Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Durruti

Inlägg av Stellan Bojerud » 27 juni 2006, 13:18

Tack Lars, du har så rätt. Columna Durruti var ursprunget till 26.divisionen. I divisionen ingick en "Batallón Internacional de Asalto".

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 6 augusti 2006, 09:17

Stilleben skrev:
Professor Kalkyl skrev:
Stilleben skrev:Tycks finnas en fullständig (?) förteckning över svenska Spanienfrivilliga som dog i kriget här:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Sw ... ivil_War#D
"...his is not the complete list." - Inte alla alltså, bra lista ändå!
Tydligen en helt ny sida på Wikipedia, som jag fann av en tillfällighet. Det anges: "Approx. 500 Swedes volunteered to go to Spain. At least 164 of them died. This is not the complete list". Som källa anges en bok 1977 av Spanien-frivillige Sixten Rogeby. Det finns alltså möjlighet att komplettera listan.
Finns en förteckning över samtliga (?) svenska Spanien-frivilliga här, http://194.3.120.243/humanities/vs/spai ... illiga.htm

Även webbsidan i övrigt (från 2004 ?) är av stort intresse.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 8 augusti 2006, 14:25

Diskuterade detta med en vän för ett tag sedan. Han är väl insatt ifrågan. Han trodde det mycket väl kunde finnas nån överlevare som sitter och tiger uppe i Norrland. Jag var mer inne på att man i såfall ska söka i USA/Kanada. Vad tror ni? Har ni fått några indikationer på något sådant?

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

veteraner i Norrland och svenskar i POUM

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 26 augusti 2006, 16:27

Hej!

Tvivlar på att det finns fler vid liv än Karl Staf i Skåne. Särskilt inte i Norrland eftersom både jag och min medförfattare bor i Norrland - jag i norra delen och Lennart i södra delen. Men, det vore ju bara trevligt o intressant om vi hade fel på denna punkt!

Har nu gått till botten med ev. förekomst av svenskar i POUM. Det mest konkreta "beviset" på svenskar i POUM är en artikel i SKP-organet Ny Dag 18 mars 1937 där det står: "[...] en viss Norrblom, som rest till POUM [...]"

Vem kan då denne Norrblom ha varit? Det fanns enl Lundvik m fl en Carl Norrblom från Stockholm i den anarko-syndikalistiska milisens internationella kompani "Erich Muehsam" (som var en del av Columna Durruti - se ovan). Jag tror inte det är möjligt att det fanns både en Norrblom i "EM" och i POUM. Det måste vara samma person. Återstår då möjligheten att han bytte från "EM" till POUM. Nej, jag håller det för mer troligt att Ny Dag fått det om bakfoten eller med avsikt "förvandlade" Norrblom till POUM:are eftersom det var politiskt mer lämpligt.

Bild av Carl Norrblom i anarko-syndikalistisk uniform finns finns på s. 6 i Nisse Lätts självbiografi.

Mvh,

Lars

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 26 augusti 2006, 17:38

Nisse Lätt figurerar även i Helmut Kirscheys självbiografti, men då talar vi om "Erich Müsahm" där väl båda var medlemmar? Men mig veterligen lämnade Lätt "EM" och han och Kirschey lär inte varit speciellt goda vänner på sena år.

/Robert

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 27 augusti 2006, 08:10

Hej Robert,

Ja, Helmut Kirschey, Nisse Lätt och Carl Norrblom ingick alla tre i Compania Internacional "Erich Mühsam" inom Columna Durruti.

Kirscheys bok har jag och den är läsvärd.

Den exakta stavningen är Erich Mühsam och han har en egen hemsida: http://www.muehsam.de

Det stämmer att Nisse inte var med i "EM" så länge. Han blev rätt svårt sårad och övergick då till att jobba civilt i Spanien, på något anarkistiskt jordbruk.

Mvh,

Lars

Micke
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 maj 2008, 20:48

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av Micke » 19 maj 2008, 21:58

Jag har en släkting som kom ner i januari 37 och som hösten 37 låg på sjukhus men som körde ambulans för engelsmännen med säkerhet julen 37 till januari 38. Han anger sin adress som:
Harry Olsson (chofar) Servicio Sanitario. 35 Division, Albacete.

Vet någon vad detta betyder och var jag kan få mer uppgifter? Hur stämmer detta med den uppställning Stellan Bojerud gjorde?

Tacksam för alla ledtrådar

//Micke

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 20 maj 2008, 07:49

Hej Micke,

Servicio Sanitario = sjukvårdstjänsten
Albacete = Internatnationella brigaderanas främsta depå och utbildningsplats

Bild av typisk spansk ambulans med svensk frivillig finns i min o Lennart Westbergs bok Svenskar i krig 1914-1945.

Bästa hälsmingar,

Lars

Micke
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 maj 2008, 20:48

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av Micke » 21 maj 2008, 20:15

Tack Lars och jag skall skaffa boken.

Om jag förstår rätt så organiserades de icke-spanska soldaterna i flera internationella brigader (eller var det bara EN brigad?)och enligt Stellan Bojeruds uppställning ovan så hamna de flesta svenskar som kom ner i januari 37 i olika namngivna bataljoner.
Ingick alla de internationella brigaderna i en och samma division? Och var det den 35:e som i mitt fall eller vad var i annat fall den 35. Divisionen?

Det verkar som om det var en ganska kaotisk tid och följde de militära förbanden samma stuktur som vanligt (division, brigad, bataljon, kompani)?, hur stora till antalen var resp. förband?

Det fanns också flera länkar om listor på alla svenska deltagare i inbörekriget , men jag får inga att funka. Har du ngn aktuell?

//micke

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av loop » 26 maj 2008, 21:57

Micke skrev:T

Om jag förstår rätt så organiserades de icke-spanska soldaterna i flera internationella brigader (eller var det bara EN brigad?)och enligt Stellan Bojeruds uppställning ovan så hamna de flesta svenskar som kom ner i januari 37 i olika namngivna bataljoner.
Ingick alla de internationella brigaderna i en och samma division? Och var det den 35:e som i mitt fall eller vad var i annat fall den 35. Divisionen?

Det verkar som om det var en ganska kaotisk tid och följde de militära förbanden samma stuktur som vanligt (division, brigad, bataljon, kompani)?, hur stora till antalen var resp. förband?

Det fanns också flera länkar om listor på alla svenska deltagare i inbörekriget , men jag får inga att funka. Har du ngn aktuell?

//micke
Nja, det fanns icke-spanjorer lite överallt av olika anledningar ibland av ideologiska, Nisse Lätt stred tex med CNT.
/Per

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av Stellan Bojerud » 27 maj 2008, 12:36

Som mest fanns det samtidigt sex internationella brigader XI.-XV och CL (IB 11-15 och IB 150). De ingick i två divisioner, nämligen 35. och 45.divisionerna.

Brigaderna numrerades med romerska siffror. Med arabiska siffror angivet fanns det över tiden följande internationella brigader:
IB 7 endast täckbenämning för sovjetiska rådgivare och experter
IB 9 blev 1/10 1936 IB 11
IB 12
IB 13 upplöst 4/8 1937 efter myteri vid Brunete
IB 13 (nya) = ombenämnda IB 150
IB 14
IB 14 bis en kort tid hösten 1937
IB 15
IB 86 kort tid mars-maj 1937
IB 129 februari 1938
IB 150 maj-aug 1937 blev 4/8 1937 nya IB 13

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 6 februari 2009, 22:22

I nummer 3:08 av tidskriften "Västerbotten" finns en artikel "Från Västerbotten till Spanien" om de spanienfrivilliga från Västerbotten, skriven av Jonas Sjöstedt. Artikeln är i mycket baserad på intervjuer med frivillige Ragnar Hörnqvist, som inte tycks ha uppmärksammats så mycket tidigare.
Här är numret som pdf:
http://www.vbm.se/assets/files/Pdf/vbotten_3_08.pdf

Här berättar Hörnqvist om sina upplevelser:
http://www.sr.se/cgi-bin/Mall/amnessida ... el=1008840

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av Robert Sköld » 16 februari 2009, 22:44

Tack Torbjörn för du håller denna tråd levande med nytt material!

/Robert Sköld
"I händelse av dåligt väder hålls revolutionen inomhus"

-Citat från Maoiströrelsen i Sverige mitten av 1970talet

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Skandinaviska bataljonen "Hans Beimler"

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 28 mars 2009, 22:10

Hej,

Med anledning av att det på onsdag den 1 april 2009 blir exakt 70 år sedan spanska inbördeskrigets slut har jag skrivit en artikel om den skandinaviska bataljonen "Hans Beimler". Den innehåller en del tidigare ej publicerade uppgifter och fotografier. Artikeln finns att läsa under några veckor/månader på denna plats: http://www.smb.nu/index.php/militara-ar ... s-beimlerq

För att genast besvara frågan "Någon som vet hur många svenskar som slogs på samma sida som nationalisterna?" så är svaret att det finns arkivindikationer på drygt tio. EFTER att jag skrivit fem boksidor om svenskar på den spanska nationalistsidan (se avsnittet "I Francos led" i Svenskar i krig 1914-1945) fick jag reda på att en släkting till mig, Hans Leuhusen, definitivt varit i Francos led...

Mvh,

Lars

cikada
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 april 2009, 16:21

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av cikada » 22 april 2009, 16:48

Hej och tack för din artikel Lars!
Jag har funnit detta forum idag och är överlycklig över all information om spanienfrivilliga man kan finna här. Min egen far, Egon Nilsson, var själv spanienfrivillig. Han dog 1990 men har berättat för mig åtskilliga gånger om sina upplevelser i Spanien. Nästan alla namnen på personer jag ser i forumet känner jag igen från fars berättelser, liksom naturligtvis platserna för de olika slagen. Far kom till spanien i december 1936 eller möjligen januari -37. Sin första strid var vid universitetet i Madrid, dit han kom omedelbart efter sin ankomst. Han var med vid alla slagen men tillfångatogs vid Ebro -38. Han fördes så småningom till Burgos, Asturien, där han dömdes till 30-års straffarbete i saltgruvorna. Så småningom kom han hem till Sverige , jag tror det var 1940. Han måste vara en av de svenskar som var i Spanien längst. Han var tillika säkert en av de yngsta som åkte ut, han var bara 19 år när han gav sig av.
Jag vet att många av de spanienfrivilliga fick problem senare i livet men för far blev det inte så. De första åren efter hemkomsten hade han och familjen lite problem med svenska säkerhetspolisen men så vitt jag vet blev han inte internerad som en del andra kommunister. Livet artade sig väl för honom och några psykiska problem drabbades han aldrig av. Trots det var han ingen "hårding" utan en mycket ödmjuk och lågmäld person som älskade sin familj och barnbarn.

Skriv svar