Förbudstiden och gangsterkrigen

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Knekten
Utsparkad
Inlägg: 58
Blev medlem: 16 maj 2003, 22:38
Ort: Falun

Förbudstiden och gangsterkrigen

Inlägg av Knekten » 20 maj 2003, 00:30

Någon som skulle vara intresserad av att diskutera denna synnerligen händelerika och intressanta period i USA:s historia? :)

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem
Inlägg: 485
Blev medlem: 8 maj 2003, 13:06
Ort: Gbg

Inlägg av Thomas Johansson » 20 maj 2003, 01:05

Ja det hade vart skoj, fast jag vet inte så mycket om den...
Kan börja med att fråga varför förbud?

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 20 maj 2003, 01:15

Om jag har förstått detta rätt, handlade det om att nykterhetsfanatiker i kongressen antog en ny lag som förbjöd alkohol utom för religiöst/medicinskt bruk. Detta ledde till att snabbt uppstod hembrännerier som tillverkade moonshine (hembränt) och såldes på illegala spritklubbar (speakeasies). Snart började det att dyka upp organiserade "maffia", som tidigare mest bedrivit småbrottslighet som ficktjuveri, att ge sig in i denna hantering och därmed var den stora brottsligheten född. Eftersom i stort sett alla människor ur alla samhällsklasser snart blev involverade gjorde detta till att administrationen blev helt korrupt; Det fanns sheriffer som själva drev egna spritklubbar, och till och med presidenten hade ett eget barskåp!
Det var ochså på dessa spritklubbar som jazzen nådde sin vita publik iom att de var enkla billiga artister som man hade plockat upp från gatan och de var inte lika dyra som de vita musikerna.
Men i längden gjorde förbudet bara mer skada än nytta. Man räknar med att under 20-talet konsumerades mer alkohol än någonsin. Förbudet var mer ett skämt än allvar eftersom i stort sett alla människor kringgick det.
Ännu värre blev det när depressionen slog till; De många arbetslösa gjorde att maffian nu även hade riklig tillgång på arbetskraft, och i de dystra tiderna som rådde då söps det mer än någonsin.

Det skedde i stort sett dagligen olyckor med människor som skadades när deras hembränningsapparater exploderade, och många blev sjuka och dog för att de drack träsprit av misstag.
Först 1933 avskaffades alkoholförbudet som var det (tror jag) 19:de tillägget i konstitutionen. En intressant historia som utspelades efteråt när det blev känt att alkoholförbudet skulle upphöra var att farfar Kennedy (far till JFK) importerade en massa whisky för "medicinskt bruk". När förbudet sedan upphörde var han den ende som hade sprit i sina lager, vilket gjorde att han hade ett försprång jämfört med konkurrenterna, och blev svinigt rik på kuppen!

Sammanfattningsvis kan sägas att förbudet ledde till:

1. Organiserade brottsligheten ökade och maffian uppstod

2. Korruptionen inom hela den amerikanska administrationen och inom alla samhällsklasserna växte till enorma propotioner

3. Förbudet fick en motsatt effekt, folk söp ihjäl sig istället för att hålla sig undan spriten som det var tänkt

Rätta mig gärna om jag har fel.

Användarvisningsbild
metmask
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 13 maj 2002, 12:13
Ort: Sandviken

Inlägg av metmask » 20 maj 2003, 16:14

sedan har vi ju förbudet på cannabis som kommer sedan, på mest rasistiska grunder vilket ödelägger en framgångsrik och nyttig industri, ökar kriminellt inflytande och leder till en fatalt misslyckad inrikespolitik. perfekt. detta förbud påtvingar USA sedan så många FN länder de kan, jag tror att det bara var Indien som uttalde sig emot med argumentet att i indien hade miljoner människor rökt cannabis i tiotusentals år utan märkvärda skador, alltså var förbudet omotiverat. bra.

Vi har ju vår bejerot här annars, vilken kille 8O

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 20 maj 2003, 16:55

Metmask det har inte med tråden att göra så lägg ner och gå och rök på eller nåt och ha ett trevligt liv.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 20 maj 2003, 18:27

Själv är jag övertygad att knark är skadligt för hälsan, beroende framkallande osv och Sverige ska behålla den hårda linjen mot drogerna.

Men rent teoretiskt om man tillät droger/knark skulle brottsligheten/våldet minska? Tänker på förbudstiden mot sprit.

Eller skulle det bara sluta i fler dödsfall/skador/tragedier, folk bränner ut sig fortare, folk får psykoser och går bärsäkar gång och liknande osv

Vad tror ni?

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 20 maj 2003, 18:37

Skapa en ny tråd om det för den här tråden är inte ämnad för att diskutera knark!

Bad Mr. Frosty
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 april 2002, 13:20
Ort: Sverige

Inlägg av Bad Mr. Frosty » 22 maj 2003, 01:15

Det här är intressant!
För att återgå till ämnet, knarkarna kan halliciunera.. (stavning) nån annanstanns :)

Men detta ämne är så stort, så man får bara rycka något ur luften.
Ett klassiskt gangstermord, beordrat av Al Capone himself inträffade på valentinerdagen 1929. Capone ville göra slut på en rivaliserande liga för gott och deras ledare O'Banion. Han drev en blommsterbutik som cover har jag för mig. Men iaf. killar ur Caponegänget hade klätt ut sig till poliser och tog in O'banion grabbarna i ett garage. De trodde att det var en rutin kontroll men icke. De radades upp mot väggen som vanligt,, för att sedan bli nedskjutna, totalt fyllda med bly.. hundratals kulor. Den klassiska Tommygun modell 1928 stod för blyet
7 döda tror jag, men O'Banion fanns inte me dem som blev inlurade i garaget. O'Banion blev dödad senare vid ett annat tillfälle som alla andra maffia bossar.. Capone dog i syfilis 1947, efter att ha setat inne för skattebrott..

Jeanan
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 juni 2003, 02:34
Ort: Gbg

förbudstiden och gangsterkrigen

Inlägg av Jeanan » 21 juni 2003, 03:29

O´bannion hade absolut ingenting med St Valentine´s day massacre att göra.
Capone bodde vid den här tiden i Florida och gav "machine gun" Jack Mcgurn (som höll sig långt borta från händelserna) fria händer att bli av med en bootlegger vid namn Bugs Moran...Mycket riktig var Fred "killer" Burke och James Ray utklädda till poliser tillsammans med (några som jag ej minns namnen på) gangsters från Detroit. Dom hade satt en man på jobbet att köpa billig whiskey av Morans gäng i ett garage. I tron av att det var en spritrazzia när dom falsk klädda poliserna dök upp ställde sig morans gäng emot väggen för att sedan bli ihjälskjutna med sina egna vapen som var en 45:a ett avsågat hagelgevär och två "tommyguns"
Sju man dog.........

Skriv svar