Svenskar i Ryssland

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11952
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Svenskar i Ryssland

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 februari 2024, 18:48

När jag tog kort på Hudiksvall kyrka under en resa i Norrland under juli 2022 tog jag även ett kort på en missestavla som är uppsatt på väggen. Personligen kände jag inte till denna person och det slutliga ödet innan. Jag bestämde mig för att skriva om denna person på min historiska blogg.

https://okandahandelser.blogspot.com/20 ... m.html?m=0

Nu var inte hans syfte att spionera på Ryssland som han blev anklagat och avrättat för, hans kvarlevor är nånstans i närheten av den plats där han blev avrättat.

Jag förmodar att det fanns svenskar i Ryssland före, efter och under första världskriget, det förekom även även en liten emigration dit enligt BiSOS (befolkning) som är föregångare till SCB.

Stefan

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Svenskar i Ryssland

Inlägg av liljen » 4 mars 2024, 11:32

Under tsartiden fanns det många kontakter av olika slag mellan Sverige och Ryssland och framförallt Petersburg hade ju en stor svensk koloni. Där är familjen Nobel de mest kända representanterna.
Men kontakterna fanns även på andra håll i Ryssland. För några år sedan träffade jag i jobbet på en tekniker som jobbade åt ett utländskt företag i Ryssland. Han hade ett lite ovanligt efternamn, så jag frågade efter ett tag om hans efternamn möjligen var av tyskt ursprung. Nej, svarade han det är svenskt. Hans förfader hade gjort stora affärer och jobbat i sågverksbranschen i Archangelsk i slutet på 1800-talet och gift sig med stadens borgmästares dotter och blivit kvar i stan. De tillhörde såsom sågverkspatroner stadens societet, vilket väl antagligen inte hjälpte dem när bolsjevikerna tog makten, men då var väl familjen så förryskad/integrerad att utvandring till Sverige inte fanns med på kartan för dem någon generation efter att de etablerat sig där uppe i norr.
Han hade ingen kontakt med någon släkting i Sverige. De kanske inte ens visste om att de hade släkt i Ryssland. Han verkade dock inte så intresserad av det hela heller.
Sökte sen på Hitta.se efter hans efternamn och nog fanns det ganska många runt bland annat Stockholm som hette just så. Förmodligen den här ryssens svenska släkt.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Svenskar i Ryssland

Inlägg av sveahk » 4 mars 2024, 15:30

För den som är intresserad av svenskar i det ryska riket, så finns det säkert tjogtals böcker om det...minst...eller i dagsläget digitala portaler som bjuder på det mesta i den stilen. Ändå rekommenderar jag gärna...
IMG_0913.jpeg

En bok som jag köpte för ett tjugotal år sedan och som under årens lopp har varit till god hjälp att trassla upp svenskarnas öden där i öst...!


Hans K

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11952
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Svenskar i Ryssland

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 mars 2024, 10:07

På sidan 125 i Historisk statistik om befolkningen i Sverige står det exakta antalet som har utvandrat från Sverige under varje decennium mellan 1850-1920. De flesta utvandrade till Danmark och Norge samt över till Amerika. Fram till 1900 ökade utvandringen till Östeuropa från ett par hundra till 2 000-3 000 för att sedan minska. De som stack österut var fler i antalet till Finland än de som emigrerade till Ryssland. Det var fler immigranter än emigranter därifrån.

Boken som hänvisade till i texten!!!

https://share.scb.se/ov9993/data/histor ... 0-1967.pdf


Hedbom från Hudiksvall kan man påstå att det var syfte att missionera och inte spionera som han blev anklagat för.


Stefan

Skriv svar