Den "stora ryska revolutionen" 1917

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Den "stora ryska revolutionen" 1917

Inlägg av Der Löwe » 18 december 2013, 20:33

Jag håller faktiskt med om att ord är viktiga. Hur många svenskar vet idag om hur den "stora ryska revolutionen" 1917 gick till? Den folkliga delen som skapade det parlament som sedan stastkuppades ner har helt försvunnit till förmån för den myt som skapades när statskuppen skulle förskönas på 30 talet. När fel ord används för ofta skapar de en förvrängd bild av det historiska skeendet. Jag tror inte det här är ett problem för de "polska koncentrationslägren" de närmaste 50 åren, men om orden fortsätter användas och blir de factopraxis finns risk att det om hundra år finns en felaktig bild kring ansvaret för koncentrationslägren på den polska marken under VK2.

Davian
Medlem
Inlägg: 3593
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: "Nazi Polish Ghetto" / "Polish death camps"

Inlägg av Davian » 19 december 2013, 02:40

Ja; när jag läser ditt inlägg Lejon så förstår jag varför det är viktigt med så korrekta termer och ord som möjligt; när det på skalman förekommer den typen av historiska feltolkningar som du gör om ryska revolutionen så är jag nu övertygad om att det behövs än mer i media som inte domineras av historiker och historieintresserade personer. :)

Jag stödjer helt ut att man ska ta det lugnt med "polish deat camps".

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: "Nazi Polish Ghetto" / "Polish death camps"

Inlägg av Dag den vise » 19 december 2013, 09:57

Davian skrev:Ja; när jag läser ditt inlägg Lejon så förstår jag varför det är viktigt med så korrekta termer och ord som möjligt; när det på skalman förekommer den typen av historiska feltolkningar som du gör om ryska revolutionen så är jag nu övertygad om att det behövs än mer i media som inte domineras av historiker och historieintresserade personer. :)

Jag stödjer helt ut att man ska ta det lugnt med "polish deat camps".
Vad då "feltolkningar"? Lejonets tolkning är den som alla seriösa historiker gör (och det gör även ja, i egenskap av historiestudent) av den så kallade ryska oktoberrevolutionen där bolsjevikisk milis störtade den demokratisk valda regeringen (för nej, tsarens regering hade strörtats redan i februari samma år). Jag undrar snarare vad du har fått din uppfattning om ryska revolutionen från, för din inställning stödjs vad jag vet bara av mycket få historiker (som dessutom förmodligen alla är kommunister eller liknande).

Davian
Medlem
Inlägg: 3593
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Den "stora ryska revolutionen" 1917

Inlägg av Davian » 19 december 2013, 13:27

Det hör inte hit till tråden men ett snabbt svar fodras.

Duman var inte folkvald i Ryssland. Framförallt inte den som tog makten efter romanov. Så vad bolsjevikerna kuppade bort var ingen demokratiskt valt styre. Sen får man inte glömma att petrograd-sovjeten redan innan duman bildades hade den folkliga makten, auktoriteten och stöd. Men blev ignorerad ändå av de politiskt tillsatta duma-ledamöterna. :)

Men vidare diskussion bör tas någon annanstans.

Skriv svar