Riksdagen slår fast folkmordet på armenierna

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Riksdagen slår fast folkmordet på armenierna

Inlägg av Hexmaster » 12 mars 2010, 12:56

Tråd om själva händelsen: Folkmordet i Armenien 1915

Och så dagspolitiken:
– Det är fel att politisera historien på detta sätt och det kommer därmed att försvåra Sveriges möjlighet att verka för försoning, säger Carl Bildt, till TT. [...] – Jag vill inte ta ställning för vare sig den ena eller andra sidan i denna debatt. Det tror jag försvårar försoningsprocessen mellan Armenien och Turkiet.
DN: Bildt ”beklagar starkt” riksdagsbeslutet

Jag finner det absolut häpnadsväckande att man idag kan försöka göra en historisk sanning som denna till politik. Som om blockpolitiska strategier skall avgöra rubriceringen. (Att jag skriver detta inlägg just här är en del av denna övertygelse, att det inte är politik.)

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Riksdagen slår fast folkmordet på armenierna

Inlägg av Blixten » 12 mars 2010, 15:53

Mycket intressant tråd du länkade till...och Artificials (aka. Bedrettin) "omvändelse" var smått episk. Det positiva med dethär är att man får en chans att lära sig mer om Turkiets historia, mycket bra och intressant verkar ha hänt där.

Jag har inte fattat vad riksdagens beslut innebär (mer än att det retar turkarna). Att en 110-årig turk som deltog kan dömas i svensk domstol?

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Riksdagen slår fast folkmordet på armenierna

Inlägg av Giancarlo » 12 mars 2010, 16:07

Carl Bildt skrev:– Det är fel att politisera historien på detta sätt och det kommer därmed att försvåra Sveriges möjlighet att verka för försoning
Jo Turkiet verkar inte mycket för försoning när man inte ens vill erkänna att det hänt. Den naturliga jämförlsen är ju om Tyskland skulle förneka förintelsen. Skulle det leda till bättre "försoning"?
Turkiets Sverigeambassadör Zergün Korutürk i Svd skrev:- Jag hade förväntat mig att riksdagen skulle ha intagit den normala hållningen att det inte är riksdagsledamöternas jobb att avgöra om det har varit ett folkmord eller inte. Det är en fråga för historiker, för forskare att forska i och sedan komma till en slutsats,
Historikerna har ju redan berättat att det hänt. Om man nu tycker ansvaret vilar på dem borde man följa vad de faktiskt säger. Att folkmordet skedde. Det har bara blivit en politisk fråga för att Turkiet har förnekat det.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Riksdagen slår fast folkmordet på armenierna

Inlägg av Blixten » 12 mars 2010, 21:17

Men vad hade frågan i den svenska riksdagen att göra?

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Riksdagen slår fast folkmordet på armenierna

Inlägg av Schwemppa » 12 mars 2010, 22:34

HACKED
By Serheld4n | Turkish Hacker

For Turkiye ! Armenian Genocide is a politic Lies

F u c k Y o u !


Ehum. När jag försökte gå över till en annan sajt från detta eminenta forum slog det där på i flera färger än det där ger uttryck för... :roll:

Jag fick ta omvägen att googla mig in, det funkade. WTF, jag har inte gjort någonting! :D

(edit) Problemet tycks inte vara här, utan på Heraldica-forumet... Se här:

http://www.heraldik.se/heraldica/
Senast redigerad av 1 Schwemppa, redigerad totalt 12 gånger.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Riksdagen slår fast folkmordet på armenierna

Inlägg av Wooster » 12 mars 2010, 22:38

Blixten skrev:Jag har inte fattat vad riksdagens beslut innebär (mer än att det retar turkarna). Att en 110-årig turk som deltog kan dömas i svensk domstol?
Nej - formellt påverkar det ingenting. Vare sig rättsstatus eller formellt Sveriges agerande i fråga om diplomatiska förbindelser med Turkiet (den 110-årige turken har samma chanser att bli utlämnad för krigsbrott nu som för en vecka sedan och Sverige har ju ingen anledning att bryta förbindelser med nuvarande Turkiska regering, eftersom denna inte satt 1915).

Den enda effekten är den rent praktiska, dvs att Turkiet blivit sura och har skickat hem sin ambassadör och kallat till sig den svenska ambassadören i Ankara. Antar att Armenien (och Grekland?) på något diplomatisk manér dessutom visar sin uppskattning.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Riksdagen slår fast folkmordet på armenierna

Inlägg av Giancarlo » 13 mars 2010, 18:55

Blixten skrev:Men vad hade frågan i den svenska riksdagen att göra?
Det är en markering mot förnekarna. Frågan hade aldrig blivit relevant om det inte varit för dem eller den nuv. turkiska regeringens politik i ärendet. Frågan är också mycket relevant för de svenska medborgare vars släktingar drabbades av folkmordet.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Riksdagen slår fast folkmordet på armenierna

Inlägg av tyskaorden » 13 mars 2010, 21:50

Schwemppa skrev:HACKED
By Serheld4n | Turkish Hacker

For Turkiye ! Armenian Genocide is a politic Lies

F u c k Y o u !


Ehum. När jag försökte gå över till en annan sajt från detta eminenta forum slog det där på i flera färger än det där ger uttryck för... :roll:

Jag fick ta omvägen att googla mig in, det funkade. WTF, jag har inte gjort någonting! :D

(edit) Problemet tycks inte vara här, utan på Heraldica-forumet... Se här:

http://www.heraldik.se/heraldica/
Ja det stämmer tyvärr är det någon ilsk turk som för att hämnas har hackat Svenska heraldiska föreningens forum Heraldica. Tydligen var det för svårt att komma åt någon av Regeringens eller Riksdagens sajter.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Riksdagen slår fast folkmordet på armenierna

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 mars 2010, 22:36

En bildtext till dagens DN på framsidan från demonstrationen utanför svenska ambassaden, "Vi begick inte folkmord, vi försvarade landet".

Då kan man undra vad den turkiska historieskrivningen har för någonting med det som hände 1915 och en fråga som slog mig, uppfattade turkarna att armenierna var ett hot mot den inhemska säkerheten? Västvärlden betraktar händelsen som ett folkmord medan det låter på turkarna att dom försvarade sig, där går tolkningen helt enkelt isär.

Om jag inte missminner mig så fanns det en diskussion om Armenienmorden som vi diskuterade för några år sedan.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Riksdagen slår fast folkmordet på armenierna

Inlägg av Hexmaster » 14 mars 2010, 16:35

Frågan borde inte ha i riksdagen att göra. Men när nu ett helt land och folk envisas med att vidhålla en felaktighet så blir det politik.
Stefan Lundgren skrev:Västvärlden betraktar händelsen som ett folkmord
Seriösa historiker från praktiskt taget hela världen utom ett visst land betraktar det som ett folkmord, grundat på det faktum att det inte går att kalla det något annat.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Riksdagen slår fast folkmordet på armenierna

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 mars 2010, 16:57

Frågan borde inte ha i riksdagen att göra. Men när nu ett helt land och folk envisas med att vidhålla en felaktighet så blir det politik.
Känner själv att Sverige borde inte har gjort någonting och min lilla utvikning när det gäller politik. Bara så´det inte blir någon anstormning av "tillfälliga" medlemmar som det blev med tråden "Folkmorden i Armenien 1915". Jag var lite för enkel för mig när jag skrev Västeuropa betraktar det som folkmord, men jag syftar på att de samtliga länder som har hävdar att Turkiet begick ett folkmord och inte försvarade sig.

Jag fattar fortfarande inte att Turkiet kan påstå att dom försvarade landet mot armenierna.

Stefan

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Riksdagen slår fast folkmordet på armenierna

Inlägg av Blixten » 14 mars 2010, 19:35

I tråden som Hex länkade till så finns lite av den ickefolkmordserkännandes (vad skall vi kalla det?) sidans argument. Tydligen gjorde armenierna uppror med ryskt stöd så de deporterades, inte något unikt i imperier vid den tiden. Logistiska problem i ett krig med nio fronter gjorde att deportationskaravanerna inte blev försörjda... (Detta enligt den sidan alltså.)

Jag läste en engelsk 1vk-bok för ett tag sedan som i stort sett anslöt sig till den bilden.

Giancarlo, Wooster: Tack för att ni svarade på det jag skrivit! Intressant att höra vad andra tänker.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Re: Riksdagen slår fast folkmordet på armenierna

Inlägg av Morgan » 15 mars 2010, 18:54

Besöker man FN-byggnaden i USA och läser genom deras arkiv så finns det tusentals arkiverade vittnesmål om att det faktiskt rörde sig om folkmord, med många detaljer som inte var helt olika vittnesmålen ca 30 år senare om nazisternas utrotning av flera olika folkgrupper i koncentrationslägrena, bl.a. att den massakrerande sidan använde sig av boskapsvagnar för att transportera de massakrerade etc.

Så för mig står det klart att det faktiskt rörde sig om ett folkmord, och att regeringen gjorde rätt som tog ett officiellt om att det de facto var så.

Jag menar, tyskarna har fått ta smällen, och tar fortfarande smällen för det, för något deras förfäder gjorde för ca 70 år sedan och då är det väl inte mer än rätt att Turkiet får göra det nu, nästan 100 år efter att det inträffade?

Det är i alla fall min åsikt, UTAN ATT VILJA ELLER ENS FÖRSÖKA GÅ IN PÅ POLITIK, jag bara säger min åsikt.

Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Riksdagen slår fast folkmordet på armenierna

Inlägg av Martin Lundvall » 15 mars 2010, 21:24

Morgan skrev:Så för mig står det klart att det faktiskt rörde sig om ett folkmord,
Håller med. Döremot undrar jag vad det ändra att Sveriges riksdag har uttalat sig i ärendet. Ska man göra något så här så anser jag att man ska ha en chans att påverka. Jag ser inte att Turkiets inställning kommer förändras. Finns det något exempel där politiker har bestämt historien och det har fått en inverkan på tredje land?
Om Sveriges Riksdag hade bestämt att det inte var ett folkmord, hade det betytt att det inte var ett folkmord?
Jag menar, tyskarna har fått ta smällen, och tar fortfarande smällen för det, för något deras förfäder gjorde för ca 70 år sedan och då är det väl inte mer än rätt att Turkiet får göra det nu, nästan 100 år efter att det inträffade?
Varför ska någon som inte ens var född för 70 eller 100 år sedan stå till svars för de handlingarna?

/Martin

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Riksdagen slår fast folkmordet på armenierna

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 mars 2010, 07:14

Varför ska någon som inte ens var född för 70 eller 100 år sedan stå till svars för de handlingarna?

/Martin
Undrar jag också över, dom som deltog i massakern på armenierna är väl själva döda idag och jag har svårt att tänka mig att någon av de yngsta deltagarna är fortfarande kvar i livet. Upprättelse är nog för saftig ord i sammanhanget, erkännande av folkmorden kanske låter bättre men kanske låter lite för centralt eller byråkratisk eller att Turkiet begick ett folkmord, men kanske inte behöver stå till svars för det idag. Sedan undrar jag varför att det tas upp idag (2010)......Det borde har tagits upp för femtio år sedan när det fanns såväl överlevande eller de armenier med ett minne ifrån händelsen som de utförde folkmorden möjligen fortfarande var i livet. Det skulle har tagits upp senast under mitten av 1950-talet av "världsomfundet" och det går inte heller att klandra eftersom de ledande personerna också har gått ur tiden.

Stefan

Skriv svar