 09:59

Hans L, Kn Korrekt. Nja, skillnad mellan en pensionerad major och pensionerad biskop är att majoren förutsätts vara kvar i reserven och stå till förfogande ifall om.

För att knyta till det som Kn Korrekt sa:
Ett fint exempel på detta. Jag läste en gång biografin Sergeant Flora. Om en kvinnlig sjuksköterska som blev engagerarad i den serbiska armén under wwI. Tuffa förhållanden m.m., - hon var duktig, så småningom gav man henne militära grader: när krigsslutet kom hade hon t.0.m. sergeants grad. Vid avdankning gav man henne och hennes fästman, armésergeanten, storslaget löjtnats grad (hoppade alltså över allt tjafs med fänriksgrader; räknade väl med att det här var väl ändå mest artighet, det blir ju aldrig mera krig).
Men sedan bröt andra världskriget ut, de blir inkallade, och får automatiskt utnämning till närmaste högre grad: de är kaptener.

Nu blev det inte någon strida av i den omgången, nu var de två gamla pensionärer, på riktigt, och Jugoslavien/Serbien kvästes ju på någon vecka. - Minns ej vart de tog vägen, jag tror de lyckades fly.

Således: Serbien hade minst en kvinnlig äkta kapten vid armén, fullt lagligt om än aningens krystat, delvis pga dessa automatiska avancemang..

Användarvisningsbild
Hiawatha
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 augusti 2002, 12:54
Ort: Treriksröset

Inlägg av Hiawatha » 17 december 2003, 01:08

Lägg märke till att många gamla höga militärer fortfarande finns kvar i reserven och således fortfarande kan kallas in i tjänst.

Skriv svar