Hur gick krigsspel till?

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Hur gick krigsspel till?

Inlägg av Amund » 6 maj 2011, 21:06

Jag är ju ingen MÖP och läser ju nästan aldrig litteratur som behandlar militära handlingar(host host), emellertid har jag vid något tillfälle stött på ett ord som jag ..... Nej nu jag kan inte ljuga längre, :oops: jag läser många militärhistoriska böcker och stöter ofta på ordet krigsspel. Åtminstone på trettiotalet var det vanligt förekommande, t.ex "Krigsspel visade att Röda armén skulle förlora". "Efter krigsspel kunde konstateras att tyskarna segrade 8 av 10 gånger", etc. Mellan 17:e och 20:e december 1940 hölls tydligen en massa krigsspel i Moskva, där det tydligen framkom en del lärdomar som tydligen inte ledde till någon förändring av förberedelserna.

Att man med datorer och moderna välutbildade analytikers hjälp kan göra avancerade antaganden förstår jag, även om jag inte finner det lika intressant som t.ex under mellankrigstiden där saker och ting är mera överskådligt och lättfattligt. Därför har jag lagt frågan i denna kategori, och undrar helt enkelt hur dessa krigsspel kunde gå till rent praktiskt? Hur genomfördes de? Hur bestämde man hur stor påverkan t.ex vädret hade på operationerna? Väldigt ofta i litteraturen hänvisas till krigsspelen som att dessa ofta visat en stor del av det riktiga förloppet, men även med dagens hjälpmedel måste det väl vara väldigt vanskligt att på förhand förutse konsekvenserna av en operation? :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur gick krigsspel till?

Inlägg av Hans » 6 maj 2011, 22:43

Utan att riktigt svara på frågan kanske detta hjälper en aning.

viewtopic.php?f=26&t=31140&hilit=Krigsspel#p454731

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Hur gick krigsspel till?

Inlägg av Amund » 7 maj 2011, 18:45

Hans skrev:Utan att riktigt svara på frågan kanske detta hjälper en aning.

viewtopic.php?f=26&t=31140&hilit=Krigsspel#p454731

MVH

Hans
Tack Hans, intressant tråd, och den hjälpte såtillvida att jag inser att jag inte är den enda som inte riktigt begripit det här med krigsspel. Självklart bör dessa krigsspel ha varit ytterst hemliga, men det vore ändå intressant att veta lite mer om hur det gick till på 30-talet, lät man riktiga trupper leka krig i skogar och på stäpper, eller ställde de bara upp tennsoldater och papphetzrar på ett pingisbord (och lät Josef vara stridsdomare)? :D :lol: :oops:

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Re: Hur gick krigsspel till?

Inlägg av Kapten_Gars » 7 maj 2011, 21:33

Krigsspelen bedrevs i allmänhet på kartor och hade sitt ursprung i Von Reiswitz regler för "Kriegspiel" http://en.wikipedia.org/wiki/Kriegsspiel_(wargame). Med hjälp av en en uppsättning "regler" som baseras på verklig erfarenhet så implementerar stridsdomarna de två sidornas ordrar och vilket utfall dessa får. I teorin så skulle domarnas erfarenhet och kunskap kompesera ev. luckor i "reglerna".

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Hur gick krigsspel till?

Inlägg av Der Löwe » 7 maj 2011, 21:49

Ny för tiden så spelar man på alternativa lösningar vid framtagning av planer. Spelen kan användas både för att ge underlag för val av lösning, men även för att utveckla den valda lösningen. Spelarna är ofta repersentanter för blå röd och grön, där blå är egna ops, motsvarande 3 funktionen, röda är motståndarfraktionen och spelas av und 2 funtionen och green är övriga aktörer ofta civila som spelas av CIMIC 9 funktionen. Man pratar då ofta om, Action, reaction counteraction. tex om egna förband påbörjar operationen med att skära av alla tillfartsvägar till staden, vad gör röd då? Hur påverkar det gröna? När röd gör vad den gör hur motverkar vi det? Nästa steg när vi skurit av staden så går två kompanier in för att söka, vad gör röd då osv. På det här sättet kan man få veta om handlingsalternativet är en möjlig lösning och vilka komplikationer man måste vara beredd på vid genomförandet. Normalt genomförs det idag som en spel där en skisskarta använda, spelarna sitter runt kartbordet och stabschef eller chefen ops är spelledare. Förband representeras av klossar med förbandssymboler. Det finns system där man kan använda simuleringar för att genomföra sån här "wargaming", men en viktig funktion är att se till att alla synpunkter från staben kommer fram vid framtagning av den rekomenderade stridplanen så simuleringar är av begränsat värde eftersom simuleringa ändå behöver ha ingångsvärden från respektive sektion.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Hur gick krigsspel till?

Inlägg av Hexmaster » 7 maj 2011, 22:24

Vilken fantastisk spelmöbel som beskrivs här, tysk text men redan bilderna räcker en bra bit:
http://www.boardgamestudies.info/pdf/is ... ilgers.pdf

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem
Inlägg: 295
Blev medlem: 28 april 2002, 11:52
Ort: Luleå

Re: Hur gick krigsspel till?

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 12 maj 2011, 21:50

En del av ett svensk krigspel där Boden är centrum som vi har i våra samlingar.

http://www.digitaltmuseum.se/things/kri ... 1259?pos=2

Finns regler/instruktioner någonstans?

Thorbjörn

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Hur gick krigsspel till?

Inlägg av Stefan » 13 maj 2011, 14:47

Jag föreställer mig att man tränade i första hand uppmarscher och så.

Säg att man tänkte ut en slagplats. Varpå förbandscheferna ifråga får instruktion lagom kort tid innan. Den kåren som hinner samla ihop sig först och vara marschberedd, får viss poäng. Marscherar de upp på snabbast tid i hygglig ordning, poäng. Gräver de ner sig i ställning inom en viss tid, poäng.

Polske marskalken Pilsudski sa att en officer ansvarig för undersökning och avspaning borde använda rida. Dvs rida fram och se allt med egna egon. Rida uppför kullar och ner i raviner och så. Körde stabsofficeren bekvämt med vagn, gillades det inte riktigt...
Jag föreställer mig att i Marskalkens krigsspel fick man extra poäng om stabsofficersspaning skedde till häst, minuspoäng - om officeren satt bekvämt kvar... etc beroende på variationer...

Ungefär så.

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: Hur gick krigsspel till?

Inlägg av Ragnar Svedje » 8 augusti 2011, 17:46

Mycket intressant!

När man spelade, hade man då helt öppna kort, eller var det ett spel där båda parterna försökte vinna till varje pris?

Exempel:

Öppet: Jag flyttar division X mot position Y i syfte att skära av...

Slutet: Jag flyttar division X nattetid till position Y (utan att säga vad som är slutdestination, eller krigsmål). Överaskningsmoment och vilseledande manövrar är ju mycket viktiga i verkligheten.

Spelar stor roll för de slutsatser som dras, om man spelar snällt och öppet risker ett krigsspel bara att styrka på förhand givna antaganden. Tror säkert att belgarna spelade flera krigsspel både inför 1914 oh 1940, där de framgångsrikt hindrade tysk inmarsch.

Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Re: Hur gick krigsspel till?

Inlägg av Erik Ljungberg » 9 augusti 2011, 10:14

Nu var det ett tag sen jag höll på med detta så saker kan ha hänt. Syftet med spelet avgör upplägget, är det för att öva staber/elever, testa planer, utvärdera taktik, org eller utrustning. Beroende på vad man vill uppnå lägger man upp det olika.

Vid övning av staber används riktiga eller elevorgansierade staber, t ex fördelning, brig och bat, dvs tre nivåer. Ett läge presterar och order ges till högsta staben, de utfärdar order som sen skickas till lägre staber osv till sista staben i kedjan som ger sin order till spelledningen. De för den sammanställda (riktiga) bilden på sina dolda kartor och berättar sen vad lägsta stabernas order får för effekt, sen rapporteras allt tillbaka i kedjan och nya order utfärdas. Allt kan ske i klasstrumsmiljö eller i riktiga stabsplatser och fordon. Det viktiga är inte att utfallet, tex strvkomp anfall mot skyttkomp blir exakt rätt utan att saker händer som de övade måste reagera på. Ibland har man även dubbla parallella staber, både för röd och blå sida.

Vid utarbetning av planer behövs inte en lika stor spelorganisation. man utgår t ex från någon frågeställning, vad händer om vi utgångsgrupperar våra brigader annorlunda. Sen gör man drag efter drag på en karta. Testar olika fientliga alternativ, ser hur utfallet blir mm. Viktiga är ofta tidsaspekten, när kan våra förband vara på olika ställen, hinner vi reagera, hur blir styrketillväxten. Här kan mycket ske öppet, dvs alla har all information.

/Erik

Skriv svar