Terrorism och attentat i Stalins Sovjetunionen

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Vidugavia
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: 25 mars 2002, 15:29

Terrorism och attentat i Stalins Sovjetunionen

Inlägg av Vidugavia » 8 juni 2012, 13:08

Innan den ryska revolutionen och även under inbördeskriget var politiska attentat någonting ganska vanligt i Ryssland. Den bombkastande östeuropeiske anarkisten var lite av en klisché. Lenin och andra ledande bolsjeviker utsattes för attentat under det tidiga bolsjevik-styret.

Sedan så upplever jag en viss frånvaro. Jag kan inte komma på något mer exempel på attentat eller liknande riktat mot sovjetiska ledare, utöver Kirovmordet, efter Lenineran. Under utrensningarna på 30-talet var det mycket beskyllningar om terrorism och sabotage men i slutändan så känner jag inte till några riktiga exempel.

Det fanns uppenbarligen mycket folk som hade anledning att vilja döda folk som Stalin och Jezov men jag har aldrig hört talas om några mordförsök eller för den delen lyckade attentat.

Någon som har koll?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Terrorism och attentat i Stalins Sovjetunionen

Inlägg av Hans » 8 juni 2012, 14:44

Vidugavia skrev:... men jag har aldrig hört talas om några mordförsök eller för den delen lyckade attentat.
NKVD och Pravda såg till att det inte kom ut till allmänhetens kännedom?

1.6 här http://www.talkreason.org/marperak/jokes/party.htm

MVH

Hans

Skriv svar