......och/ eller Brittanic ( helst inte titanic)
http://en.wikipedia.org/wiki/RMS_Olympic
Detta är en fråga till Båtmaffian men kan man köpa en byggmodell av Titanic och bygga den som frän Olympic i dazzle kamoflage eller en Brittanic i Sjukhusskepps färger utan några andra ändringar än målningen?
Eller är det mer som skiljer som jag inte ser eller förstår när jag läser artikeln?
Titanic tillhörde ju Olympic klassen och egentligen så spelade den ju andra fiolen om man ska förstå: http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=407
Och ärligt talat är jag rätt trött på Titanic både som händelse och som möjligt modellbygg projekt men en Olympic hade ju kanske varit nått.
Sonderling
Olympic ....
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 7140
- Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
- Ort: Oxelösund
Re: Olympic ....
Britannic hade annorlunda dävertar
- von Othfors
- Medlem
- Inlägg: 168
- Blev medlem: 17 december 2009, 14:28
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Olympic ....
Det är ett omfattande projekt att bygga om en Titanic-modell till Olympic eller Britannic om man vill göra det bra, då det finns flera skillnader. Men det är inte omöjligt och har gjorts tidigare av ytterst ambitiösa modellbyggare.
Skillnaderna Titanic/Olympic är bl.a.: Titanic hade hälften av promenaddäcket på A-däck inglasat. En modifikation som gjordes inför Titanics färdigställande i sista stund, eftersom det hade blåst kallt och skvätt in havsvatten i den förliga delen av detta däck. Även många andra fönster och ventiler var annorlunda på Olympic, bland annat var B-däckets aktersta del oinlglasat över en längre sträcka än motsvarande på Titanic, åtminstone såg det ut så här före 1914. Efter Titanic-katastrofen utrustades Olympic med extra livbåtar och detta påverkade hennes utseende en hel del. Vill man göra en WW1-Olympic måste man ta hänsyn till det - alltså inte bara krigsmålningen (dazzle paint).
Skillnaderna Titanic/Britannic är ännu större: Förutom sjukhusmålningen var Britannics aktre welldäck inglasat (A-däcket var inglasat som Titanic). Livbåtsdävertarna var av en annan typ än Olympic och kan bara beskrivas som gigantiska. Utöver detta brukar man dessutom ofta se siffror på att Britannic skulle varit några meter längre än Olympic och Titanic, men jag har aldrig sett något övertygande kring detta.
Här kan man se skillnaderna tydligare:
Olympic som hon såg ut före Titanic-katastrofen, med få livbåtar och långt oinglasat B-däck.
Olympic under första världskriget med en variant av de flera "dazzle-paints" hon hade under krigsåren. Här finns också livbåtar till alla.
Olympic efter första världskriget. Här ser man tydligt att hela båtdäckets längd fylls av livbåtar. B-däckets aktre inglasning har blivit som Titanics. Av någon anledning behöll man dock det öppna A-däcket - kanske för att inte påminna för mycket om olyckssystern.
Titanic med sitt inglasade A-däck och sina få livbåtar.
Britannic som det var tänkt att hon skulle se ut. Men eftersom hon sjösattes 1914 och gick i tjänst som lasarettsfartyg målades hon aldrig civilt. Denna bilden är alltså modifierad, men man ser tydligt skillnaderna från Olympic och Titanic - det aktre welldäcket är inglasat och livbåtsdävertarna enorma - de täcker nästan skorstenarna!
Britannic som hon såg ut från det att hon trädde i tjänst till dess att hon sänktes i Medelhavet 1916.
Skillnaderna Titanic/Olympic är bl.a.: Titanic hade hälften av promenaddäcket på A-däck inglasat. En modifikation som gjordes inför Titanics färdigställande i sista stund, eftersom det hade blåst kallt och skvätt in havsvatten i den förliga delen av detta däck. Även många andra fönster och ventiler var annorlunda på Olympic, bland annat var B-däckets aktersta del oinlglasat över en längre sträcka än motsvarande på Titanic, åtminstone såg det ut så här före 1914. Efter Titanic-katastrofen utrustades Olympic med extra livbåtar och detta påverkade hennes utseende en hel del. Vill man göra en WW1-Olympic måste man ta hänsyn till det - alltså inte bara krigsmålningen (dazzle paint).
Skillnaderna Titanic/Britannic är ännu större: Förutom sjukhusmålningen var Britannics aktre welldäck inglasat (A-däcket var inglasat som Titanic). Livbåtsdävertarna var av en annan typ än Olympic och kan bara beskrivas som gigantiska. Utöver detta brukar man dessutom ofta se siffror på att Britannic skulle varit några meter längre än Olympic och Titanic, men jag har aldrig sett något övertygande kring detta.
Här kan man se skillnaderna tydligare:
Olympic som hon såg ut före Titanic-katastrofen, med få livbåtar och långt oinglasat B-däck.
Olympic under första världskriget med en variant av de flera "dazzle-paints" hon hade under krigsåren. Här finns också livbåtar till alla.
Olympic efter första världskriget. Här ser man tydligt att hela båtdäckets längd fylls av livbåtar. B-däckets aktre inglasning har blivit som Titanics. Av någon anledning behöll man dock det öppna A-däcket - kanske för att inte påminna för mycket om olyckssystern.
Titanic med sitt inglasade A-däck och sina få livbåtar.
Britannic som det var tänkt att hon skulle se ut. Men eftersom hon sjösattes 1914 och gick i tjänst som lasarettsfartyg målades hon aldrig civilt. Denna bilden är alltså modifierad, men man ser tydligt skillnaderna från Olympic och Titanic - det aktre welldäcket är inglasat och livbåtsdävertarna enorma - de täcker nästan skorstenarna!
Britannic som hon såg ut från det att hon trädde i tjänst till dess att hon sänktes i Medelhavet 1916.
"Min bestämda åsikt är att Åland bör tillhöra Sverige" - Gustaf V
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 7140
- Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
- Ort: Oxelösund
Re: Olympic ....
Tack det var precis vad jag trodde.
Att det var mer en bara måla om modellen. Sedan är det alltid kul att höra på experter på sitt område.
Sedan för vi se om jag tar mig an modellprojektet eller inte. Kanske till 100 årsdagen av VK1
Förresten har jag för mig att jag hört (det kanske var i radioreportaget eller var det på Discovery?*) att en av deras skorstenar var en dummy, alltså inte en skorsten utan mer en hylsa för ventilations shackt och för olika rör och så. Stämmer det?
Sonderling
* Man har ju haft en del fria kanaler sedan påsk så det har blvit en del sena kvällar med Discovery channel.
Att det var mer en bara måla om modellen. Sedan är det alltid kul att höra på experter på sitt område.
Sedan för vi se om jag tar mig an modellprojektet eller inte. Kanske till 100 årsdagen av VK1
Förresten har jag för mig att jag hört (det kanske var i radioreportaget eller var det på Discovery?*) att en av deras skorstenar var en dummy, alltså inte en skorsten utan mer en hylsa för ventilations shackt och för olika rör och så. Stämmer det?
Sonderling
* Man har ju haft en del fria kanaler sedan påsk så det har blvit en del sena kvällar med Discovery channel.
Re: Olympic ....
Skorstenen längst akterut var fejk, det stämmer. Fyra skorstenar ser maffigare ut än tre, är den förklaring jag sett. I senaste filmen hade de visst missat detta, och man ser rök ur alla skorstenar.
- von Othfors
- Medlem
- Inlägg: 168
- Blev medlem: 17 december 2009, 14:28
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Olympic ....
Det där är faktiskt också en utbredd felaktighet - att Cameron skulle ha fel med röken i sin film. I filmen ser man vit rök komma ut ur skorsten nummer fyra och det är helt korrekt. Den fjärde skorstenen var inte kopplad till kolförbränningen och därför kunde man aldrig se svart rök komma ur den, men däremot kunde man släppa ut överskottsånga från den fjärde skorstenen, alltså vit rök.
Men på många sätt var den fjärde skorstenen på Olympic, Titanic och Britannic en "utfyllnadsskorsten". Andra kända fyrskorstenare som Lusitania, Mauretania och Aquitania hade dock full användning av alla sina skorstenar.
Men på många sätt var den fjärde skorstenen på Olympic, Titanic och Britannic en "utfyllnadsskorsten". Andra kända fyrskorstenare som Lusitania, Mauretania och Aquitania hade dock full användning av alla sina skorstenar.
"Min bestämda åsikt är att Åland bör tillhöra Sverige" - Gustaf V