Luftskeppet Hindenburg
-
- Medlem
- Inlägg: 782
- Blev medlem: 18 sep 2007 15:17
- Ort: Eslöv
Luftskeppet Hindenburg
Såg en intressant film om luftskeppet Hindenburg. Intressant att se hur en resa med luftskepp gick till.
Utan missen med Hindenburg hade kanske luftskeppet kunnat utvecklas vidare
Utan missen med Hindenburg hade kanske luftskeppet kunnat utvecklas vidare
-
- Medlem
- Inlägg: 1892
- Blev medlem: 20 jul 2005 22:18
- Ort: Jönköping
Re: Luftskeppet Hindenburg
Det utvecklas fortfarande, men inte i så stor skala. I dessa miljömedvetna tider har man börjat att mer och mer se fördelarna med luftskepp gentemot flygplan i form av bränsleåtgång, säkerhet, mm. Men tyvärr så går det trögt eftersom den bild som är inetsad i det kollektiva medvetandet är just ett brinnande Hindenburg vid Lakehurst 1937... Tragiskt, men jag hoppas att luftskeppen kan få en renässans i min livstid. Jag håller faktiskt själv på att göra olika tänkbara ritningar och utformningar 

-
- Stödjande medlem 2023
- Inlägg: 2107
- Blev medlem: 07 feb 2007 21:02
Re: Luftskeppet Hindenburg
Lycka till med dina konstruktioner! Zeppelinare är det mest fantatiska färdmedel som tagits fram. Tyvärr tror jag att det är mycket mer än Hindenburg-olyckan som gjort att luftskepp inte envänds längre.
Vill ni berätta mer om varför du tror på en comeback? Jag vill gärna bli överygad!
Vill ni berätta mer om varför du tror på en comeback? Jag vill gärna bli överygad!
-
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 4808
- Blev medlem: 22 jan 2003 08:19
- Ort: Dalarna
Re: Luftskeppet Hindenburg
Om man kommer att resa med luftskepp igen tror jag har att göra med våra idéer om tid. En gång i tiden så var det fint att ha gott om tid och att slösa bort den. De fattiga hade ont om tid, jobbade jämt och kunde aldrig slösa med tid. Idag är det tvärt om. Fint folk är alltid upptagna och har kalendern full, fattiga och eländiga människor är arbetslösa och har tid över som förslösas framför tv:n. Dessa fattiga som har tid har aldrig råd att resa med ett luftskepp. Skulle det däremot igen bli inne bland de besuttna att förslösa sin tid i vilostolar framför en bedårande utsikt när man reser mellan kontinenterna, så finns kundkretsen åter igen där. Och då kommer skeppen också att finnas!
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Re: Luftskeppet Hindenburg
Jag tror inte på ngn ''come-back'' för luftskeppen. Dom var alldeles för väderkänsliga, speciellt vid landningar - för att kunna hålla dagens tidtabeller.
Dessutom var dom otympligt stora.....jmr här med Jumbo- och Super-Jumbo jets... - och i Hindenburgs fall - kunde hela åbäket ta med sig 60-70 pax
Nä - dom tillhör historien, Varjag
Dessutom var dom otympligt stora.....jmr här med Jumbo- och Super-Jumbo jets... - och i Hindenburgs fall - kunde hela åbäket ta med sig 60-70 pax

Nä - dom tillhör historien, Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
- Inlägg: 3639
- Blev medlem: 07 dec 2006 22:41
- Ort: Fjollträsk
Re: Luftskeppet Hindenburg
Luftskepp är bra på EN sak. Hänga över samma plats. Skall de någonstans är de oekonomiska på grund av luftmotståndet.
Om inte heliumtillgången dramatiskt förbättras är inte heller hängandet ekonomiskt.
Deras enda fördel är deras högre status
Om inte heliumtillgången dramatiskt förbättras är inte heller hängandet ekonomiskt.
Deras enda fördel är deras högre status
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 10194
- Blev medlem: 12 jun 2004 17:41
- Ort: Tjörn
Re: Luftskeppet Hindenburg
Det är en ganska vanlig uppfattning: Att Hindenburg var det enda luftskeppet som förolyckades. Det beror på att folk glömt bort alla andra.karlfredrik skrev:Utan missen med Hindenburg hade kanske luftskeppet kunnat utvecklas vidare
Här är en lista att begrunda: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_airship_accidents
-
- Medlem
- Inlägg: 2617
- Blev medlem: 07 jun 2010 19:04
Re: Luftskeppet Hindenburg
Usch, nu tänker jag bara på "aerostater" "puckar" och "noder".spett skrev:Luftskepp är bra på EN sak. Hänga över samma plats. Skall de någonstans är de oekonomiska på grund av luftmotståndet.
Om inte heliumtillgången dramatiskt förbättras är inte heller hängandet ekonomiskt.
Deras enda fördel är deras högre status
-
- Medlem
- Inlägg: 3639
- Blev medlem: 07 dec 2006 22:41
- Ort: Fjollträsk
Re: Luftskeppet Hindenburg
US Armys spaningsluftskepp LEMV flög igår enligt AviationWeek
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Stödjande medlem 2023
- Inlägg: 9800
- Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
- Ort: Västerbotten
Re: Luftskeppet Hindenburg
Läste nyss i Illustrerad vetenskap ett reportage om luftskepp, och enligt den artikeln finns det en framtid för dem. Det var NR: 17 2011.
Kortfattat så sammanfattades användningsområdena så här.
Lyfta riktigt tunga laster
Hjälpa forskare till öde trakter
Erbjuda miljövänligt resande
Ge överblick över slagfältet
Den sista punkten omfattar gränsövervakning där ett obemannat luftskepp för närvarande utvecklas av Lockheed Martin men även Northrop Grumman. Spanska försvaret köpte ett luftskepp 2004.
Kortfattat så sammanfattades användningsområdena så här.
Lyfta riktigt tunga laster
Hjälpa forskare till öde trakter
Erbjuda miljövänligt resande
Ge överblick över slagfältet
Den sista punkten omfattar gränsövervakning där ett obemannat luftskepp för närvarande utvecklas av Lockheed Martin men även Northrop Grumman. Spanska försvaret köpte ett luftskepp 2004.
-
- Medlem
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 24 mar 2004 09:26
- Ort: Helsingfors
Re: Luftskeppet Hindenburg
Nu på lördag - den 6 maj - har det gått 80 år sedan Hindenburg fattade eld på Lakehurst och punkt sattes för de stora luftskeppens vackra saga. Fortfarande är en person i livet som befann sig ombord på skeppet - Werner Doehner, som 1937 var åtta år gammal. Hans far och syster omkom båda i katastrofen.
Ytterligare två personer som rest med Hindenburg lever alltjämt, men de befann sig inte på luftskeppets sista resa.
Last Hindenburg survivor, 88, recalls: 'The air was on fire'
http://abcnews.go.com/US/wireStory/surv ... e-47222564
Ytterligare två personer som rest med Hindenburg lever alltjämt, men de befann sig inte på luftskeppets sista resa.
Last Hindenburg survivor, 88, recalls: 'The air was on fire'
http://abcnews.go.com/US/wireStory/surv ... e-47222564
"Suddenly the air was on fire," Doehner said.
"We were close to a window, and my mother took my brother and threw him out. She grabbed me and fell back and then threw me out," he said.
"She tried to get my sister, but she was too heavy, and my mother decided to get out by the time the zeppelin was nearly on the ground."
His mother had broken her hip.
"I remember lying on the ground, and my brother told me to get up and to get out of there." Their mother joined them and asked a steward to get her daughter, whom he carried out of the burning wreckage.
-
- Medlem
- Inlägg: 2940
- Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
- Ort: Norge/Norway
Re: Luftskeppet Hindenburg
80 år siden luftskipsæren tok slutt. "Hindenburg"-katastrofen egentlig skyldes amerikansk motstand mot å selge helium til Tyskland etter Hitler tok makten; da hadde man utviklet en ny generasjon med fyldige utseende fordi disse skulle bruke den mer plasskrevende heliumgassen enn den ustabile og farlige hydrogengassen. Den gang var det bare USA som utvunnet helium som var også så sjeldent, at et høyt forbruk ikke kunne aksepteres i kontrast til hydrogengassen som er så lett tilgjengelig. Det var i det minst bare snakk om år før luftskipene var parkert som gårdagens teknologi; i det samme året hadde man lagt planer om å utvikle landbaserte fly som skal kunne krysse Atlanterhavet mellom kontinentene. Da hadde man innsett at det ikke var mulig å øke marsjfarten på et luftskip, ettersom gassvolumet kan forskyves med fatale konsekvenser, og man hadde lav slitasjeevne ettersom vektspørsmålet betyr bruk av snarvei med kort levetid. Passasjerflyets høyere marsjfart og aerodynamiske egenskaper som tillatt større fleksibilitet - ikke minst fordi det kan flyr mye høyere - var uovervinnelige fordeler. Et stort problem med luftskip er gassutvidelse som oppsto i større høyder, ikke minst i møte med sterk sollys og atmosfærisk press. Luftskipet må ha større press enn atmosfæren.
I dag er de fleste utfordringene man kom ut for i 1930-tallet for lengst løst med ny teknologi, ny materiell og ny forståelse. Men det er lite som tyder på at luftskip kan bli mer enn et rent nisjeprodukt, dens evne til å holde seg svevende uten motorkraft som et rent statisk fartøy kun på egne løfteevne generert av gassen er unikt. Luftskip er svært populært for sightseeingstokter. Militært sett er luftskipenes egenskapene sterkt ettertraktet, fortøyde luftballonger er et vanlig syn i krigstid, og ubåtenes verste fiende under de to verdenskrigene var ikke overflatekrigsfartøyer eller fly, men de permanente stående "blimp" luftskipene som kan patruljere uavbrutt så lenge det var nok brensel. En ubåtkaptein deretter dro bort ved første tegn på et luftskip som kan kalle krigsskip og fly til dem, og varslet konvoier og skip i nærheten.
Luftskipet er kommet for å bli stående, det finnes ikke andre som kunne bli stående i det evige over det samme stedet.
I dag er de fleste utfordringene man kom ut for i 1930-tallet for lengst løst med ny teknologi, ny materiell og ny forståelse. Men det er lite som tyder på at luftskip kan bli mer enn et rent nisjeprodukt, dens evne til å holde seg svevende uten motorkraft som et rent statisk fartøy kun på egne løfteevne generert av gassen er unikt. Luftskip er svært populært for sightseeingstokter. Militært sett er luftskipenes egenskapene sterkt ettertraktet, fortøyde luftballonger er et vanlig syn i krigstid, og ubåtenes verste fiende under de to verdenskrigene var ikke overflatekrigsfartøyer eller fly, men de permanente stående "blimp" luftskipene som kan patruljere uavbrutt så lenge det var nok brensel. En ubåtkaptein deretter dro bort ved første tegn på et luftskip som kan kalle krigsskip og fly til dem, og varslet konvoier og skip i nærheten.
Luftskipet er kommet for å bli stående, det finnes ikke andre som kunne bli stående i det evige over det samme stedet.