Ålandsexpeditionen

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1872
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Ålandsexpeditionen

Inlägg av loop » 2 november 2023, 11:29

Varför utelämnar professorn då landstigningen och besättandet av Åland 1918? Enligt mig var det senast vi var i krig.
Rätt svårt att föklara bort den krigshandlingen också.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28643
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sverige i Nato

Inlägg av Hans » 2 november 2023, 11:42

Tja, vete tusan om jag skulle kalla det krigshandling - men jag är då inte professor. Hur många svenskar eller hur många för svenska kulor stupade?

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85lan ... rihetskamp

MVH

Hans

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1872
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Sverige i Nato

Inlägg av loop » 3 november 2023, 22:08

Hans skrev:
2 november 2023, 11:42
Tja, vete tusan om jag skulle kalla det krigshandling - men jag är då inte professor. Hur många svenskar eller hur många för svenska kulor stupade?

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85lan ... rihetskamp

MVH

Hans
Ingen tror jag. Men landstigning, framryckning under eldgivning osv. Om nån nation idag skulle ta krigsfartyg och åka till ett annat lands ögrupp och landstiga, under eldgivning rycka fram emot befästningar med det uttalande målet att avväpna soldater... Skulle du kalla det krigshandling?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3041
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Sverige i Nato

Inlägg av Bjernevik » 4 november 2023, 09:34

Om definitionen av krigshandling är att åka till främmande land och där skjuta så var senaste gången vi var i krig Afghanistan eller Mali.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28643
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sverige i Nato

Inlägg av Hans » 4 november 2023, 10:30

Definition av krigshandling, bra fråga.

Google säger att krig är: https://sv.wikipedia.org/wiki/Krig

MVH

Hans

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1872
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Sverige i Nato

Inlägg av loop » 4 november 2023, 18:24

Bjernevik skrev:
4 november 2023, 09:34
Om definitionen av krigshandling är att åka till främmande land och där skjuta så var senaste gången vi var i krig Afghanistan eller Mali.
Det är viss skillnad om FN eller annan överstatlig/mellanstatlig organisation åker och skjuter, än om en stat skickar delar av flottan för att besätta en del av ett annat land. En invasion är i de flesta fall en krigshandling, och detta är en sån.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3041
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Sverige i Nato

Inlägg av Bjernevik » 5 november 2023, 11:17

Lite mer komplicerat än du vill få det till. Den svenska interventionen på Åland riktade sig primärt mot de ryska trupperna som befann sig där, då hade Finland redan erkänts som självständig stat av både Sovjetryssland och Sverige m fl. Samtidigt befann sig Finland i upptakten till sitt inbördeskrig och det fanns en stark opinion på Åland för att återförenas med Sverige.

Så att kalla det en invasion är en stark förenkling. När det gäller direkta stridshandlingar så var det betydligt fler och allvarligare sådana för Sveriges del i Afghanistan som sagt.

Men i grunden är det enkelt; Sverige är i krig när Sverige förklarar sig vara i krig. Det har inte skett sedan tidigt 1800-tal.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1872
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Sverige i Nato

Inlägg av loop » 5 november 2023, 22:55

Bjernevik skrev:
5 november 2023, 11:17
Lite mer komplicerat än du vill få det till. Den svenska interventionen på Åland riktade sig primärt mot de ryska trupperna som befann sig där, då hade Finland redan erkänts som självständig stat av både Sovjetryssland och Sverige m fl. Samtidigt befann sig Finland i upptakten till sitt inbördeskrig och det fanns en stark opinion på Åland för att återförenas med Sverige.

Så att kalla det en invasion är en stark förenkling. När det gäller direkta stridshandlingar så var det betydligt fler och allvarligare sådana för Sveriges del i Afghanistan som sagt.

Men i grunden är det enkelt; Sverige är i krig när Sverige förklarar sig vara i krig. Det har inte skett sedan tidigt 1800-tal.
Det har väl inte skett några krigsförklaringar efter andra världskriget?

Anledningen till en invasion och med vapen besättande av en annan stats område, påverkas inte av anledningen. Det är en krigshandling. Att besätta nån holme utan invånare däremot, det är inte en krigshandling.
Sen var det väl mest för att se till att ryssarna och delar av deras material kom hem, och inte typ plundrades, som man besatte Åland. Ålandsfrågan var en del av det hela, men en liten del.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3041
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Sverige i Nato

Inlägg av Bjernevik » 5 november 2023, 23:27

Du får så klart tycka som du vill. Men gällande ditt "senast vi var i krig" så var Sverige det 1815. Däremot har våra väpnade styrkor varit i strid sedan dess, dock inte på Åland 1918.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1872
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Sverige i Nato

Inlägg av loop » 6 november 2023, 10:28

Bjernevik skrev:
5 november 2023, 23:27
Du får så klart tycka som du vill. Men gällande ditt "senast vi var i krig" så var Sverige det 1815. Däremot har våra väpnade styrkor varit i strid sedan dess, dock inte på Åland 1918.
Vänta nu. Framryckning mot ett fort under beskjutning, är inte strid? Det sköts alltså från bägge håll. jag kan på nåt underligt vis förstå att man inte räknar det som krig. Trots landstigning, framryckning under eldgivning och besättande av ett annat lands mark, men att inte kalla det strid?

Davian
Medlem
Inlägg: 3620
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Sverige i Nato

Inlägg av Davian » 7 november 2023, 00:31

Bjernevik skrev:
4 november 2023, 09:34
Om definitionen av krigshandling är att åka till främmande land och där skjuta så var senaste gången vi var i krig Afghanistan eller Mali.
Det här är den enda definitionen som är rimlig känner jag. tillsammans med definitionen att vara i sitt eget land och skjuta på egna medborgare eller andras medborgare.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1872
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Sverige i Nato

Inlägg av loop » 7 november 2023, 20:31

Davian skrev:
7 november 2023, 00:31
Bjernevik skrev:
4 november 2023, 09:34
Om definitionen av krigshandling är att åka till främmande land och där skjuta så var senaste gången vi var i krig Afghanistan eller Mali.
Det här är den enda definitionen som är rimlig känner jag. tillsammans med definitionen att vara i sitt eget land och skjuta på egna medborgare eller andras medborgare.
Jag anser att detta var strid, men inte krig
https://lagen.nu/dom/nja/1981s1135

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3041
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Sverige i Nato

Inlägg av Bjernevik » 8 november 2023, 23:16

loop skrev:
6 november 2023, 10:28
Vänta nu. Framryckning mot ett fort under beskjutning, är inte strid? Det sköts alltså från bägge håll.
Du får väldigt gärna utveckla detta. Vilket fort? Vem sköt på vem?

För ingen av de källor jag läst om Ålandsexpeditionen nämner något om detta. Däremot om strider mellan röd- och vitgardister och ålänningars synpunkter på de ryska trupperna som fanns kvar...

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1872
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Sverige i Nato

Inlägg av loop » 8 november 2023, 23:34

Bjernevik skrev:
8 november 2023, 23:16
loop skrev:
6 november 2023, 10:28
Vänta nu. Framryckning mot ett fort under beskjutning, är inte strid? Det sköts alltså från bägge håll.
Du får väldigt gärna utveckla detta. Vilket fort? Vem sköt på vem?

För ingen av de källor jag läst om Ålandsexpeditionen nämner något om detta. Däremot om strider mellan röd- och vitgardister och ålänningars synpunkter på de ryska trupperna som fanns kvar...
Jag har läst att det var lite sporadisk skottväxling under landstigningen ? Den skedde väl i närheten av nån befästning med ryssar? Ingen aning om vart dock. det var åratal sedan. Men här nämns det
https://popularhistoria.se/sveriges-his ... n-om-aland
Ålänningarna ville ju ha bort alla, dom var väl inte glada i att tyskarna kom heller.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3041
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Sverige i Nato

Inlägg av Bjernevik » 8 november 2023, 23:51

loop skrev:
8 november 2023, 23:34
Jag har läst att det var lite sporadisk skottväxling under landstigningen ?
Det jag läst om landsättningen av svenska trupper nämner inte ett ord om beskjutning. Däremot om att man hade tråkigt för att det inte hände något...
loop skrev:
8 november 2023, 23:34
Den skedde väl i närheten av nån befästning med ryssar? Ingen aning om vart dock. det var åratal sedan.
Då får jag nog dra slutsatsen att det inte ägt rum...
loop skrev:
8 november 2023, 23:34
Men här nämns det
https://popularhistoria.se/sveriges-his ... n-om-aland
"under rysk beskjutning" är väldigt ospecifikt och säger heller ingenting om att svenska trupper har öppnat eld. Med tanke på att de böcker och artiklar jag läst om Ålandsoperationen inte nämner något sådant med ett ord men däremot går in i detalj på mycket så är jag synnerligen tveksam till att det stämmer.
loop skrev:
8 november 2023, 23:34
Ålänningarna ville ju ha bort alla, dom var väl inte glada i att tyskarna kom heller.
Om ålänningarna ville något så var det att återigen tillhöra Sverige. Men minoriteter har alltid haft svårt att få gehör.

Skriv svar