Satt under fikarasten och bläddrade i ett gammalt nummer av tidningen ”Nostalgia” (nr 1 2010), och hittade en liten historik över byggandet av Tysklands autobahn.
Jag saknar resurser/kunskap att kopiera hela artikeln, varför jag gör ett sammandrag.
Nytt för mig var att det inte var Hitler/NSDAP som först drog igång projektet Autobahn. I själva verket röstade NDSAP mot byggandet när det första gången, 1930, drogs i riksdagen.
I stället hävdar artikelförfattaren att Konrad Adenauer (!) var en av de drivande initiativtagarna. Han var också högtidstalare vid den invigningen av den första sträckningen Köln – Bonn, färdig 1932 då han bl.a. sade ”Så här kommer framtidens landsvägar att se ut”. Visionär redan då!. (Tänk, så svårt jag har att inse att gamla statsmän en gång har varit unga statsmän)
Under Weimarrepubliken såg flertalet politiker och nationalekonomer förvisso andra problem än underdimensionerade vägar (allra helst med tanke på 20-talets trafik intensivitet), men det fanns som sagt visionärer. I själva verket började planläggningen 1924 och redan 1926 presenterades konkreta planer på hur ett nät av höghastighetsvägar skulle knyta samman Tyskland. Namnet Autobahn skapades 1928 av Kurt Kaftan, informationschef vid STUFA, studiengesellschaft für den Automobilstrassenbau.
Senast vid invigningen av Köln-Bonn, insåg Hitler och hans hantlangare det stora propagandavärdet av Autobahnbyggena, och 1933 satte man in stora resurser. Man grundade GEZUVOR, Gedsellschaft zur Vorbereitung der Reichsautobahnen, och grundade ett autobahnsministerium, där Fritz Todt utsågs till chef.
Till att börja med svalde autobahnbyggandet mycket av den stora arbetslösheten. Ministeriet organiserade barackbyggande och arbetsresor till arbetsplatsen, men det klemades inte. Avstånd på ca 2 mil kunde man ju gå ansågs det. Från 1938 organiserades ”Organisation Todt” med tvångsarbete, till att börja med för judarna, senare också krigsfångar. Efter Felix Todt´s död 1942 upphörde i stort sett autobahnbyggandet. Då var ca 380 mil färdiga av planerade 2000 mil (en autobahnlängd som 2010 ännu inte nåtts).
Ganska snart blev autobahn synonymt med fyrfilig väg med mittremsa och betongunderlag.
Man satte en ära i att också bygga vackra vägar, svepande kurvor i natursköna omgivningar
och vacker arkitektur på rastplatser, bensinmackar och broar.
Märkligt nog gick det inte upp för Hitler et consortes att autobahn hade enorma militära transportmöjligheter. De allierades flygkommando missade dock inte möjligheten varför autobahn blev ett av de många bombmålen i Tyskland.
Autobahnen
Re: Autobahnen
Mussolini var minsann före Hitler - med Autostradas - den första, Milano-Varese färdig 1924.
http://en.wikipedia.org/wiki/Autostrada och här det festiga öppnandet....augusti 1932 .....man ser mest nazistkoryfeiska vrålåk...ngn liten DKW eller Adler fick nog inte vara med i första svängen
Varjag
http://en.wikipedia.org/wiki/Autostrada och här det festiga öppnandet....augusti 1932 .....man ser mest nazistkoryfeiska vrålåk...ngn liten DKW eller Adler fick nog inte vara med i första svängen
Varjag