Förbudet mot alkohol i Finland, Norge och Island

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Jokke
Medlem
Inlägg: 745
Blev medlem: 7 augusti 2005, 22:47

Förbudet mot alkohol i Finland, Norge och Island

Inlägg av Jokke » 4 januari 2013, 15:25

Jag tycker sällan man hör om dessa förbud i Norge, Finland och på Island, däremot ofta om hur misslyckat det blev i USA. Hur gick alkoholförbudet i dessa nordiska länder? Fanns det liknande "maffia" som skötte smugglingen som i Amerika?


1915 - 1922 på Island (öl var förbjudet ända till 1989)
1916 - 1927 i Norge (från 1917 till 1923 även starkvin och öl, hela tiden undantaget vin)
1919 - 1932 i Finland

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Förbudet mot alkohol i Finland, Norge och Island

Inlägg av Schwemppa » 4 januari 2013, 16:04

Här finns lite läsning om situationen i Finland. :) Generellt var det väl skärgårdbefolkningen som såg till att tjäna en hacka på smugglingen. Större kriminella organisationer har jag inte hört om.

http://www.nykarlebyvyer.nu/sidor/texte ... rbudsl.htm

Algoth Niska inte att förglömma (där skulle vara ämne för en film).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Algoth_Niska

http://www.magasinetparagraf.se/histori ... goth-niska

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Förbudet mot alkohol i Finland, Norge och Island

Inlägg av frodeh » 4 januari 2013, 19:28

Interessant tema.
For Norges vedkommende er vel det mest informative å henvise til wikisiden: http://no.wikipedia.org/wiki/Brennevins ... 8lforbudet

For et destillat (pun intended) av artikkelen så er det interessante med forbudet at både opprettelsen og opphevelsen av forbudet skjedde gjennom folkeavstemning - det eneste tilfelle i norsk historie. Man kan si at det var en slags kollektiv forsøksordning som vi ikke syntes var så lur i det lange løp.

Forbudet førte til mye smugling og tilknyttede uheldige situasjoner på Sørlandet og langs Oslofjorden, sosiale utslag i alkoholrelaterte skalder som en følge av inntak av tvilsomme drikker for de fattige delene av folket, og sterke reaksjoner fra handlespartnere for vår fisk som mistet mye av sitt marked for vin/hetvin, og opprettet straffetoller for vår fiskeeksport.

En morsom detalj: I 1923 - midt i forbudet - skrev norske leger (läkare) ut 1,8 millioner resepter på rumpesprit, dvs ren alkohol for medisinske formål, tilsvarende 0,8 liter 96% alkohol per innbygger..

Vinmonopolet ble opprettet i forbudstiden og består den dag i dag, og de forvalter alt alkoholsalg over ca 4,75% styrke.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Förbudet mot alkohol i Finland, Norge och Island

Inlägg av a81 » 5 januari 2013, 21:20

Jokke skrev:1915 - 1922 på Island (öl var förbjudet ända till 1989)
Gällde förbudet all öl, eller bara starkare öl? Jag känner till det isländska ölförbudet, men gick det verkligen inte att köpa någonting motsvarande lätt- eller folköl?
frodeh skrev:Vinmonopolet ble opprettet i forbudstiden og består den dag i dag, og de forvalter alt alkoholsalg over ca 4,75% styrke.
Så det heter alltså Vinmonopolet för att det från början (under förbudstiden) bara sålde vin?

Jokke
Medlem
Inlägg: 745
Blev medlem: 7 augusti 2005, 22:47

Re: Förbudet mot alkohol i Finland, Norge och Island

Inlägg av Jokke » 6 januari 2013, 19:27

a81 skrev:
Jokke skrev:1915 - 1922 på Island (öl var förbjudet ända till 1989)
Gällde förbudet all öl, eller bara starkare öl? Jag känner till det isländska ölförbudet, men gick det verkligen inte att köpa någonting motsvarande lätt- eller folköl?
Jag reagerade också över det. Detta är hämtat från Wikipedia, så jag har ingen aning. Låter väldigt underligt att det inte skulle gå att få tag i någon form av öl innan 1989.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Förbudet mot alkohol i Finland, Norge och Island

Inlägg av cats » 7 januari 2013, 12:22

Angående finsk lagstiftning. Den första förbudslagen definierade alkholdrycker så här:
§ 1
"Alkoholipitoisilla aineilla tarkoitetaan tässsä asetuksessa kaikkia aineita, jotka, olleessaan + 15 astetta Cesiuksen mukaan, sisältävät enemmän kuin kaksi tilavuusprosenttia etylialkoholia eivätkä ole denaturoituja. Mallasjuomaa, joka on valmistettu enemmän kuin viiden prosentin vierrevoimalla Ballingin asteikon mukaan, pidetään aina alkoholipitoisena aineena, jollei juoma ole ollut sellaisen erityisen käsittelyn alaisena, että se ei voi saavuttaa korkeampaa kuin yllämainitun alkoholipitoisuuden.

Översättning:
Med alkoholhaltiga ämnen avser här alla ämnen som, när de når + 15 grader celsius, innehåller mer än två procentvolym etyhlalkohol, och som inte är denaturerade (vad det nu betyder? min anm). Maltdrycker som är tillverkade med mera än 5 procent "vierrevoimalla" enligt Ballings skala, är alltid alkoholhaltiga ämnen, förutsatt att drycken inte har blivit behandlad på ett sätt att den inte kan nå en högre alkoholhalt än ovannämnda alkoholvolym".

ordet "vierrevoima" vet jag inte riktigt hur jag skall översätta, eftersom jag inte är någon expert på att tillverka egen "Sahti". Har något att göra med ämnen man använder när man tillverkar öl. Är benägen att översätta dem med jäsningsämnen, men kanske någon kan upplysa mer om hur det ligger till med den saken. Kanske en kortkurs i hur man gör egen öl? Har alltid varit villig att lära nya nyttiga färdigheter :D

Kärnans pudel (eller pudelns kärna) är hur som helst att 2% alkohol var gränsen.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Förbudet mot alkohol i Finland, Norge och Island

Inlägg av Hans » 7 januari 2013, 12:43


Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Re: Förbudet mot alkohol i Finland, Norge och Island

Inlägg av Erik Ljungberg » 7 januari 2013, 13:25

a81 skrev:
Jokke skrev:1915 - 1922 på Island (öl var förbjudet ända till 1989)
Gällde förbudet all öl, eller bara starkare öl? Jag känner till det isländska ölförbudet, men gick det verkligen inte att köpa någonting motsvarande lätt- eller folköl?
frodeh skrev:Vinmonopolet ble opprettet i forbudstiden og består den dag i dag, og de forvalter alt alkoholsalg over ca 4,75% styrke.
Så det heter alltså Vinmonopolet för att det från början (under förbudstiden) bara sålde vin?
Lättöl gick att köpa. På vissa krigar såldes ett starkölskit, dvs en lättöl och en snaps.

Skriv svar