Fråga om gradbeteckning

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sten Johnson
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 1 februari 2009, 14:43
Ort: Malmö
Kontakt:

Fråga om gradbeteckning

Inlägg av Sten Johnson » 26 december 2011, 14:27

Jag undrar vilken grad som avses med denna kragspegel. Tiden förmodligen kring 1933 och förbandet FAD (Freiwilliger Arbeitsdienst) i Tyskland. 1934 upprättades RAD (Reichsarbeitsdienst) och blev obligatorisk för unga män mellan 18 - 25 år. Det blev då en mera militär organisation med egna grader och beteckningar. Jag är lite nyfiken på organisationen och dess verksamhet. Någon som vet?

Hälsn Sten

Bild

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Fråga om gradbeteckning

Inlägg av Marcus » 27 december 2011, 16:12

Jag har tittat i "Labour organizations of the Reich" av Angolia & Littlejohn men jag hittade ingen gradbeteckning som motsvarar den i FAD-kapitlen,

/Marcus

Qmannen
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 13 april 2011, 21:49

Re: Fråga om gradbeteckning

Inlägg av Qmannen » 2 januari 2012, 23:05

Bilagor
FAD1_resize.jpg
FAD1_resize.jpg (69.64 KiB) Visad 2954 gånger

Användarvisningsbild
Sten Johnson
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 1 februari 2009, 14:43
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Fråga om gradbeteckning

Inlägg av Sten Johnson » 2 januari 2012, 23:45

Tack för svaren. Jag har kollat med andra bilder i albumet bl.a. där de paraderar med sina spadar. Det ser att vara en stor uniformsblandning, delvis med inslag av civila klädkombinationer. Kragspeglarna med två fyrkanter motsvarar truppenfurer (ungf. sergeant) i andra förband. Detta skulle stämma bra överens med senare bilder i albumet, när uniformen och graderna blev enhetliga i RAD 1934. Jag håller på att forska lite i ett livsöde. Någon som vet lite mer om RAD speciellt XVII Niedersachen Mitte arbetsgrupp 170.

Hälsn. Sten

Skriv svar