Krig är inte så farligt...

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28586
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Krig är inte så farligt...

Inlägg av Hans » 18 maj 2012, 15:07

...i luften, olyckor är. Omkomna i de franska flygstyrkorna under första världskriget:

År Strid Olyckor
1915 41% 59%
1916 39% 61%
1917 37% 63%
1918 44% 56%

Totalt dog 4 745 man (1 145 officerare samt 3 600 underofficerare och manskap) vilket motsvarar 1 av 28, kavalleriet låg på 1 av 13 och vi infanterister på 1 av 4.

Källa: Fana de l'Aviation Hors-série #48

MVH

Hans

Historikern.com
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 juni 2012, 08:04

Re: Krig är inte så farligt...

Inlägg av Historikern.com » 29 juni 2012, 08:56

Väldigt intressanta siffror.

Den stora mängden olyckor berodde ju på att flygplan var en så ny företeelse. De plan som fanns var oerhört bristfälliga och piloternas kunskaper om hur de bäst framfördes var ännu inte utvecklad i någon större grad. Det är fler än ett tillfälle som jag har läst om stidspiloter under det första världskriget vilket har överlevt hundratals luftstrider, för att sedan omkomma under en rutinflygning då motorn har fattat eld eller dylika omständigheter.

James McCudden är ett exempel, en av de kända flygarässen som avled då dennes motor slutade att fungera under flygning.
Besök gärna den nya sajten om historia; http://www.historikern.com

gnikam4
Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: 22 januari 2011, 13:41
Kontakt:

Re: Krig är inte så farligt...

Inlägg av gnikam4 » 1 juli 2012, 14:12

Det är genom historien sällan strider som har skördat flest dödsoffer bland soldater, utan istället har flertalet dött i epidemier och av allmänna umbäranden. I Trettioåriga kriget beräknas hela 80-90% av soldaterna ha dött av sjukdomar, svält och kyla.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Krig är inte så farligt...

Inlägg av varjag » 2 juli 2012, 05:31

...i luften, olyckor är. Omkomna i de franska flygstyrkorna under första världskriget:

År Strid Olyckor
1915 41% 59%
1916 39% 61%
1917 37% 63%
1918 44% 56%
Gissar en betydlig andel av dödsolyckorna inträffade under flygutbildningen, alltså vid flygskolorna.

Sovjetunionen, om vi får tro Stalin - hade liknande problem under det Andra....
Har aldrig sett några siffror på det - men under delar av kriget mot Tyskland lär det ha varit av ordningen 50/50 :roll:

Varjag

järnbäraren
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 5 juni 2012, 02:55

Re: Krig är inte så farligt...

Inlägg av järnbäraren » 1 augusti 2012, 14:50

Farligt/ofarligt för vem? Och i vilken situation? Jag vågar gissa att av dom krigsmän som under världskrigen tjänstgjorde i stridsfordon eller stridsflygplan så omkom en andel av långt över 50%. Jag gissar, jag vet inte. Länder som Tyskland och USA torde ha noggrann statistik över detta. Å andra sidan så finns det ju mängder av befattningar som inte är särskilt riskfyllda alls. Signalist vid någon högre stab (Rochus Misch, der letzte Zeuge!), mekaniker vid någon verkstad, belägna långt bakom fronten. Befattningar som dessa torde inte vara mer riskfyllda än att jobba som brevbärare i fredens Stockholm år 2012.
Av Antony Beevor (s 411)får jag reda på att den sjätte arméns ammunitionstilldelning vid Stalingrad för september månad var 25000000 skott. Den sjätte armén hade alltså möjlighet att avfyra 833333 skott per dygn och dess 250000 soldater hade följaktligen möjlighet att avfyra 3 1/3 skott per man och dygn. Av detta torde man kunna sluta att den stora merparten av den sjätte arméns soldater överhuvudtaget inte alls avfyrat sina vapen under anfallet mot Stalingrad i september 1942.
I Bonniers världshistoria band 16 hittar jag uppgiften att av dom britter som under första världskriget haft fronttjänst så hade 1930 nära 40% nedsatt arbetsförmåga eller var förtidspensionerade. Av Englands krigsänkor så avled 12% inom ett år efter dödsbudet.
Intressant. Om världskrigens bakgrund kan man ju läsa mycket, om de militära operationerna massor. Men om krigens följder, sociala och psykologiska, just ingenting. Bara spridda uppgifter här och var.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Krig är inte så farligt...

Inlägg av varjag » 3 augusti 2012, 02:17

Farligt/ofarligt för vem? Och i vilken situation? Jag vågar gissa att av dom krigsmän som under världskrigen tjänstgjorde i stridsfordon eller stridsflygplan så omkom en andel av långt över 50%.
Till de riskfylldaste jobben - hörde Bomber Command. Av total 125000 man flygande personal - omkom 55570 = 44,4%

Det amerikanska 8th Air Force i Europa, totalt 350 000 man aircrew - omkom 26000 = 7%

Men värst - var det i dom tyska ubåtarna! Från ''frontubåtar'' i strid med totalt 33473 man besättningar - räddades 6573.
26900 drunknade......80% av alla 8O

My tuppence, Varjag

Sensemaker
Medlem
Inlägg: 497
Blev medlem: 20 mars 2008, 15:29

Re: Krig är inte så farligt...

Inlägg av Sensemaker » 10 september 2012, 11:49

Hans skrev:...i luften, olyckor är. Omkomna i de franska flygstyrkorna under första världskriget:

År Strid Olyckor
1915 41% 59%
1916 39% 61%
1917 37% 63%
1918 44% 56%

Totalt dog 4 745 man (1 145 officerare samt 3 600 underofficerare och manskap) vilket motsvarar 1 av 28, kavalleriet låg på 1 av 13 och vi infanterister på 1 av 4.

Källa: Fana de l'Aviation Hors-série #48

MVH

Hans
De höga olyckstalen beror väl rimligtvis på att krigets krav förutsätter att man åsidosätter många av fredstidens säkerhetskrav på grund av behovet av realistisk träning och så. I fredstid var nog inte dödstalen i olyckor tillnärmelsevis så höga -även om man tar hänsyns till att mängden väpnad trupp är mycket mindre i fredstid.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28586
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Krig är inte så farligt...

Inlägg av Hans » 10 september 2012, 11:57

Sensemaker skrev:
De höga olyckstalen beror väl rimligtvis på att krigets krav förutsätter att man åsidosätter många av fredstidens säkerhetskrav på grund av behovet av realistisk träning och så. I fredstid var nog inte dödstalen i olyckor tillnärmelsevis så höga -även om man tar hänsyns till att mängden väpnad trupp är mycket mindre i fredstid.

Sensemaker
Det är nog en av anledningarna och så var det nog helt enkelt farligt med de tidiga flygetygen. Det vore intressant med statistik på olyckor efter fredsutbrottet.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Krig är inte så farligt...

Inlägg av varjag » 10 september 2012, 12:05

De höga olyckstalen beror väl rimligtvis på att krigets krav förutsätter att man åsidosätter många av fredstidens säkerhetskrav på grund av behovet av realistisk träning
Om vi ändrar ''fredstidens säkerhetskrav'' - till Forcerad Utbildning, ligger vi nog sanningen närmare., Varjag

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Krig är inte så farligt...

Inlägg av Wooster » 10 september 2012, 13:13

Minns tyvärr inte källan, men minns att jag läst siffror om att antalet flygtillbud per 100 000 uppdrag var lägre för de amerikanska styrkorna under Irak-kriget (invasionsfasen 2003 än under fredstid.

Förklaringen ansågs vara att personalen under stridsuppdrag är mer fokuserade på sina uppgifter än under fredstida övningar (som inte upplevdes lika mycket på allvar).

Sensemaker
Medlem
Inlägg: 497
Blev medlem: 20 mars 2008, 15:29

Re: Krig är inte så farligt...

Inlägg av Sensemaker » 17 september 2012, 11:24

Sedan kan man ju fråga att ifall ett flygplan skadas i strid, lyckas ta sig till över till de egna linjerna, men landningen blir dödlig för en del av eller hela besättningen, räknas det som en olycka? Om så är fallet är det ju inte så konstigt att olyckstalen blir höga. Vad gäller flyget är det ju en ganska liten del som faktiskt har någon stor sannolikhet att dö i strid (bara besättningarna praktiskt taget), men många har risk att dö i olyckor.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28586
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Krig är inte så farligt...

Inlägg av Hans » 17 september 2012, 11:30

Sensemaker skrev:Sedan kan man ju fråga att ifall ett flygplan skadas i strid, lyckas ta sig till över till de egna linjerna, men landningen blir dödlig för en del av eller hela besättningen, räknas det som en olycka?
Jag har inte mer uppgifter om hur de räknade tillgängliga men visste man att planet var skadat av fientlig eldgivning så inbillar jag mig att det inte räknades som en olycka. Sedan kan det säkert ha varit många fall där man inte visste om det var skadat och det klassades som olycka. Haveriutredningarna var nog inte så avancerade då.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

Sensemaker
Medlem
Inlägg: 497
Blev medlem: 20 mars 2008, 15:29

Re: Krig är inte så farligt...

Inlägg av Sensemaker » 8 mars 2013, 09:55

Hans skrev:
Sensemaker skrev:Sedan kan man ju fråga att ifall ett flygplan skadas i strid, lyckas ta sig till över till de egna linjerna, men landningen blir dödlig för en del av eller hela besättningen, räknas det som en olycka?
Jag har inte mer uppgifter om hur de räknade tillgängliga men visste man att planet var skadat av fientlig eldgivning så inbillar jag mig att det inte räknades som en olycka. Sedan kan det säkert ha varit många fall där man inte visste om det var skadat och det klassades som olycka. Haveriutredningarna var nog inte så avancerade då.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans
Det är ingen brist på andra svårkaraktäriserade situationer. Flygplan hamnar i strid och bränner bränsle vilket gör att bränslet inte räcker till hemfärd. Räknas kraschlandningen då som en olycka? Extrema påfrestningar under kurvstrid utlöser ett fel vilket leder till att ett plan som inte träffats av fientlig eld kraschar. Räknas det som en olycka?

Sensemaker

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Krig är inte så farligt...

Inlägg av varjag » 8 mars 2013, 11:36

Det är ingen brist på andra svårkaraktäriserade situationer. Flygplan hamnar i strid och bränner bränsle vilket gör att bränslet inte räcker till hemfärd. Räknas kraschlandningen då som en olycka? Extrema påfrestningar under kurvstrid utlöser ett fel vilket leder till att ett plan som inte träffats av fientlig eld kraschar. Räknas det som en olycka?
Om det händer över fientligt territorium - Nej!
Om det händer över eget terrirorium - Pilot error!

:lol: , Varjag

Skriv svar