Polsk regimentsorganisation 1920 (1918-20)

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
T. Snorrason
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 18 december 2005, 03:07
Ort: Danmark

Polsk regimentsorganisation 1920 (1918-20)

Inlägg av T. Snorrason » 13 augusti 2010, 21:40

Er der nogen her, der ved, hvorledes et polsk regiment (infanteri og kavaleri) var organiseret i kompagnier, eskadroner, og igen hvorledes de enkelte kompagnier/eskadroner var sammensat?

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Polsk regimentsorganisation 1920 (1918-20)

Inlägg av Artur Szulc » 14 augusti 2010, 11:07

Att ge en organisationsskiss över ett polskt infanteriregemente vid den tiden du efterfrågar är inte enkelt. 1919 antog man en tillfällig struktur som skulle se ut så här (enligt Wikipedia):

3 infanteribataljoner där varje bataljon innehöll: 4 skyttekompanier (med tre skytteplutoner i varje), 1 kulsprutekompani (med tre kulspruteplutoner i varje och två kulsprutor per pluton), kvartermästaravdelning, transport, sambandssektion, ett tungt kulsprutekompani (fanns till regchefens förfogande), tekniskt kompani, telefonistpluton, och en avdelning för tillverkning av sprängladdningar (motsvarande). Inalles: 97 officerare och 3 394 meniga.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Re: Polsk regimentsorganisation 1920 (1918-20)

Inlägg av Kapten_Gars » 14 augusti 2010, 11:34

http://pygmy-wars.50megs.com/history/ca ... valry.html har två artiklar om det polska kavalleriet vid den här tiden

T. Snorrason
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 18 december 2005, 03:07
Ort: Danmark

Re: Polsk regimentsorganisation 1920 (1918-20)

Inlägg av T. Snorrason » 16 augusti 2010, 15:13

Mange tak for svarene, som hjælper lidt på vej.
Alle stumper hjælper i mit puslespil.
Og jeg har da et ekstra spørgsmål, som en af de måske kan hjælpe mig videre med.
Jeg har gennem længere tid interesseret mig for Polen i perioden 1917-1920, herunder især den polske uniformering, som selvfølgelig af naturlige årsager var lige så kaotisk som organisationen.
I den forbindelse har jeg via den udmærkede polske auktionside Allegro købt et par meter polske bøger om emnet og downloaded en række samtidige fotos med uniformer. Oversættelse foregår via OCR-programmet ABBY, Google og en dansk-polsk ordbog. Ikke perfekte oversættelser, men det går dog.

Som historiker kan hr. Arthur Szulc måske også oplyse lidt om følgende 2 bøger, som jeg har set på Allegro.

KALENDARZ ŻOŁNIERSKI NA ROK 1920. WARSZAWA 1919. KSIĘGARNIA WOJSKOWA
udgivet af MIN. SPRAW WOJSKOWYCH, DEPARTAMENT NAUKOWO-SZKOLNY, SEKCJA IV.

og

J. 3., NAUKA JAZDY KONNEJ, WYDANIE II, WARSAWA -1919, KSIĘGARNIA WOJSKOWA, udgivet af MIN. SPR. WOJSK. Departament Mobilizacyjno Organizacyjny, SEKCJA REGUŁ. 1 WYSZKOLENIA.

Bøgerne synes at være fra en serie udgivet 1919 af Hærministriet som lære- og opslagsbøger for menige og indeholde en masse grundoplysninger.
Måske findes der en polsk internetbogoversigt via polske biblioteker, hvor man måske endog kan se, hvilke andre bøger der blev udgivet iserien. Jeg er desværre ikke kyndig nok ud i det polske til at finde sådanne oplysninger.

Med venlig hilsen
Torstein Snorrason

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Polsk regimentsorganisation 1920 (1918-20)

Inlägg av Artur Szulc » 17 augusti 2010, 19:43

Bøgerne synes at være fra en serie udgivet 1919 af Hærministriet som lære- og opslagsbøger for menige og indeholde en masse grundoplysninger.
Måske findes der en polsk internetbogoversigt via polske biblioteker, hvor man måske endog kan se, hvilke andre bøger der blev udgivet iserien. Jeg er desværre ikke kyndig nok ud i det polske til at finde sådanne oplysninger.
Tyvärr är jag inte så bevandrad i just det här temat, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig särskilt mycket.

Men jag vet att det Polska Ministeriet för militära frågor (Ministerstwo Spraw Wojskowych) gav ut mängder med böcker. Om just de två du tar upp ingick i en serie kan jag inte uttala mig om.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

T. Snorrason
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 18 december 2005, 03:07
Ort: Danmark

Re: Polsk regimentsorganisation 1920 (1918-20)

Inlägg av T. Snorrason » 18 augusti 2010, 12:09

Atter tak for svaret.
Ved at lede på ordene Literatura Ministerstwo Spraw Wojskowych kom jeg frem til forskellige artikler, hvoraf på forskellige polske, trykte litteraturoversigter fremgår. Desværre er kun de nyere på nettet, men nu kender jeg da i det mindste titlerne og kan søge videre, evt. antikvarisk.
Med venlig hilsen
Torstein Snorrason

Skriv svar