Första världskrigets slut

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
jj
Medlem
Inlägg: 522
Blev medlem: 12 juli 2002, 14:33
Ort: Stockholm

Första världskrigets slut

Inlägg av jj » 20 mars 2003, 10:29

På grund av det intresse som utryckts för andra ämnen än tekniska och för första världskriget så tänkte att vi kunde starta en tråd om något som jag aldrig riktigt förstått. Efter freden i Brest-Litowsk, borde inte tyskar (och Österike-Ungern) ha fått fram en stor mängd soldater för att avgöra kriget till sin fördel? Anledningen till centralmakternas slutgiltiga förlust var väl iofs mer samhällsekonomiska än militära? Borde inte den psykologiska efekten vara snarlik den som amerikanernas inträde ledde till?
(de här frågorna har säkert varit uppe för men visst kan man köra en vända till? :) )

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Jo men visst var det så!

Inlägg av Stefan » 23 mars 2003, 20:17

Det är ett tag sedan jag läste 1:a världskrigets historia, men jag har bestämt för mig att det var ganska exakt så som du föreslår skulle ha kunnat vara. Tyskarna fick en hel del soldater över; de visste att jänkarna var på väg så då körde de igång en offensiv i väster medan tid var, förstärkta då med den "nya" soldaterna, men även den nya offensiven fastnade och inte gav några större resultat.

Kort sagt. Det är möjligt att de skulle klarat sig OK mot Storbrittanien och Frankrike ensamma; men deras desperat svåra läge orsakades inte av att jänkarna kom med massvis med fräscha (men i början stridsoerfarna) välutrustade trupper - utan de hade helt enkelt inga möjligheter att besegra S+F så som förhållandena var då. Och S+F reserver var större, så de skulle vunnit ändå fast det hade tagit längre tid och mera blod.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 23 mars 2003, 21:07

Visst fick man en hel del soldater över och en kraftig offensiv sattes igång i väster våren 1918. En ny sorts taktik användes också av de tyska trupperna där man betonade vikten av snabb framryckning på bekostnad av flankernas säkerhet (en förgångare till blixkriget WW2). Den Tyska offensiven (operation Michael) blev en framgång, de allierade linjerna rullades snabbt upp och man lyckas nästan slå in en kil mellan de brittiska och franska linjerna. Men till slut blir svårigheterna för stora, ju längre man avanserar desto svårare att få artelleriunderstöd och underhåll. Erövrade områden är helt perforerade av kriget så transporter är mycket svåra, dessutom är förlusterna mycket stora, offensiven stannar upp.

Ett flertal Tyska offensiver följer, men som under hela kriget så är "vinsterna" oerhört kostsamma till följd av att det är så lätt att försvara sig. På sommaren 1918 tömmer den Tyska armen ut sina sista krafter på offensiver som visserligen går framåt men inte tillräckligt för att tvinga någon av de allierade ur kriget. Således är det enda som återstår för Tyskarna att invänta de allierades motoffensiver framåt hösten.

Användarvisningsbild
jj
Medlem
Inlägg: 522
Blev medlem: 12 juli 2002, 14:33
Ort: Stockholm

Inlägg av jj » 24 mars 2003, 17:29

Vad ni skriver är riktigt. Vad jag vill veta är egentligen varför det var så.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 25 mars 2003, 08:15

jj skrev:Vad ni skriver är riktigt. Vad jag vill veta är egentligen varför det var så.
Hur menar du då varför det blev fred mellan Ryssland och Tyskland?

Jag tycker mig minnas att jag har läst någonstans att tyskarna var lite halvhjärtade i att föra över trupper från öst till väst. De bildade ju ett stort lydrike borta i öst och att de behövde ett rätt stort antal trupper för att kontrollera det.

Skriv svar