Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Lars Berggren

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 22 april 2009, 22:46

Hej "Cikada"!

Det är kommentarer som dina som gör författarlivet meningsfullt. Tack!

30-års straffarbete i saltgruvorna... undrar hur din far mottog den domen?

I vår bok Svenskar i krig 1914-1945 nämner vi inte din far vid namn men han är en av de personer som åsyftas på s. 162 (numrering enl. pocketupplagan). Det var nog bara en frivillig som satt fängslad längre än din far: Lars Berggren från Gävle, som blev fri först 28 maj 1940 och kom hem med en svensk jagare som just köpts in i Italien.

Har du några bilder av din far i Spanien vore det väldigt intressant för många här om du kunde visa någon av dem i denna tråd. Vill du skydda dem från piratkopiering kan du täcka över dem med något märke.

Intressant och glädjande att han klarade av strapatserna utan men. Vi skriver också på s. 162-3 av vår bok lite om krigets efterspel.

Bästa hälsningar,

Lars

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re:

Inlägg av Stilleben » 23 april 2009, 21:40

Stilleben skrev:
Professor Kalkyl skrev:
Stilleben skrev:Tycks finnas en fullständig (?) förteckning över svenska Spanienfrivilliga som dog i kriget här:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Sw ... ivil_War#D
"...his is not the complete list." - Inte alla alltså, bra lista ändå!
Tydligen en helt ny sida på Wikipedia, som jag fann av en tillfällighet. Det anges: "Approx. 500 Swedes volunteered to go to Spain. At least 164 of them died. This is not the complete list". Som källa anges en bok 1977 av Spanien-frivillige Sixten Rogeby. Det finns alltså möjlighet att komplettera listan.
Listan finns inte kvar på Wikipedia, den har flyttats hit, http://wikibin.org/articles/list-of-swe ... l-war.html . Den upptar dock bara de som dödades i kriget.

cikada
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 april 2009, 16:21

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av cikada » 24 april 2009, 17:41

Hej och tack för ert intresse!
Jag har just börjat att mer systematisk kartlägga fars aktiviteter i Spanien 1937-40. Har en hel del material men inga bilder t.v. Tror nog att jag kan få fram dem vad det lider. Värdefullast är naturligtvis hans egna berättelser så som jag minns dem.
Tillfångatagande vid Ebro är en hemsk historia som jag skall återkomma till och naturligtvis var domen med straffarbete förkrossande.
Jag har beställt er bok och den kommer väl endera dagen. T.v. är mina främsta källor Lise Lindbaeks båda böcker "internationella Brigaden" och "Bataljon Thälmann". Tar tacksamt emot annan litteraturhänvisning.
I "Internationella brigaden" omnämns far i samband med Ebropassagen. Han ansågs enl. Lise L. som osårbar och var den ende oskadde i sin sektion vid Guadalajara.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av Robert Sköld » 7 maj 2009, 01:22

Tack Cikada för att du delar med dig av din fars öde, det är mycket uppskattat och visar verkligen på hur nära historia kan vara!

Ser fram mot fortsättningens inlägg!

/Robert Sköld
"I händelse av dåligt väder hålls revolutionen inomhus"

-Citat från Maoiströrelsen i Sverige mitten av 1970talet

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av Stellan Bojerud » 7 maj 2009, 10:16

Cikada är osäker på om hans far Egon Nilsson kom till Spanien i december 1936 eller januari 1937. Hans första strid var kring Universitetsstaden i Madrid. Sådant glömmer man inte, men möjligtvis tidpunkter.

Vi utgår då från striderna kring Universitetet. Dessa pågick 7-12 december 1936. Egon Nilsson bör därvid ha ingått i 3.bataljonen/IB 11 "Ernst Thälmann" under befäl av major Ludwig Renn (aka Freiherr Arnold Veith von Golssenau, fd kapten i tyska artilleriet VK 1 och fd adjutant till Konungen av Sachsen).

För att Egon Nilsson skall ha deltagit vid Universitetsstaden bör han ha ingått i den kontingent som tillfördes bataljon "Thälmann" i Madrid den 28 november 1936. Detta innebär i sin tur att han måste ha kommit till depån i Albacete någon gång mellan 11 och 25 november 1936.

Den 11 november 1936 började 10.bataljonen "John Scheer" (som trots namnet var en tyskdominerad bataljon) att organiseras. Den 25 november 1936 förflyttades den ännu inte färdigorganiserade bataljonen, som bestod av ca 400 man, till Madrid där den upplöstes.

Bataljon "John Scheer" omorganiserades till 2. och 3.skyttekompanierna i 3.bat "Ernst Thälmann". Vidare tillfördes delar som ersättningspersonal till 1.bat "Edgar André". Brist på internationella frivilliga gjorde att bataljonerna fylldes på med ca 25 % spansk personal.

Egon Nilsson bör alltså ha kommit till Spanien ungefärligen samtidigt som Olle Meurling.
Senast redigerad av 1 Stellan Bojerud, redigerad totalt 9 gånger.

Gorwell
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 december 2007, 14:58
Ort: va?

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av Gorwell » 8 maj 2009, 22:25

Ska bli intressant att höra fortsättningen på cikadas fars upplevelser, här kommer lite läsvärda länkar

http://www.aftonbladet.se/kultur/article5037661.ab

http://www.vbm.se/assets/files/Pdf/vbotten_3_08.pdf

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av Stellan Bojerud » 9 maj 2009, 12:27

Länken till Aftonbladet var intressant. Bildtexten till det översta fotot är emellertid helt vansinnig. Där talas om "Tom Mann brigaden". Någon sådan har aldrig funnits!

CENTURIA ANTIFASCISTA TOM MANN bildades den 8 augusti 1936 i Barcelona av makarna Nat och Ramona Cohen. Hon var spanska och Nat var britt. Till dem slöt sig britterna Sid Avner och Sam Masters samt en i Spanien bosatt italienare, som jag tror hette George Toili (ned reservation för namnets stavning). Den lilla gruppen anslöt sig till POUM-milisen och expeditionen till Mallorca.

Den flintskallige mannen som står på knä framför fanan är Thomas "Tom" Wintringham, som aldrig var med i denna grupp, utan som var journalist och krigskorrespondent för Daily Worker. I januari 1937 blev han emellertid kapten och chef för 16.bataljonen "Shapurij Saklatvala", mer känd som "Inglés" eller "British" (trots att den även innehöll irländare). Bataljonen hade namn efter en parlamentsledamot av indisk härkomst, men namnet användes knappast alls, för det var så svårt att uttala.

Efter det misslyckade invasionsförsöket av Mallorca, förflyttades gruppen "Tom Mann", som då vuxit till 18 personer, till Albacete där den uppgick i 5.bataljonen "Ernst Thälmann" den 6 november 1936. Gruppen bildade härvid stommen i en kulsprutepluton.

Så var det med den "brigaden", som alltså aldrig var större än 18 personer.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av loop » 23 maj 2009, 18:20

Det värmer ett syndikalisthjärta att se namnet Tom Mann. Han var på talarturne i Sverige för SACs räkning på typ 10-talet.

cikada
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 april 2009, 16:21

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av cikada » 20 juni 2009, 15:45

Har nu under min semester fått tid att mer systematiskt kartlägga min far Egon Nilssons tid i Spanien. Jag får börja med att korrigera en del fakta som jag tyvärr lämnade i mitt första inlägg här på forumet.
1. Min far var 21-år när han reste till Spanien. Han var således kanske en av de yngre men absolut inte den yngste. Han, liksom många andra av de frivilliga, var medlem i SKP.
2. Han reste till Spanien den 30 januari via Köpenhamn-Esbjerg-Dunqirk-Paris-Perpignan-Figureras-Valencia-Albacete. De var ett 20-tal svenskar i sällskapet, bl.a. hans morbror Herman Thornberg (felaktigt omnämnd som Herman Törnberg i en del förteckningar över frivilliga). Ett av de minnen som etsat sig fast ur hans berättelse är när han sista kvällen i Perpignan vid elden får höra "Vildandens klagan" sjungen av någon av kamraterna! I Albacete välkomnades de av general Andre Marty, som enligt min far kunde en del svenska. Han valde 11. brigaden liksom flertalet av de andra svenskarna. De transporterades sedan till La Roda där man utrustades och fick exercis i två dagar, sedan (den 12 februari) bar det av till fronten.
3. Mitt påstående att hans första strid var vid univeritetet i Madrid var alltså fel. Jag måste ha blandat ihop andras berättelser med min fars. Istället kom alltså hans första strider att utkämpas på Jarramafronten med början i en by som hette Murata Pirates (reserv. för stavningen). Han plutonchef var Karl Dahlström. Fars morbror Herman Thornberg fick tämligen omedelbart en granatskärva genom kindbenet, överlevde men kom aldrig i strid igen.
4. Jag hoppas att det lyckas mig att få in ett foto i mitt inlägg. Fotot är taget vid Svensk-Norska hospitalet i Alcoy och bör vara tagit juli-37.Det företäller Egon sittande t.v., t.h. om honom Conny Andersson (SSU-are från Stockholm) och liggande t.h. Rolf Aronsson (Göteborg).
[img]DSC02186.JPG[/img]

cikada
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 april 2009, 16:21

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av cikada » 20 juni 2009, 15:56

Lyckades inte få med bilden. Har läst FAQ men det går ändå inte. Någon som kan beskriva hur jag ska göra på ett lättfattligt sätt?

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av Stellan Bojerud » 20 juni 2009, 16:02

Intressant. Då ingick han i 3.kompaniet (Chef kapten Ragnar Severin Skotte) av 3.bataljonen "Ernst Thälmann", som reorganiserades i Murcia 14 januari 1937 och sändes till Jarama-fronten 6 februari 1937.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av Göstring » 20 juni 2009, 16:24

cikada skrev:Lyckades inte få med bilden. Har läst FAQ men det går ändå inte. Någon som kan beskriva hur jag ska göra på ett lättfattligt sätt?
Jag lade upp en redovisning i 'Testhörnan', som förhoppningsvis hjälper.
viewtopic.php?f=17&t=35344

cikada
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 april 2009, 16:21

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av cikada » 20 juni 2009, 17:14

DSC02186_2.jpg
Här är, förhoppningsvis, bilden. Beklagar den dålig bildkvaliteten.
DSC02186_2.jpg (17.6 KiB) Visad 3131 gånger

cikada
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 april 2009, 16:21

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av cikada » 20 juni 2009, 17:29

Det fungerade! Tack Göstring!
Bilden är som sagt tagen vid Svensk-Norska sjuhuset i Alcoy. En något marginell historia från min fars tid där är att han ofta berättade för mig om en svensk kvinnlig läkare där som skulle ha hetat "Effi". Han mötte henne två år senare i Paris när han var på väg hem till Sverige. Tack vare Internet har jag funnit att hon var vare sig svenska eller läkare utan istället var norsk sjuksköterska och hette Effi Leganger. Hon var sedemera gift med en stor norsk författare. I mitt sökande hittade jag några intressanta länkar om hospitalet i Alcoy:
http://multimedia.api.no/www.frifagbeve ... 37304a.pdf (sid 42 ff)
http://www.ajualcoi.org/wbiblioteca/exp ... /index.asp

Iofs en marginell episod men historien om hospitalet är i alla fall betydelsefull för att belysa nordiska insatser i kriget.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 21 juni 2009, 18:16

Tack Cikada!

Alltid kul med bilder man aldrig sett förut!

Undrar varför Marty talade lite svenska?

Bästa,

Lars

Skriv svar