Ett sätt att följa utvecklingen på västfronten är ren och kall statistik. I "The War with Germany, A statistical summary" av Ayers 1919 finns följande diagram
1) Vad hände i juni 1918 som minskade den tyska armén så abrupt? (om det inte är felaktiga data)
2) Har någon tillgång till liknande diagram över tyrkeförhållandena, fast ända från krigsutbrottet 1914?
Boken finns på nätet för den som vill ha siffror. Massor av siffror.
http://www.gwpda.org/docs/statistics/statstc.htm#1
/Håkan
vilken reste följande frågor hos mig:Styrkeförhållanden på västfronten
-
- Stödjande medlem 2025
Styrkeförhållanden på västfronten
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Stödjande medlem 2022
Re: Styrkeförhållanden på västfronten
Förmodligen förlustsiffror efter våroffensiven för tyskarna och amerikanska förstärkningar för de allierade, det ser kört ut siffermässigt för tyskarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
Definitivt ett resultat av Tyskland sista försök att vinna kriget kanske. Våroffensiven pågick från mars till juli och man ska ha förlorat 239000 soldater, https://en.wikipedia.org/wiki/Spring_OffensiveHJ skrev:
1) Vad hände i juni 1918 som minskade den tyska armén så abrupt? (om det inte är felaktiga data)
-
- Stödjande medlem 2025
Tack för bilden mrsund, den borde jag sett.
Min undran gällde just hoppet i juni, där en uppgång under april-maj ersätts av en tydlig nedgång, som följs av en lite långsammare nedgång juli-augusti
Jag tänker att tyskarnas våroffensiv gav väl sina större förluster tidigare under våren, Michael under mars-april Georgette/Lys i april, ändå ökar tysklands numerär under april-maj vilket jag antar beror på överföringar från östfronten. (det förefaller att diagrammet är ritat utifrån datapunkter den 1a i varje månad, vad som händer mellan dessa punker syns inte).
Möjligen kan förlusterna 130 000 från Tredje slaget vid Aisne 27 maj-6 juni inte ha varit kända 1a juni, så den verkliga numerären kanske är lite lägre. Men sedan kom Gisenau/Matz i juni med "bara" 30 000. Sedan förloras ytterligare 130 000 vid Marne juli-augusti.
I mitt tycke borde man inte se en så stor nedgång mellan 1a juni och 1a juli. Såvida det inte är kopplat till tillskottet av nya rekryter, som blev allt svårare under denna period (tex att just under juni tog trupperna från öst slut).
/Håkan
Min undran gällde just hoppet i juni, där en uppgång under april-maj ersätts av en tydlig nedgång, som följs av en lite långsammare nedgång juli-augusti
Jag tänker att tyskarnas våroffensiv gav väl sina större förluster tidigare under våren, Michael under mars-april Georgette/Lys i april, ändå ökar tysklands numerär under april-maj vilket jag antar beror på överföringar från östfronten. (det förefaller att diagrammet är ritat utifrån datapunkter den 1a i varje månad, vad som händer mellan dessa punker syns inte).
Möjligen kan förlusterna 130 000 från Tredje slaget vid Aisne 27 maj-6 juni inte ha varit kända 1a juni, så den verkliga numerären kanske är lite lägre. Men sedan kom Gisenau/Matz i juni med "bara" 30 000. Sedan förloras ytterligare 130 000 vid Marne juli-augusti.
I mitt tycke borde man inte se en så stor nedgång mellan 1a juni och 1a juli. Såvida det inte är kopplat till tillskottet av nya rekryter, som blev allt svårare under denna period (tex att just under juni tog trupperna från öst slut).
/Håkan
-
- Stödjande medlem 2022
Jag har samma tankegång som dig, kollade lite på nätet, men hittade inget bra att dubbelkolla mot.