Luftskepp mot York under FVK

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden.
Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 26 jul 2004 03:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Luftskepp mot York under FVK

Inläggav Mackan L » 02 maj 2016 22:46

I quizen för första världskriget lovande jag en tråd om de tyska bombningarna av York under kriget. Jag tänkte börja med vad som skedde på dagen för 100 år sedan. Då utsattes York för sin första och värsta attack från luften under det första världskriget. Staden saknande vid tillfället luftvärn och var oskyddad mot attacker från luften.

För kort information om själva staden klicka här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/York

Runt 22.30 på kvällen den 2 maj 1916 närmande sig den tyska flottans zeppelinaren L21, under befäl av Kapitänleutnant der Reserve Max Dietrich staden söderifrån. Zeppelinaren släppte 18 bomber över området Dringhouses som idag är en förort (tidigare en by) till York, vilka förstörde fönsterrutor och skadade två soldater.

L21 flög därefter i en sydvästlig till nordöstlig diagonal kurs över York. Man släppte bomber över röda korsets sjukhus i Nunthorpe Hall, vilka dock inte genererade några förluster.

Vid Nunthorpe Avenue släpptes bomber (oklart gällande förluster här då mina källor säger emot varandra).

En sprängladdning vid Upper Price Street kollapsade ett hus och dödade det äldre paret som bodde där.

Zeppelinaren nådde därefter stadsmuren och bomber släpptes vid Caroline Street och gatorna Newton Terrace och Kyme Street belägna strax innanför stadsmuren. Följden blev att ett antal hus skadades men inga personer skadades eller dödades (Caroline Street existerar inte på kartor idag men jag vet inte varför).

L21 fortsatte in över staden och släppte bomber kring gatan St Saviour Place beläget strax innanför nordöstra delen av ringmuren. Fem civila och en soldat dödades samt ytterligare en person skadades. Luftskeppet flög vidare över nordöstra delen av ringmuren och dess resterande bomber föll på fält utanför staden utan skada på person eller egendom.

Räden som varade i 10 minuter var den första av tre mot York under kriget. Det kom också att vara den mest allvarliga och den kom att få konsekvenser. Bland annat frågade sig folk varför York saknande luftvärn.

Fortsättning följer....



Karta York.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5163
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

Re: Luftskepp mot York under FVK

Inläggav Sarvi » 03 maj 2016 08:58

Mackan L skrev:Zeppelinaren nådde därefter stadsmuren och bomber släpptes vid Caroline Street och gatorna Newton Terrace och Kyme Street belägna strax innanför stadsmuren. Följden blev att ett antal hus skadades men inga personer skadades eller dödades (Caroline Street existerar inte på kartor idag men jag vet inte varför).


Caroline Street exproprierades tydligen på 60-talet och husen revs och ersattes med ett nybyggt område med helt ny stadsplan. Hela det nya området fick adressen St Benedict Road. Caroline Street (och nuvarande St Benedict Road) ligger alldeles söder om stadsmuren och sagda Newton Terrace och Kyme Street.

Och tack för en ny intressant tråd! :)

sveahk
Stödjande medlem
Inlägg: 7400
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Luftskepp mot York under FVK

Inläggav sveahk » 03 maj 2016 09:44

Sarvi skrev:
Och tack för en ny intressant tråd! :)
Instämmer :) !

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 19898
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Luftskepp mot York under FVK

Inläggav Hans » 03 maj 2016 17:52

Instämmer med Sarvi och han med det trevliga namnet.

MVH

Hans

Varulv
Medlem
Inlägg: 2667
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Re: Luftskepp mot York under FVK

Inläggav Varulv » 04 maj 2016 01:53

Zeppelinluftskipet L21 er av type q som det var bygd 12 eksempler av, "L21" er den tyske marinens enkeltnumre, ikke på fabrikasjonsnumre fra Zeppelin-fabrikken, da vil L21 egentlig være LZ 61 - dvs. nr. 61 som hadde blitt bygd inntil da. Et type q luftskip er relativ lik type p luftskip, slik at de to typene utgjorde det som kalles "den klassiske zeppelin" under den første verdenskrigen - det er meget små endringer i dimensjoner som ikke kunne sees på avstanden ettersom man hadde lik design og de samme gondoler, en førergondol forut og en motorgondol bak. Type q-luftskipet er 178,5 meter lang og 18,7 meter i diameter i gasshylsteret som rommet 18 gass-sekker som deretter gir et volum på 38,800 kubikkmeter. Tomvekten er på 23,560 kg, med løfteevne på 41,550 kg, hvilken vil tilsi en nyttelast på 17,600 kg. Mesteparten av nyttelasten går til drivstoff og mye annet fremfor til våpnene. Motorgondolen hadde hele tre motorer i kontrast til førergondolen som bare hadde en enslig motor, et trekk som deles likt mellom type p og type q zeppelinene, noe som gav god kryssvindhastighet, noe som gjort det lettere å takle værelementene med tilstrekkelig høy fremgangshastighet og lang rekkevidde.

For de tyske luftskipsbesetningene var type p og type q ansett for å være de beste luftskipene under krigen, noen hadde endog overlevd i lang tid som L14 av type p som gjennomførte 526 tokter helt til hun ble utrangert i juni 1919, i løpet av fire år.

De var ikke akkurat forsvarsløst, for man hadde et stort antall mitraljøser med seg i gondolene på undersiden og den store observasjonsplattformen forut ovenpå gasshylsteret som kan ha opptil tre mitraljøser på en gang, og noen ganger i en nedsenkning i endepartiet som en haleskytter på et moderne bombefly. Det var mulig å komme til observasjonsplattformen gjennom en sjakt fra førergondolen. Den typiske bombelasten (type p) under et angrep på Storbritannia er oppgitt til å være på 2,040 kg i total eller omtrent 2 tonn - hele fire ganger mer enn det et bombefly den gang kan frakte like langt fram til 1918. Vanligvis var det en blanding av ildpåsettelsesbomber og eksplosivbomber i mindre størrelse. Meget store bomber var ikke ofte sendt med zeppelinluftskipet. Bombelasten forstørrer seg jo mer løfteevne man oppnådde, så det varieres likedan fra luftskip til luftskip gitt mengde drivstoff og oppdrag. Bombene henges i kjølstrukturen av skjelettkonstruksjonen, hvor det monteres en lang mengde "bokser" der man hadde bombene med nesen rett nedover, gjennom åpningene i gasshylsteret som enten var lukket eller ikke. Bombene monteres ikke i gondolene som på ententemaktenes luftskipene.


Återgå till "Första världskriget och mellankrigstiden (1914 till 1932)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster