Luftskeppet Hindenburg

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Luftskeppet Hindenburg

Inlägg av karlfredrik » 23 juni 2012, 16:13

Såg en intressant film om luftskeppet Hindenburg. Intressant att se hur en resa med luftskepp gick till.
Utan missen med Hindenburg hade kanske luftskeppet kunnat utvecklas vidare

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Re: Luftskeppet Hindenburg

Inlägg av Andreas K » 4 augusti 2012, 09:28

Det utvecklas fortfarande, men inte i så stor skala. I dessa miljömedvetna tider har man börjat att mer och mer se fördelarna med luftskepp gentemot flygplan i form av bränsleåtgång, säkerhet, mm. Men tyvärr så går det trögt eftersom den bild som är inetsad i det kollektiva medvetandet är just ett brinnande Hindenburg vid Lakehurst 1937... Tragiskt, men jag hoppas att luftskeppen kan få en renässans i min livstid. Jag håller faktiskt själv på att göra olika tänkbara ritningar och utformningar :)

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Luftskeppet Hindenburg

Inlägg av Blixten » 6 augusti 2012, 20:58

Lycka till med dina konstruktioner! Zeppelinare är det mest fantatiska färdmedel som tagits fram. Tyvärr tror jag att det är mycket mer än Hindenburg-olyckan som gjort att luftskepp inte envänds längre.

Vill ni berätta mer om varför du tror på en comeback? Jag vill gärna bli överygad!

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Luftskeppet Hindenburg

Inlägg av LasseMaja » 7 augusti 2012, 19:27

Om man kommer att resa med luftskepp igen tror jag har att göra med våra idéer om tid. En gång i tiden så var det fint att ha gott om tid och att slösa bort den. De fattiga hade ont om tid, jobbade jämt och kunde aldrig slösa med tid. Idag är det tvärt om. Fint folk är alltid upptagna och har kalendern full, fattiga och eländiga människor är arbetslösa och har tid över som förslösas framför tv:n. Dessa fattiga som har tid har aldrig råd att resa med ett luftskepp. Skulle det däremot igen bli inne bland de besuttna att förslösa sin tid i vilostolar framför en bedårande utsikt när man reser mellan kontinenterna, så finns kundkretsen åter igen där. Och då kommer skeppen också att finnas!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Luftskeppet Hindenburg

Inlägg av varjag » 7 augusti 2012, 22:11

Jag tror inte på ngn ''come-back'' för luftskeppen. Dom var alldeles för väderkänsliga, speciellt vid landningar - för att kunna hålla dagens tidtabeller.
Dessutom var dom otympligt stora.....jmr här med Jumbo- och Super-Jumbo jets...
300px-Giant_Aircraft_Comparison_svg.png
300px-Giant_Aircraft_Comparison_svg.png (6.96 KiB) Visad 6035 gånger
- och i Hindenburgs fall - kunde hela åbäket ta med sig 60-70 pax :roll:

Nä - dom tillhör historien, Varjag

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Luftskeppet Hindenburg

Inlägg av spett » 8 augusti 2012, 01:19

Luftskepp är bra på EN sak. Hänga över samma plats. Skall de någonstans är de oekonomiska på grund av luftmotståndet.
Om inte heliumtillgången dramatiskt förbättras är inte heller hängandet ekonomiskt.

Deras enda fördel är deras högre status

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Luftskeppet Hindenburg

Inlägg av Hexmaster » 8 augusti 2012, 09:34

karlfredrik skrev:Utan missen med Hindenburg hade kanske luftskeppet kunnat utvecklas vidare
Det är en ganska vanlig uppfattning: Att Hindenburg var det enda luftskeppet som förolyckades. Det beror på att folk glömt bort alla andra.

Här är en lista att begrunda: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_airship_accidents

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Luftskeppet Hindenburg

Inlägg av Der Löwe » 8 augusti 2012, 12:38

spett skrev:Luftskepp är bra på EN sak. Hänga över samma plats. Skall de någonstans är de oekonomiska på grund av luftmotståndet.
Om inte heliumtillgången dramatiskt förbättras är inte heller hängandet ekonomiskt.

Deras enda fördel är deras högre status
Usch, nu tänker jag bara på "aerostater" "puckar" och "noder".

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Luftskeppet Hindenburg

Inlägg av spett » 8 augusti 2012, 15:04

US Armys spaningsluftskepp LEMV flög igår enligt AviationWeek
Bilagor
12221_large_P791_Takes_Flight.jpg

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Luftskeppet Hindenburg

Inlägg av Amund » 25 augusti 2012, 18:43

Läste nyss i Illustrerad vetenskap ett reportage om luftskepp, och enligt den artikeln finns det en framtid för dem. Det var NR: 17 2011.

Kortfattat så sammanfattades användningsområdena så här.

Lyfta riktigt tunga laster
Hjälpa forskare till öde trakter
Erbjuda miljövänligt resande
Ge överblick över slagfältet

Den sista punkten omfattar gränsövervakning där ett obemannat luftskepp för närvarande utvecklas av Lockheed Martin men även Northrop Grumman. Spanska försvaret köpte ett luftskepp 2004.

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Luftskeppet Hindenburg

Inlägg av Ördög » 5 maj 2017, 19:32

Nu på lördag - den 6 maj - har det gått 80 år sedan Hindenburg fattade eld på Lakehurst och punkt sattes för de stora luftskeppens vackra saga. Fortfarande är en person i livet som befann sig ombord på skeppet - Werner Doehner, som 1937 var åtta år gammal. Hans far och syster omkom båda i katastrofen.
Ytterligare två personer som rest med Hindenburg lever alltjämt, men de befann sig inte på luftskeppets sista resa.

Last Hindenburg survivor, 88, recalls: 'The air was on fire'

http://abcnews.go.com/US/wireStory/surv ... e-47222564
"Suddenly the air was on fire," Doehner said.

"We were close to a window, and my mother took my brother and threw him out. She grabbed me and fell back and then threw me out," he said.

"She tried to get my sister, but she was too heavy, and my mother decided to get out by the time the zeppelin was nearly on the ground."

His mother had broken her hip.

"I remember lying on the ground, and my brother told me to get up and to get out of there." Their mother joined them and asked a steward to get her daughter, whom he carried out of the burning wreckage.

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: Luftskeppet Hindenburg

Inlägg av Varulv » 8 maj 2017, 22:57

80 år siden luftskipsæren tok slutt. "Hindenburg"-katastrofen egentlig skyldes amerikansk motstand mot å selge helium til Tyskland etter Hitler tok makten; da hadde man utviklet en ny generasjon med fyldige utseende fordi disse skulle bruke den mer plasskrevende heliumgassen enn den ustabile og farlige hydrogengassen. Den gang var det bare USA som utvunnet helium som var også så sjeldent, at et høyt forbruk ikke kunne aksepteres i kontrast til hydrogengassen som er så lett tilgjengelig. Det var i det minst bare snakk om år før luftskipene var parkert som gårdagens teknologi; i det samme året hadde man lagt planer om å utvikle landbaserte fly som skal kunne krysse Atlanterhavet mellom kontinentene. Da hadde man innsett at det ikke var mulig å øke marsjfarten på et luftskip, ettersom gassvolumet kan forskyves med fatale konsekvenser, og man hadde lav slitasjeevne ettersom vektspørsmålet betyr bruk av snarvei med kort levetid. Passasjerflyets høyere marsjfart og aerodynamiske egenskaper som tillatt større fleksibilitet - ikke minst fordi det kan flyr mye høyere - var uovervinnelige fordeler. Et stort problem med luftskip er gassutvidelse som oppsto i større høyder, ikke minst i møte med sterk sollys og atmosfærisk press. Luftskipet må ha større press enn atmosfæren.

I dag er de fleste utfordringene man kom ut for i 1930-tallet for lengst løst med ny teknologi, ny materiell og ny forståelse. Men det er lite som tyder på at luftskip kan bli mer enn et rent nisjeprodukt, dens evne til å holde seg svevende uten motorkraft som et rent statisk fartøy kun på egne løfteevne generert av gassen er unikt. Luftskip er svært populært for sightseeingstokter. Militært sett er luftskipenes egenskapene sterkt ettertraktet, fortøyde luftballonger er et vanlig syn i krigstid, og ubåtenes verste fiende under de to verdenskrigene var ikke overflatekrigsfartøyer eller fly, men de permanente stående "blimp" luftskipene som kan patruljere uavbrutt så lenge det var nok brensel. En ubåtkaptein deretter dro bort ved første tegn på et luftskip som kan kalle krigsskip og fly til dem, og varslet konvoier og skip i nærheten.

Luftskipet er kommet for å bli stående, det finnes ikke andre som kunne bli stående i det evige over det samme stedet.

Skriv svar