Att fegt beskjuta en motståndare i fallskärm från luften

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Att fegt beskjuta en motståndare i fallskärm från luften

Inlägg av Stefan » 2 mars 2017, 21:14

Populär Historia(?) hade nyligen en artikeln om "Circus Galland", dvs en ledande tysk jaktpilot, som kom att leda Messerschmitt 263 skvadronen.
Nåväl, jag lade märke till att han uttalade sig kraftigt mot att skjuta mot nedskjutna piloter i fallskärm.

Men om det var så att han exemplifierade och fastslog det normala bruket, dvs att avstå, eller tvärtom; kritiserade ett vanligt bruk just att skjuta, framgick inte riktigt. MIN tolkning är att det förekom och var vanligt, och han uttalade sig mot det bruket.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Att fegt beskjuta en motståndare i fallskärm från luften

Inlägg av CvD » 22 maj 2017, 16:19

HomeGuardSoldier skrev:Ska man gå efter de Krigets Lagar som åtminstone gäller i Sverige så är det även olagligt att meja ner en stridsvagnsbesättning som lämnar sin brinnande stridsvagn. Gör de motstånd så gäller naturligtvis det omvända, då får jag som kombattant skjuta ner dem, men annars så ska man ta de till fånga och ge dom den vård som krävs.

HGS
Är rätt säker på att i SoldF 1972 så skulle man skjuta ner stridsvagnsbesättningar som övergav sina fordon såvida dom inte gav sig direkt.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Att fegt beskjuta en motståndare i fallskärm från luften

Inlägg av tyskaorden » 22 maj 2017, 19:34

Adolf Galland var chef för det tyska jaktflyget - General der Jagdflieger (detta var alltså en befattning och inte en grad, Galland var från 1944 generallöjtnant) 5 december 1941 - 31 januari 1945 (då han avsattes och sattes i husarrest sedan han kritiserat Görings ledarskap). I mars 1945 tilläts han sätta upp Jagdverband (JV) 44 med jetflygplanet Me 262. Han överlevde kriget och dog 1996 i en ålder av 83 år.

Galland skall under slaget om Storbritannien ha tillfrågats av Göring vad hans åsikt om han skulle få en order att skjuta ner piloter som hoppat i fallskärm. Han skall då ha svarat: det skulle jag anse som mord, herr Reichsmarschall.

Skriv svar