Första världskriget - verdun

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

Första världskriget - verdun

Inlägg av -vils- » 19 april 2002, 10:56

Är det någon som varit där och sett de gamla slagfälten?

Finns det någon bra litteratur om det att rekommendera (jag har ett par böcker som inte alls var så värst bra)?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 19 april 2002, 13:12


Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

1a världskriget

Inlägg av Private Snafu » 19 april 2002, 16:26

Här finns en del också
[url]http://www.igr.nl/users/vandenheuvel/index.htm[/url]

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 19 april 2002, 20:13

Jag har läst Alistair Hornes 'The Price of Glory', och fann den mycket läsvärd.

Vilka böcker har du läst som inte var så bra?

Jonas S
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 25 mars 2002, 12:49

Första Världskriget

Inlägg av Jonas S » 21 april 2002, 12:04

Här är den överlägset intressantaste sida om Första Världskriget som jag hittat. Den innehåller bland annat Hitlers och Eric Maria Remarques vägar till nazist respektive pacifist och deras öden under Första Världskriget.
Där finns också mycket annat intressant.

http://www.geocities.com/~worldwar1/default.html

Ebbe_lille
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:37
Ort: Piteå

Inlägg av Ebbe_lille » 22 april 2002, 19:59

Jag har faktiskt varit i Verdun och vandrat omkring på slagfälten. Det var en oerhört mäktig känsla, nästan obeskrivlig, att vandra omkring där och faktiskt se var slagen tog plats och hitta spår efter dem.
Skyttegravarna finns fortfarande kvar, aningen ihoprasade men fortfarande omkring 2 meter djupa sår i landskapet. Träd har givetvis vuxit upp, på den tiden fanns det väl knappt en buske högre än midjehöjd kan jag tro. Allt var väl bortskjutet.
Kulsprutebunkrar finns också kvar, jag såg till och med en gammal rostig ställning som en fransk kulspruta hade varit fastmonterad på. Överallt en massa spår, en bunkerförläggning omkring 1000 meter bakom fronten med latrin (hål i marken och sittpinne) och gamla sängar. En artilleriställning finns bevarad i nästan orört skick (en och annan granatgrop) med observationstorn i metall och allt. Just när jag och farsgubben vandrade omkring som bäst så satte den värsta hagelskur jag varit med om igång, då kröp vi ner i skyttegravarna och satt där och tryckte, man höll sig knappast för skratt ;)
Fortet Doumamont fanns också bevarat i fint, om än aningen övervuxet skick. Jag såg stället som jag tror att tyskarna tog sig in genom under den farsartade första erövringen av fortet (för vidare läsning om den epidoden och många andra, läs Den Okände Soldaten av J-O Olsson).

Jag kan bara rekkomendera att alla åker dit och kollar, det är visserligen lite exploaterat men känslan är ändå fruktansvärt mäktig, man känner verkligen historiens vingslag så att säga. Jag tänker definitivt åka tillbaka, man hinner inte ens se en bråkdel på en enda dag. För övernattning rekommenderas ett oerhört charmigt pensionat i en närliggande by. Byn heter Marre par Charny och pensionatet Village Gaulois. Tyvärr kommer jag inte ihåg ägarens namn, men han har i alla fall byggt hela pensionatet med sina egna händer, det är han glad att berätta om du frågar. Du känner lätt igen honom på hans enorma kroppshydda och fånigt pipiga röst :)

För läsning rekommenderas JO Olssons "Den Okände Soldaten" och John Keegans "Första Världskriget".

Olausson
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 april 2002, 22:45
Ort: Lotorp

Inlägg av Olausson » 22 april 2002, 20:39

Humm min gammel mormors bror dog i Verdun. Han slogs för Kanada.
Skulle vara värt att resa ditt.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 22 april 2002, 21:16

Jag visste inte att det deltog enheter från Samväldet vid Verdun.

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: 22 april 2002, 19:30
Ort: Sverige

Verdun

Inlägg av Lützow » 22 april 2002, 22:52

Var i verdun i sommras,kom dit en halvtimme innan museet stängde så jag fick stressa järnet :roll: . Igentligen skulle man ha minst en dag å bara få traska runt där. Mäktigaste känslan var självklart att få traska i skytte gravarna.Tog en sväng ut i skogen efter museet.Mor å Far blev riktigt oroliga när jag var borta så länge :lol: Men fan va mäktigt!!!!!!
Ska dit nästa sommar igen å då ska det studeras närmare. Hade även tänkt att besöka somme och Bastogne. Läste en nyutgiven bok om WW1 häromsistens och fattade det som om det bara var fransmän vid verdun. det var inte somme du tänkte på?

Olausson
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 april 2002, 22:45
Ort: Lotorp

Inlägg av Olausson » 23 april 2002, 07:55

Per Andersson,

Jag är inte insatt i om samväldet också var med vid Verdun men jag vet att han dog där under kriget. Kanadensiska rester hade kanske blivit ihopskrapade med engelsmän/fransmän och hamnade i Verdun av den anledningen?

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Verdun

Inlägg av Simon_HBG » 10 juli 2002, 20:27

Var i Verdun för några år sedan, en oerhört konstig känsla.. Hela området är, tja, ofattbart.. Rekomenderar dig att läsa lite om slaget först, och ta med dig mycket film till kameran. Tid är också bra att ha, det räcker inte med en dag..

Finns ett museum och några fort att besöka. Sen krigskyrkogårdarna och alla monument. Det roligaste är nog ändå att gå in i skogarna och se på landskapet (skyttegravar, bombkratrat, bunkrar).. Mäktigt!

Chansen finns ju att man också hittar något skoj i skogarna (det gjorde jag) .. :)

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

Imponerad

Inlägg av -vils- » 12 augusti 2002, 12:26

Jag är mäkta avundsjuk och imponerad av era berättelser! Jag vill åka dit. Jag har ett par svartvita foton där min farfar var där med min farmor på tidigt 30-tal och turistade, och då var slagfältet fortfarande totalt dött, dvs inte en växt hade börjat växa pga den förgiftade jorden.

När ni berättar om skogarna, menar ni de avspärrade delarna som man varnas för minor etc? Jag har läst att de planterades barrskog på vissa delar och tack vare det är slagfältet väldigt bevarat, och speciellt under hösten kan man verkligen se landskapet så som det var 1916..

Och viktigast av allt: Vad kostar det att resa dit över 2-3 heldagar? Behöver man ha tillgång till bil? Ordnar man resan själv eller är det 'paket-resa' som resebyrå ordnar, och isåfall vilken?

Tack för alla berättelser, berätta gärna mer!

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

Litteratur WW2

Inlägg av -vils- » 12 augusti 2002, 12:42

Per Andersson skrev:Jag har läst Alistair Hornes 'The Price of Glory', och fann den mycket läsvärd.

Vilka böcker har du läst som inte var så bra?
Jag minns inte alla titlar, men en är 'Verdun' av Jules Romains, en klar besvikelse.

Vad jag är ute efter är ögonvittnes-skildringar skrivna i roman-stil. Vi har ju Västfronten intet nytt (fikitiv iofs) och min favorit Forgotten Soldier Guy Sajer (WW2). Ni som läst dessa vet precis vad jag menar.

Även grundligt beskrivna böcker om Somme, Verdun etc för de stora slagen, i modern tappning med allehanda kartor etc.

Överblickande böcker över hela WW1 har jag redan, faktiskt har jag gjort ett fynd och kommit över ett svenskt band om 10 tjocka böcker (snarare album) som heter 'Världskriget' och gavs ut på 20-talet av Nordstedt (om jag minns rätt). Alla böcker är inbundna i läder och innehåller väldigt intressanta fördjupelser i alla konflikter och slag för WW1. Tyvärr var det lite si-och-så med sådan här litteratur på 20 talet, man får inte följa de enskilda soldaternas upplevelser, och fasor etc är i princip helt mörklagt. Hur som helst betalade jag 180 pix för alla böcker och de är jag mycket stolt över.

/Vils

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

Re: Litteratur WW2

Inlägg av -vils- » 12 augusti 2002, 14:31

-vils- skrev:
Per Andersson skrev:Jag har läst Alistair Hornes 'The Price of Glory', och fann den mycket läsvärd.

Vilka böcker har du läst som inte var så bra?
Jag minns inte alla titlar, men en är 'Verdun' av Jules Romains, en klar besvikelse.

Vad jag är ute efter är ögonvittnes-skildringar skrivna i roman-stil. Vi har ju Västfronten intet nytt (fikitiv iofs) och min favorit Forgotten Soldier Guy Sajer (WW2). Ni som läst dessa vet precis vad jag menar.

Även grundligt beskrivna böcker om Somme, Verdun etc för de stora slagen, i modern tappning med allehanda kartor etc.

Boken The Price of Glory: Verdun 1916 av Alistair Horne eftersökes. Jag hittar den ingenstans på nätet.

Överblickande böcker över hela WW1 har jag redan, faktiskt har jag gjort ett fynd och kommit över ett svenskt band om 10 tjocka böcker (snarare album) som heter 'Världskriget' och gavs ut på 20-talet av Nordstedt (om jag minns rätt). Alla böcker är inbundna i läder och innehåller väldigt intressanta fördjupelser i alla konflikter och slag för WW1. Tyvärr var det lite si-och-så med sådan här litteratur på 20 talet, man får inte följa de enskilda soldaternas upplevelser, och fasor etc är i princip helt mörklagt. Hur som helst betalade jag 180 pix för alla böcker och de är jag mycket stolt över.

/Vils

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Litteratur WW2

Inlägg av Per Andersson » 12 augusti 2002, 15:38

-vils- skrev:
Boken The Price of Glory: Verdun 1916 av Alistair Horne eftersökes. Jag hittar den ingenstans på nätet.
Brittiska amazon.co.uk har den för 8 pund.

Skriv svar