Krigsförbrytelser i Nordafrika

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Krigsförbrytelser i Nordafrika

Inlägg av Amund » 31 mars 2013, 21:47

Enligt italienska wikipedia så var det italienska styret i Cyrenaika under mellankrigstiden av det grymmare slaget. Efter återerövringen av den den heliga staden Kufra den 20:e januari 1931 så gjorde man sig skyldig till åtskilliga, kastreringar, våldtäkter (med vapen), uppsprättande av gravida samt att man tog huvuden och testiklar som troféer. Naglar och ögon stacks ut… Även bombningar med senapsgas genomfördes...

Helt klart är att det finns en grym kolonial historia som jag tror är ganska okänd för oss i väst, stämmer allt var åtminstone jag ganska okunnig om det råa förtryck som Italien utövade här under 30-talet. Förbrytelserna i Etiopien är ju betydligt mer kända.

http://it.wikipedia.org/wiki/Crimini_di_guerra_italiani
Koncentrationsläger.jpg
Koncentrationsläger.jpg (34.18 KiB) Visad 5112 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Krigsförbrytelser i Nordafrika

Inlägg av Hans » 5 maj 2019, 12:00

Ja inte mycket kom i trålen men i alla fall detta: http://abughilan.blogspot.com/2007/03/f ... kufra.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Krigsförbrytelser i Nordafrika

Inlägg av koroshiya » 15 maj 2019, 23:42

Amund skrev:
31 mars 2013, 21:47
Enligt italienska wikipedia så var det italienska styret i Cyrenaika under mellankrigstiden av det grymmare slaget. Efter återerövringen av den den heliga staden Kufra den 20:e januari 1931 så gjorde man sig skyldig till åtskilliga, kastreringar, våldtäkter (med vapen), uppsprättande av gravida samt att man tog huvuden och testiklar som troféer. Naglar och ögon stacks ut… Även bombningar med senapsgas genomfördes...

Helt klart är att det finns en grym kolonial historia som jag tror är ganska okänd för oss i väst, stämmer allt var åtminstone jag ganska okunnig om det råa förtryck som Italien utövade här under 30-talet. Förbrytelserna i Etiopien är ju betydligt mer kända.

http://it.wikipedia.org/wiki/Crimini_di_guerra_italiani

Koncentrationsläger.jpg

Jag skulle ha svarat tidigare på denna din länk från den kontrafaktiska tråden om Mussolini. Men liksom... poppies... fastnade jag i annat.

Italienarnas framfart var för mig åtminstone något känd efter att ha läst, "Nu dog du" av Sven Lindqvist, vad det verkar bombade italienska flygare mål i Libyen redan runt år 1911.

Mitt tillhöftande av antalet dödsoffer, hämtade jag förmodligen från Wiki, men jag har inte läst om något konkret. Men vad du länkar till är väl vad man kunde ana.

Inte undra på att senoussierna i Cyrenaika gärna samarbetade med britterna.

Hur rationaliserade man det här i Italien, och i andra kolonialstater? Ingen vill ju säga, "Äh, men för fan, bomba dom, och låt oss äga landet sedan". Man måste åtminstone i någon mån ha beskrivit motståndarna som framåtskridandets och civilisationens bekrigare.

Skriv svar