Hade Franz Ferdinand och Sophie kunnat räddas idag?

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Hade Franz Ferdinand och Sophie kunnat räddas idag?

Inlägg av Gavrilo Princip » 30 juni 2014, 14:00

Om vi föreställer oss att 1914 års drama istället ägt rum idag, 100 år senare, och att Gavrilo Princip avfyrade sina skott i förrgår - hade Franz Ferdinand och Sophie då kunnat räddas med vår tids läkarteknik?

I boken "Skottet i Sarajevo" av Sven Ulric Palme står följande att läsa längst ner på sidan 144: "Den första kulan hade träffat ärkehertigen i bröstet och stannat i ryggraden. Den andra hade gått genom bildörren och stoppningen, sedan genom magsäcken på prinsessan av Hohenberg, där den också skurit av stora magpulsådern, med svåra inre blödningar som följd."

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hade Franz Ferdinand och Sophie kunnat räddas idag?

Inlägg av Hans » 30 juni 2014, 16:37

Jag kan inte uttala mig om det medicinska men attentaten som sådant hade nog inte lyckats idag. Säkerhetstänket är annorlunda idag. Annars funnes det en bunt döda statschefer nyligen.

MVH

Hans

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Hade Franz Ferdinand och Sophie kunnat räddas idag?

Inlägg av Ben » 30 juni 2014, 17:15

Tydligen är buden olika om skottens ordning. Enligt tyska Wikipedia träffades Franz Ferdinand i halsen av det andra skottet och levde några minuter. Enligt engelskspråkiga Wikipedia träffades han i halsen av det första skottet. Hans hustru uppges ha förblött redan i bilen.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Hade Franz Ferdinand och Sophie kunnat räddas idag?

Inlägg av CvD » 30 juni 2014, 17:36

Ben skrev: Hans hustru uppges ha förblött redan i bilen.
Utan att vara medicinskt kunnig men en avskjuten aorta lär inte ge den skadade många chanser om man inte är på kvalificerat sjukhus redan.

/CvD

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Hade Franz Ferdinand och Sophie kunnat räddas idag?

Inlägg av Ben » 30 juni 2014, 17:48

Tydligen finns det en mycket detaljerad medicinsk genomgång i boken Franz Ferdinand von Österreich-Este av Gerd Holler. Om jag rätt förstår de glimtar som går att se via Google books träffades "Vena jugularis" och sedan luftröret på ett sådant sätt att det uppstod en massiv blödning ner i luftröret. I boken avlivas tydligen också myten att ärkehertigen ska ha sagt något efter att ha träffats - skador på en nerv som styr stämbanden och den massiva blödningen omöjliggjorde tydligen det. Tydligen dog ärkehertigen inte av förblödning trots att det ofta påstås.

Enligt författaren var ärkehertiginnans skador sådana att hon avled efter några sekunder.

BOPE-RJ
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 16 juni 2014, 16:00
Ort: Rio de Janeiro

Re: Hade Franz Ferdinand och Sophie kunnat räddas idag?

Inlägg av BOPE-RJ » 8 juli 2014, 01:57

Tänkte lite på Thomas Wernersson (målvakten) som 2002 innan sändning till "Fotbollskväll" hade ett aortabråck (aortaaneurysm) som brast. Brusten Aorta är mycket akut tillstånd med massiv blödning i buken som kräver operation omgående. Som jag förstått det så var Thomas i TV-huset och han kördes till Danderyds sjukhus där han klarade sig. Att hon skall ha avlidit efter några sekunder ställer jag mig lite tveksam till även om aortan är tvärt av, men samtidigt är det inte mitt huvudämne.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Hade Franz Ferdinand och Sophie kunnat räddas idag?

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 juli 2014, 07:22

Säkerhetstänkatet är lite annorlunda idag än för hundra år sedan, javisst, det är som ett jubelium i år kan man uttrycka det som. Men jag har för mig att det fanns beväpnade män i närheten av dessa, men Gavrillo Princip lyckades ändå smita emellan.

Stefan

Sensemaker
Medlem
Inlägg: 497
Blev medlem: 20 mars 2008, 15:29

Re: Hade Franz Ferdinand och Sophie kunnat räddas idag?

Inlägg av Sensemaker » 9 juli 2014, 08:47

Modern förstklassig säkerhetspersonal hade nog kunnat avvärja attentatet såsom det urfördes. Frans Ferdinand hade förmodligen inte färdats i öppen bil så kasta en bomb mot dem blir inte så effektivt till exempel. Fast hade säkerhetssystemen varit annorlunda och bättre hade förmodligen attentatsmännen använt andra metoder.

Kuriosa: Frans Ferdinand ägde en skottsäker väst av flera lager silke. Den hade förmodligen kunnat stoppa kulan. Det råder delade meningar om han bar den på attentatet eller ej, men han blev ju träffad i halsen så det hade inte hjälpt.

Sensemaker

Skriv svar