Fortsätt applådera

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Fortsätt applådera

Inlägg av Hexmaster » 4 maj 2011, 09:39

Fick ett tips som jag kände igen, och vid närmare eftertanke delar tvivlet om: I Sovjet liksom Tyskland på sin tid så gällde det för den som deltog på ett massmöte att inte sluta applådera först. Då kunde man råka illa ut, nämligen.

Finns det någon grund för påståendet?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Fortsätt applådera

Inlägg av millgard » 4 maj 2011, 10:00

Samma gäller melodifestivalen har jag hört.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Fortsätt applådera

Inlägg av Martin Lundvall » 4 maj 2011, 10:48

Att männsikor i Sovjetunionen var rädda att sluta applådera när Stalin äntrade scenen har jag inte svårt att tro. Det är bara att gå till sig själv, slutar man att applådera tidigare än alla andra känner man sig lite olustig. Och då lever jag inte i ett paranoit system....
Däremot så tror jag inte att säkerhetstjänsten tog ut de som slutade att applådera och sköt dem, men man ville inte väcka uppmärksamhet.

Det påstås att detta blev ett problem då ingen ville sluta applådera, lösningen var att installera en klocka eller en skylt som gav order när det var dags att sluta.

/Martin

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Fortsätt applådera

Inlägg av Hexmaster » 4 maj 2011, 11:02

Martin Lundvall skrev:Det påstås att detta blev ett problem då ingen ville sluta applådera, lösningen var att installera en klocka eller en skylt som gav order när det var dags att sluta.
Javisst ja, det känner jag igen. (Såna där "Applause"-lampor som TV-publiker får hålla sig efter.) En följdfråga blir om det är sant.

Det enda jag kan erinra mig i ämnet är när en på applåder för tillfället tillräckligt mätt Hitler vinkar lite avmätt så att han kan fortsätta prata. Och just nu undrar jag om jag inte sett exakt samma grepp hos uncle Joe.

Håller med om att det sociala trycket torde ha räckt och blivit över, utan behov av rutinmässig utplockning för specialbehandling. Bortsett från det praktiska problemet att upptäcka vem som slutar först.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Fortsätt applådera

Inlägg av Stefan » 7 maj 2011, 08:08

Hexmaster skrev:
Finns det någon grund för påståendet?
Såvitt jag vet så är det så. Jag har läst ett antal skildringar skrivna på den tiden eller kort därefter. Där den som tog på sig att sluta applådera och frälsa de andra var någon allmänt aktad namngiven person. Men det hjälpte inte honom....

Det är naturligtivis möjligt att alla dessa skildringar är fejkade, liksom allting annat. Men det tror jag inte.


Be mig inte om handfasta källor, det är ju gott och väl 20 år sedan jag slukade det slags litteratur.

Skriv svar