Svenskar som deltog i det ryska inbördeskriget

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Svenskar som deltog i det ryska inbördeskriget

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 29 mars 2010, 09:53

Dagskrönikan
[Foto]
Överste Elis Hultkrantz
I general Wrangels armé, som på Krimfronten bekämpar bolsjevikerna, befinner sig nu en svensk officer, överste Elis Hultkrantz, vilken under det finska inbördeskriget var en av general Hjalmarssons närmaste män. Överste Hultkrantz har också kämpat i Lettland, vid den armé, som under Judenitj gjorde ett misslyckat försök att intaga Petrograd.
[Östersunds-Posten 1920-09-22]

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Re: Svenskar som deltog i det ryska inbördeskriget

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 12 oktober 2010, 22:00

Svenska förluster på Murmanfronten
Enligt vad ett par till Stockholm anlända militärer som haft anställning på ryska nordfronten meddelat St.D. ha skandinaverna därute lidit svåra förluster och den ursprungliga styrkan är svårt decimerad. Av de vid nordfronten kämpande svenskarna ha följande stupat: kaptenen i ryska nordarmén f.d. sergeanten vid A.8 J. Eklund, löjtnant A. Sahlberg, troligen hemmahörande i Stockholm samt fältväbeln, f.d. furiren vid A.8 F. Karlsson. Fältväbeln f.d. furiren i Svenska armén Schotte-Svensson har tillfångatagits. Av svenskarna äro dessutom ett flertal sårade. Av de få danskar som tjänstgjorde vid ryska nordfronten ha de flesta antingen stupat eller tillfångatagits. Enligt vad de båda militärerna uppgåvo äro ett 30-tal svenskar nu i tjänst vid den ryska nordfronten.
[Östersunds-Posten 1919-08-20]

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Svenskar som deltog i det ryska inbördeskriget

Inlägg av pandersson2 » 31 januari 2011, 08:03

En undran, jag har läst om en svensk överste som skulle kommit till Liepaja tillsammans med von der Goltz, är det den nämnde Hultkrantz? Var han även aktiv i den tyska armén i Lettland, eller var han bara med de vita ryska styrkorna?

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Re: Svenskar som deltog i det ryska inbördeskriget

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 31 januari 2011, 22:22

pandersson2 skrev:En undran, jag har läst om en svensk överste som skulle kommit till Liepaja tillsammans med von der Goltz, är det den nämnde Hultkrantz? Var han även aktiv i den tyska armén i Lettland, eller var han bara med de vita ryska styrkorna?
Det vet jag inte, är inte så kunnig i detta ämne egentligen, postar bara de notiser jag hittar. Men någon annan kanske kan svara?

Skriv svar