Kina under den förkommunistiska republiken 1912-1949

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Kina under den förkommunistiska republiken 1912-1949

Inlägg av oilc » 1 maj 2010, 18:31

Hur såg situationen ut för kvinnor i Kina under den förkommunistiska republiken 1912-1949?

Att kvinnor i det gamla kejserliga Kina var förtryckta illustreras ju bäst av de s.k. "liljefötterna", där man bröt flickornas fötter och band dem tills de växte ihop till strutar - det begränsade deras rörelsefrihet och gjorde det svårare att vara otrogen, samt bevisade att de inte behövde arbeta; bondkvinnor band inte fötterna. Det förbjöds i början av 1900-talet men förekom fram till 1940-talet. Annars är det märkbart att situationen för kvinnor i Kina förvärrades ända fram till 1800-talet: en kvinna tycks ha haft det bättre under antiken än under 1000-talet, och bättre under 1000-talet än under 1600-talet. Fotbindningen infördes för övrigt på 900-talet anses det.

Däremot har jag haft lite svårt att få reda på uppgifter om kvinnors rättigheter i Kina i modernare tid. Det kejserliga Kina störtades 1912 och kommunisterna förklarade könen jämlika och gav kvinnor rösträtt 1949.
Men däremimellan? Tiden 1912-1949? Hur var det med kvinnors rättigheter i Kina under 1920-30- och 40-talen?

Jag vet att Kinas universitet öppnades för kvinnor 1919-1920, och därmed även yrkeslivet, föreställer jag mig. Vad gäller berömda kvinnor under den tiden känner jag till systrarna Song.

Känner någon till mer om kvinnors rättigheter i Kina 1912-1949? Lagar som infördes för att förbättra dem? Kända kvinnor? Hur var det exempelvis med filmindustrin - det måste ha gett arbete åt skådespelerskor, men jag vet inte mycket om Kinas filmindustri under 30-talet.

Tack på förhand!

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Kina under den förkommunistiska republiken 1912-1949

Inlägg av Giancarlo » 10 maj 2010, 00:07

Jag vet inte så mycket om perioden, men under kejsardömet fanns det faktiskt vissa idéer om kvinnlig frigörelse.

Ett exempel är Taipingupproret. Taipingupproret var ett religiöst motiverat uppror i Södra Kina som skedde under 1851-1864, i 13 år. Upproret var initierat av Hong Xiuquan, en predikant som influerad av protestantiska missionärer ansåg sig ha sett visioner av Jesus. Hans visioner föranledde honom att få massor av anhängare, för att bygga upp ett utopiskt samhälle. Efter att skapat en armé på tiotusen soldater erövrade han efter två års tider Nanjing, och utropade "Det stora fredens himelska rike" (Tàipíng Tiān Guó). Hongs rike var ett kungadöme med många repressiva agendor. Men han hade i allla fall utopiska idéer om att i hans samhälle skulle det finnas jämlikhet mellan könen. Man kan säga att Taipingriket antog många agendor som kommunister senare skulle anta: inte bara jämlikhet mellan könen utan även klasslöshet och avskaffande av privat egendom var på agendan. Även förbud mot den långa manchuriska flätan, tobaksrökning, alkohol, hazardspel och slaveri antogs.

Taipingrikets stora armé var unik med att den hade uppemot hundratusen kvinnliga krigare, vilket var väldigt utstickande i Kina på den här tiden (antalet män var uppemot 3 000 000). Man förbjöd även fotbindning*, prostitution, polygami, att ha bihustrur.. och kvinnor fick för första gången i Kinas historia tillgång till att bli statsanställda hos Taipingregimen. Någon kvinnlig statsanställd hade tidigare inte funnits i den dokumenterade kinesiska historien.

Man måste poängtera dock att implementeringen av Taipingregimens lagar var ytterst godtycklig och ineffektiv, den skedde främst i städerna - och då straffades lagbrott hårt och brutalt ofta med dödstraff- medan på landet så behövdes knappast lagarna följas. Lagen uppehölls av armén. Förbudet mot bihustrur följdes inte heller hos den styrande eliten, som gärna tog sig flera stycken. Taipingregimen var när allt kommer omkring en repressiv regim med hård militär kontroll. Under den tidigare perioden i sektens historia hade man t.ex. helt förbjudit sex, även mellan hustru och man - ett förbud som dock försvann under den senare perioden. Könen i sekten var också strikt separerade under hela existensen. Taipingupproret var ett av de blodigaste krigen på 1800-talets historia och uppges ha krävt uppemot 20 miljoner människor i offer, och nästan alla som deltagit gick under helt då sekten fullständigt utrotades och Qins kejserliga ordning åter fick makt i området. Faktumet att ens taipingsekten föreslog jämställdhet redan på 1850-talet i Kina är rätt intressant, trots att regimen var en galen brutal sekt.


*Förbudet mot fotbindning var inte så viktigt i Taipings del av Kina eftersom de flesta i detta området tillhörde den etniska gruppen Hakka vilka aldrig brukat fotbinding. Hakka var från början fattiga invandrare från norra Kina vilka kommit till södra Kina där de enda jordplättar de fått köpa Kantoneserna var de allra sämsta, ofta mark ute i träsk och sandjordar - detta tillsammans med deras nordliga ursprung gav dem en gemensam kultur även om de bodde utspritt i södra Kina.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Skriv svar