WW1 Bilder

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Panzerfaust
Utsparkad
Inlägg: 374
Blev medlem: 21 juli 2003, 15:27
Ort: göteborg

Inlägg av Panzerfaust » 23 september 2003, 21:29

Måste börja skicka fräna vk1 bilder...... Från
Vet du var bilden i mitten är tagen

Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 31 juli 2003, 23:06
Ort: falun

Inlägg av JETSKI » 24 september 2003, 13:41

Vid fort Vaux, strax utanför Verdun.

http://www.war1418.com/battleverdun/bat ... /index.htm

/Jetski

Hamister
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 17 juli 2003, 02:02
Ort: Landskrona

Inlägg av Hamister » 24 september 2003, 18:28

Jag är utbildad fotograf och måste hålla med om att bilden ser märklig ut. Är det 100% säkert att platserna på den gamla bilden och den nytagna bilden stämmer överens? I så fall råder det ingen tvekan om att soldaten till höger är i helt fel proportion till ingången. Han är onekligen för stor för bilden, och jag har svårt att tänka mig att kameran kan göra att perspektiv och djup förvrängs så mycket.

Jag har inte studerat solljus och skuggor på bilden, men om den är retuscherad så brukar man kunna se det på skillnader i skuggor och ljus.

Hamister
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 17 juli 2003, 02:02
Ort: Landskrona

Inlägg av Hamister » 24 september 2003, 19:03

Har studerat bilden närmare nu, och kan genom att dra några enkla streck konstatera att gubben absolut är för stor. Enligt min beräkning är han 50-60% för stor i förhållande till tunneln.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 24 september 2003, 19:06

Fast vad skulle vara poängen med att förfalska den där bilden?

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 24 september 2003, 20:18

Att göra en snygg framsida till en tidning eller liknande? Fan vet jag men den är inte riktigt (nu syftar vi väl på den första bilden?).

Hamister
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 17 juli 2003, 02:02
Ort: Landskrona

Inlägg av Hamister » 24 september 2003, 20:34

Jag glömde tillägga att min iaktagelse bygger på två antaganden.

1. Att platsen på den svartvita bilden stämmer överens med färgbilden.

2. Att det som som syns vid tunneln på den svartvita bilden verkligen är människor.


Om dessa båda antaganden stämmer, så är soldaten till höger 50-60% för stor i förhållande till tunneln.
Däremot har jag inte sett tillräckliga bevis för att kunna klargöra med 100% säkerhet att det är samma plats på de båda bilderna. Inte heller tycker jag det finns tillräckliga bevis för att konstatera att det verkligen är soldater som står vid tunneln.


Fast vad skulle vara poängen med att förfalska den där bilden?
Det behöver inte ha funnits någon poäng alls med att förfalska bilden. Det är inte alls ovanligt att fotografer testar sina färdigheter genom att leka med bilder under framkallning, mest som tidsfördriv. Sådana bilder kommer sällan ut till allmän beskådning. Det är inte omöjligt att fotografen lekt lite under framkallningsprocessen och sedan har bilden kommit ut av misstag.
Alternativet är att bilden ingått i en retuscheringsövning, t ex vid en utbildning. Det är inte ens säkert att retuscheringen skett under framkallningen, den kan lika gärna skett digitalt för någon månad sedan.

Eller så är bilden äkta, och tunneln ca 1,5 meter hög

Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 31 juli 2003, 23:06
Ort: falun

Inlägg av JETSKI » 24 september 2003, 22:09

Bild

Detta tror jag är bilden i dag, ganska liten ingång. Platsen är Fort Souville vid Verdun.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 25 september 2003, 19:13

Denna bild säger inte så mycket, men den gamla bilden är ställd mot den nya. Synd bara dem inte satt dit en person på den nya bilden.

Bild

Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 31 juli 2003, 23:06
Ort: falun

Inlägg av JETSKI » 27 september 2003, 16:22

Jag förstorade upp bilden och då ser man en suddig fläck vid den mindre mannens fötter(han en bit framför fortet). Kan detta tyda på att han är inklistrad? Det som talar emot detta är att schakten/gångarna i forten var 3 fot breda och 5 fot höga, -alltså ca: 90x150 stora(enligt A.Horne: The price of glory). Då är inte föremålen i öppningen människor![/quote]

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 27 september 2003, 19:08

Jag vill inte vara petig, men är det inte en liten skillanad pa tunnlarna pa bilderna?

Jag tycker att tunnelingangen pa det svart/vita fotot är bredare och lägre, än pa färgfotot?

Synvilla?

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Protiwa
Medlem
Inlägg: 123
Blev medlem: 3 maj 2003, 13:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Protiwa » 27 september 2003, 19:46

Bild
Andreas Wien skrev:Jag vill inte vara petig, men är det inte en liten skillanad pa tunnlarna pa bilderna?

Jag tycker att tunnelingangen pa det svart/vita fotot är bredare och lägre, än pa färgfotot?

Synvilla?

Mvh Andreas Wien
Ja, det tycker jag med. Jag tror inte att det är samma öppningar. Om man tittar på färgfotot så har det en "bunker" på höger sida. Man kan se en dörr och två fönsteröppningar. Denna "bunker" saknas helt på det svartvita fotot från WWI.

Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 31 juli 2003, 23:06
Ort: falun

Inlägg av JETSKI » 27 september 2003, 20:20

Ja, det tycker jag med. Jag tror inte att det är samma öppningar. Om man tittar på färgfotot så har det en "bunker" på höger sida. Man kan se en dörr och två fönsteröppningar. Denna "bunker" saknas helt på det svartvita fotot från WWI.
Bunker skymms nog. Att öppningen är bredare, kan inte det ha att göra med att bilden kanske plattats till?

Hittade denna bild. Det är nog inte samma ställe ändå:
Bilagor
Ft%20Souville%202.jpg
Ft%20Souville%202.jpg (23.69 KiB) Visad 710 gånger

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 1 oktober 2003, 19:19

Eftersom topicen var vk1 bilder så antar jag att man borde posta andra vk1 bilder här förutom den där underliga från Verdun så har kommer lite andra:

Bilden är på en Kanadensisk soldat som hjälper en tysk fånge att tända sin cigarette vid Paschendaele (risk för stavfel där)
Bild

en ganska välkänd bild på fransmännen vid somme under en attack
Bild

här en bild på ett antal tyskar precis innan dom ska storma fiendens ställningar, det var nog en hel del adrenalin i kropparna då

Bild

en bild på ett rysk förband som stormar en tysk ställning på össtfronten (såklart...)
Bild

Och en på när dom reiterar:
Bild

Ja, det var det.

Eder
- Palle

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 1 oktober 2003, 19:45

Hur vet du att dom retirerar sen? Alltså att det är samma mannar

Skriv svar