Då tolkar jag det argumentet som att skulden till kriget enbart ligger hos Tyskland.Julianus skrev:Nej jag konstaterar bara att de var betydligt tuffare efter andra vk. Vidare att det delvis kan ha berott på den bittra erfarenheten av att ha varit relativt hygglig. Vidare att de hårdare bandagen visade sig vara en grund för senare försoning.
Jag medger att Versaillesfreden är intressant diskutera men att Tyskland och Frankrike på traditionellt vis skulle dela upp världen mellan sig känns knappast som den fräschaste lösningen.Julianus skrev:Nej jag konstaterar bara att de var betydligt tuffare efter andra vk. Vidare att det delvis kan ha berott på den bittra erfarenheten av att ha varit relativt hygglig. Vidare att de hårdare bandagen visade sig vara en grund för senare försoning.
Visst om man hade genomfört Morgenthauplanen redan 1919 i kombination med en varaktig ockupation så kanske man hade skjutit upp VK2? Men känns det som en vettig och rätttvis lösning?
Sedan måste jag även undra varför mina andra exempel på krigsförklaring inte anses relevanta, du och flera andra betonar ju att det helt enkelt är "fakta" att Tyskland förklarade krig (och därmed började).