Diskussioner kring litteratur och andra källor om vår historia samt hjälpvetenskaper Värd: B Hellqvist & Wooster Köp dina böcker via forumet och du stödjer samtidigt forumet!
Försäkringsbolaget fortlever inte längre under eget namn, utan ingår i Skandia-koncernen. Dess vapen komponerades på 1930-talet (tror jag) av Arvid Berghman, som var tjänsteman på bolaget.
Ja, det är rätt. Visst är det fyndigt - stolpen och ginbalken bildar bokstaven T, som i Thule. Bolaget drevs i ett par generationer av familjen Palme, och såldes sedan till Skandia, där det bytte namn till Skandia Liv.
Thule-vapnet prydde alla Thules kontor förr i tiden. Jag har letat på nätet efter någon bra bild, men inte lyckats hitta någon. Däremot hittade jag ett inscannat kuvert från Thule, där man ser hur de använde vapnet. Snyggt, eller hur?
Try_Thule.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Att företaget överhuvudtaget fick ett vapen (en företelese som inte är så vanlig i Sverige), hänger säkert samman med att den heraldiskt instresserade Arvid Berghman arbetade där.
Det är helt rätt, U of Queenlands vapen är det. Boken syftar förståss på utbildnign och lärande, korset kommer från delstatens vapen (där det dock är ett malteserkors).