Olympic ....

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Olympic ....

Inlägg av sonderling » 18 april 2012, 15:43

......och/ eller Brittanic ( helst inte titanic)

http://en.wikipedia.org/wiki/RMS_Olympic

Detta är en fråga till Båtmaffian men kan man köpa en byggmodell av Titanic och bygga den som frän Olympic i dazzle kamoflage eller en Brittanic i Sjukhusskepps färger utan några andra ändringar än målningen?
Eller är det mer som skiljer som jag inte ser eller förstår när jag läser artikeln?
Titanic tillhörde ju Olympic klassen och egentligen så spelade den ju andra fiolen om man ska förstå: http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=407
Och ärligt talat är jag rätt trött på Titanic både som händelse och som möjligt modellbygg projekt men en Olympic hade ju kanske varit nått.
:)

Sonderling

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Olympic ....

Inlägg av spett » 18 april 2012, 18:29

Britannic hade annorlunda dävertar

Användarvisningsbild
von Othfors
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 17 december 2009, 14:28
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Olympic ....

Inlägg av von Othfors » 18 april 2012, 22:49

Det är ett omfattande projekt att bygga om en Titanic-modell till Olympic eller Britannic om man vill göra det bra, då det finns flera skillnader. Men det är inte omöjligt och har gjorts tidigare av ytterst ambitiösa modellbyggare.

Skillnaderna Titanic/Olympic är bl.a.: Titanic hade hälften av promenaddäcket på A-däck inglasat. En modifikation som gjordes inför Titanics färdigställande i sista stund, eftersom det hade blåst kallt och skvätt in havsvatten i den förliga delen av detta däck. Även många andra fönster och ventiler var annorlunda på Olympic, bland annat var B-däckets aktersta del oinlglasat över en längre sträcka än motsvarande på Titanic, åtminstone såg det ut så här före 1914. Efter Titanic-katastrofen utrustades Olympic med extra livbåtar och detta påverkade hennes utseende en hel del. Vill man göra en WW1-Olympic måste man ta hänsyn till det - alltså inte bara krigsmålningen (dazzle paint).

Skillnaderna Titanic/Britannic är ännu större: Förutom sjukhusmålningen var Britannics aktre welldäck inglasat (A-däcket var inglasat som Titanic). Livbåtsdävertarna var av en annan typ än Olympic och kan bara beskrivas som gigantiska. Utöver detta brukar man dessutom ofta se siffror på att Britannic skulle varit några meter längre än Olympic och Titanic, men jag har aldrig sett något övertygande kring detta.

Här kan man se skillnaderna tydligare:

Bild
Olympic som hon såg ut före Titanic-katastrofen, med få livbåtar och långt oinglasat B-däck.

Bild
Olympic under första världskriget med en variant av de flera "dazzle-paints" hon hade under krigsåren. Här finns också livbåtar till alla.

Bild
Olympic efter första världskriget. Här ser man tydligt att hela båtdäckets längd fylls av livbåtar. B-däckets aktre inglasning har blivit som Titanics. Av någon anledning behöll man dock det öppna A-däcket - kanske för att inte påminna för mycket om olyckssystern.

Bild
Titanic med sitt inglasade A-däck och sina få livbåtar.

Bild
Britannic som det var tänkt att hon skulle se ut. Men eftersom hon sjösattes 1914 och gick i tjänst som lasarettsfartyg målades hon aldrig civilt. Denna bilden är alltså modifierad, men man ser tydligt skillnaderna från Olympic och Titanic - det aktre welldäcket är inglasat och livbåtsdävertarna enorma - de täcker nästan skorstenarna!

Bild
Britannic som hon såg ut från det att hon trädde i tjänst till dess att hon sänktes i Medelhavet 1916.
"Min bestämda åsikt är att Åland bör tillhöra Sverige" - Gustaf V

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Olympic ....

Inlägg av sonderling » 20 april 2012, 12:35

Tack det var precis vad jag trodde.
Att det var mer en bara måla om modellen. Sedan är det alltid kul att höra på experter på sitt område.
Sedan för vi se om jag tar mig an modellprojektet eller inte. Kanske till 100 årsdagen av VK1 :)

Förresten har jag för mig att jag hört (det kanske var i radioreportaget eller var det på Discovery?*) att en av deras skorstenar var en dummy, alltså inte en skorsten utan mer en hylsa för ventilations shackt och för olika rör och så. Stämmer det?

Sonderling


* Man har ju haft en del fria kanaler sedan påsk så det har blvit en del sena kvällar med Discovery channel.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Olympic ....

Inlägg av Hexmaster » 20 april 2012, 14:09

Skorstenen längst akterut var fejk, det stämmer. Fyra skorstenar ser maffigare ut än tre, är den förklaring jag sett. I senaste filmen hade de visst missat detta, och man ser rök ur alla skorstenar.

Användarvisningsbild
von Othfors
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 17 december 2009, 14:28
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Olympic ....

Inlägg av von Othfors » 20 april 2012, 15:06

Det där är faktiskt också en utbredd felaktighet - att Cameron skulle ha fel med röken i sin film. I filmen ser man vit rök komma ut ur skorsten nummer fyra och det är helt korrekt. Den fjärde skorstenen var inte kopplad till kolförbränningen och därför kunde man aldrig se svart rök komma ur den, men däremot kunde man släppa ut överskottsånga från den fjärde skorstenen, alltså vit rök.

Men på många sätt var den fjärde skorstenen på Olympic, Titanic och Britannic en "utfyllnadsskorsten". Andra kända fyrskorstenare som Lusitania, Mauretania och Aquitania hade dock full användning av alla sina skorstenar.
"Min bestämda åsikt är att Åland bör tillhöra Sverige" - Gustaf V

Skriv svar