Tjeckiska legionerna i Ryssland

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Tjeckiska legionerna i Ryssland

Inlägg av Martin Lundvall » 14 augusti 2003, 01:46

Hur stor betydelse ska man tillmäta de tjeckiska legionerna för hur det ryska inbördeskriget utvecklades? Hade överhuvudtaget ryska inbördeskriget brutit ut om hela affären med tjeckerna inte hade hanterats så dåligt?

För er som inte känner till detta intressanta ämne så bifogar jag två länkar. Jag antar att man inte får lära sig om legionerna i skolan. :lol:
http://www3.mistral.co.uk/paper.heritage/czecharmy.html
http://www.regiments.org/milhist/wars/ww1/russia.htm

/Martin

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 14 augusti 2003, 14:17

Tjeckerna ockuperade stora delar av Sibirien, eftersom de lyckades ta över den transsibiriska järnvägen.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 14 augusti 2003, 15:08

Stämmer bra Ereyk. Det jag tänkte var att Sovjetunionen misstrodde att de tjeckiska legionerna bara ville till Frankrike och därifrån fortsätta kriget mot centralmakterna. Röda Arméns försök till att avväpna legionerna ledde att de kom i konflikt med tjeckerna. Legionerna befirade därefter stora delar av Sibirien och gav kontrarevolutionära grupper hopp om att kunna besegra bolsjevikerna.

/Martin

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 16 augusti 2003, 20:14

Jag vet inte om så mycket hade blivit annorlunda. Tsaren hade troligtvis blivit avrättad i alla fall, även om tjeckernas framryckning nu ledde till att han dog tidigare än vad revolutionärerna tänkte sig. Ryssland befann sig i anarki, de olika kontrarevolutionära grupperna var splittrade och därför fanns det inte så stora hopp att de skulle lyckas.
Ja, jag tror att det hade blivit inbördeskrig även om man inte hade hanterat tjeckerna så dåligt, eftersom det fanns många motståndare till revolutionärerna (det gick 1 boljsjevik på 600 ryssar) som själva ville ta över Ryssland. Det var nog snarare fråga om när och inte om ett ryskt inbördeskrig skulle ske, med eller utan tjecker.

/Erik, alias Ereyk

Skriv svar