Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av Ereyk » 29 maj 2003, 13:49

Har någon av er släktingar som åkte till Spanien 1936-1939 och slogs på republikanernas sida i det spanska inbördeskriget?
Jag upptäckte häromdagen att jag hade en avlägsen släkting från Kristdala som 1937 åkt ner till Zaragosa, och han hade knappt nått fram till fronten förrän han stupade. Det var flest politiska aktivister (har jag förstått) som reste ner till Spanien, men det fanns säkert en del äventyrare och sådant. Min släkting (han hette Erik Meurling och var son till prosten Meurling i Kristdala socken) var politisk radikal i sin hembygd, kanske det var därför han reste ner.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 29 maj 2003, 14:30

det skulle vara intressant att snacka med någon överlevande från kriget.

//Palle

Användarvisningsbild
Ostmark
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 26 mars 2002, 19:35
Ort: Reichsgau Niederdonau

Inlägg av Ostmark » 29 maj 2003, 14:50

En liten följdfråga, hur behandlades de Svenska frivilliga som kom hem efter kriget. Både de som slogs på Republikanernas sida samt Nationalisternas sida..?

Användarvisningsbild
Atomvinter
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:03
Ort: FLEN

erik Meurling

Inlägg av Atomvinter » 29 maj 2003, 15:09

Jag kollade i en lista på den här sidan över svenskar som slogs i Spanien
http://www.wehrwolf.net/spanien/spanien4.htm


Men hittade ingen Erik Meurling men därimot en Olle Meurling kan det vara samma person?

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 29 maj 2003, 15:15

En väns farfar kämpade i Spanien av misstag. Han ville till Främlingslegionen men av misstag, eller så blev han lurad, så hamnade han i Spanien. Vet inte vilken sida han stred på. Han stred för övrigt i Finland också.

mvh Alex Robsahm

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 29 maj 2003, 15:21

rallanboy: Jag skrev fel, menade Olle Meurling (Erik var Olles bror fast han hade inget med detta sammanhanget att göra). Meurling var student i Uppsala, det var där han blev radikal och det var ochså därifrån han reste till Spanien. Skall försöka ta reda mer om honom.

Ostmark: De svenskar som kom hem behandlades inte speciellt bra. Eftersom det var förbjudet att enrollera sig i en utländsk armé (tror att det fortfarande är så) fick de inte ersättningar eller liknande. Många av dem gick därför ner sig socialt, många som söp ihjäl sig osv. Jag undrar därför om det fortfarande finns några överlevande.

Användarvisningsbild
Atomvinter
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:03
Ort: FLEN

Helmut

Inlägg av Atomvinter » 29 maj 2003, 15:31

Ska tydligen finnas någon som heter Helmut som fortfarande är i livet...



"I Göteborg samlades vi klockan 11 på Masthuggstorget för att delta i en antifascistisk manifestation till minne av de spanienfrivilliga. Mycket musik och tal av folk från SSU, UV och SUF. Deltog gjorde även Helmut (minns inte hans efternamn) som är en av de få svenska spanienfrivilliga som fortfarande är i livet."

från den här sidan
http://www.revolution.se/030501.php

Användarvisningsbild
Atomvinter
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:03
Ort: FLEN

Helmut

Inlägg av Atomvinter » 29 maj 2003, 15:32

Helmut Kirschey Heter han

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 29 maj 2003, 15:35

Måste vara rätt gammal, med tanke på att kriget var före andra världskriget och att det var 500 svenskar som åkte till Spanien varav 250 dog

Användarvisningsbild
Atomvinter
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:03
Ort: FLEN

Helmut

Inlägg av Atomvinter » 29 maj 2003, 15:36

Han är född 1913

Användarvisningsbild
Atomvinter
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:03
Ort: FLEN

bok

Inlägg av Atomvinter » 29 maj 2003, 15:38

Hittade en bok om honom

"Richard Jändel
Helmut Kirschey
-- en antifascists minnen
Helmut Kirschey har varit med själv. Han föddes 1913 i Wuppertal i Tyskland, växte upp med mellankrigstidens hungersnöd och hyperinflation och såg nazismen växa fram. 1931 gick han in i den anarkosyndikalistiska rörelsen FAUD. Kampen mot nazismen hårdnade och 1933 var han tvungen att fly. Efter en tid i Holland stred han mot fascisterna i spanska inbördeskriget, fängslades av kommunisterna och tvingades fly vidare till Sverige. Här fortsatte han att arbeta mot nazismen och för demokratin och fick uppleva baksidan av folkhemsbygget med myndighetstrakasserier och åsiktsregistrering. Richard Jändel, som har skrivit ned Helmuts minnen, har tidigare utgivit en bok om svenska spanienfrivilliga; Kämpande solidaritet.
(198 s.) Pris 100:-

http://fed.sac.se/syndikalism.html

Användarvisningsbild
Atomvinter
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:03
Ort: FLEN

Inlägg av Atomvinter » 29 maj 2003, 15:40

Skulle vara intresant om någon vet om de svenska frivilliga hade egna märken medaljer förbandsbeteckningar eller liknande?


någon som vet?

Användarvisningsbild
Ostmark
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 26 mars 2002, 19:35
Ort: Reichsgau Niederdonau

Inlägg av Ostmark » 29 maj 2003, 15:57

Ereyk skrev: Ostmark: De svenskar som kom hem behandlades inte speciellt bra. Eftersom det var förbjudet att enrollera sig i en utländsk armé (tror att det fortfarande är så) fick de inte ersättningar eller liknande. Många av dem gick därför ner sig socialt, många som söp ihjäl sig osv. Jag undrar därför om det fortfarande finns några överlevande.
Och detta gällde generellt för dem som slogs oavsett sida? Ganska tragiskt faktiskt. :|

Någon som vet hur många svenskar som slogs på samma sida som Nationalisterna?

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 29 maj 2003, 20:13

Ostmark skrev:
Ereyk skrev: Ostmark: De svenskar som kom hem behandlades inte speciellt bra. Eftersom det var förbjudet att enrollera sig i en utländsk armé (tror att det fortfarande är så) fick de inte ersättningar eller liknande. Många av dem gick därför ner sig socialt, många som söp ihjäl sig osv. Jag undrar därför om det fortfarande finns några överlevande.
Och detta gällde generellt för dem som slogs oavsett sida? Ganska tragiskt faktiskt. :|

Någon som vet hur många svenskar som slogs på samma sida som Nationalisterna?
Ostmark: Det kan inte ha varit så många. De ca 50000 frivilliga från hela världen som reste till Spanien för att slåss för republikanerna motsvarades inte av att 50000 reste för att slåss för nationalisterna.

Utöver Italiens "frivilligkår" som samlade 100000 och de tyska flyget samt några tyska frivilliga, tror jag inte det var så många utlänningar som slogs för nationalisternas sak då de i omvärlden ansågs vara den store skurken i kriget. Det var nog betydligt fler svenskar som slogs i waffen-SS än antalet utlänningar som frivilligt stred för nationalisternas sak, skulle jag tro.

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 2 april 2003, 13:16
Ort: Planet Earth

Inlägg av Rancid » 29 maj 2003, 21:14

På Francos sida var bortsett från de Italienska fascisterna den enda större grupp utlänningar jag känner till de Irländska fascisterna "Blåskjortorna" som var ca 1000 st.

Skriv svar