Låter betydligt troligare än min vilda gissning.
MVH
Hans
Svenskar som deltog i det första världskriget
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
-
Re: Svenskar som deltog i det första världskriget
Såg det först nu - hjärtligt tack von Adler för namnen på de svenska officerarna...och Hans för den "vilda gissningen"!
Mvh Hans K
Mvh Hans K
-
- Medlem
Hittade ett tidningsfoto med svenska underofficerare i Tyskland, med namn.
//Stefan
//Stefan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Stödjande medlem 2021
Fanns det sådana här delegationer och observatörer även under andra världskriget, eller dog det ut med det första?
Under 1800-talet verkar det ha varit ganska vanligt att man åkte och tittade på när andra krigade.
Under 1800-talet verkar det ha varit ganska vanligt att man åkte och tittade på när andra krigade.
-
- Medlem
Det var betydligt mindre vanligt, men inte helt okänt under andra världskriget.
Som ett exempel förbereddes anmälningar genom att formulär delades ut på svenska officersmässar 1941 - man förberedde att 50 svenska officerare skulle få observera med tyska armén under Operation Barbarossa.
Tyskarna surnade dock till över det minst sagt ljumma svenska gensvaret på "korståget mot bolsjevismen" och att vi inte vill tillåta öppnandet av rekryteringskontor för frivilliga i Sverige och hotade att stoppa observatörerna, varvid Sverige lakoniskt meddelade anmälda officerare att observationen inte blir av.
-
När 1941?
Skulle vilja se formuläret.
MVH
Hans
Skulle vilja se formuläret.
MVH
Hans
-
- Medlem
Arméstaben ska ha skickat ut ett cirkulär i juli 1941. Hur det såg ut vet jag inte.
Den 14 juli 1941 hade en skrivelse utgått från arméstaben om rekrytering av svenska officerare till att tjänstgöra vid tyska förband på östfronten. Skrivelsen återkallades några dagar senare, tydligen därför att man i Berlin i denna fråga var av en annan mening än tyska legationen i Stockholm.
-
Tack för svar - men fler frågor.
Skrivelse från Arméstaben, så längt är jag med. Till vem? Är det något med ordet skrivelse som jag inte känner till i detta sammanhang?
Varför jag undrar är att jag är nyfiken vilken sätt denna typ av information gick ut till officerarna, om det nu var de som var målgruppen för skrivelsen. Var den en punkt för information i regementsordern eller en lapp på anslagstavlan i mässen?
MVH
Hans
Skrivelse från Arméstaben, så längt är jag med. Till vem? Är det något med ordet skrivelse som jag inte känner till i detta sammanhang?
Varför jag undrar är att jag är nyfiken vilken sätt denna typ av information gick ut till officerarna, om det nu var de som var målgruppen för skrivelsen. Var den en punkt för information i regementsordern eller en lapp på anslagstavlan i mässen?
MVH
Hans
-
- Medlem
En annan källa skriver:
Och detta, citerat från Jungs dagbok:Tyskarna gav sig inte utan gav ett förslag som innebar att svenska officerare skulle få delta i fälttåget i utbildningssyfte. Detta var ett förslag som svenskarna nappade på och ett intressecirkulär skickades ut till ett 40-tal utvalda officerare.
Vem är Björk?I sin dagbok berättar överbefälhavaren Helge Jung om ett samtal med C.A. Ehrensvärd den 18 december 1945: Ehrensvärd hade tagit upp förslaget från 1941 om att svenska officerare skulle gå i tysk tjänst. Rappe hade varit mycket intresserad av det och ville ha Ehrensvärd som stabschef, medan han själv tänkte bli kårchef. När Ehrensvärd nekade att ställa upp ville Rappe i stället ha Björk.
-
- Medlem
Sannolikt Nils Björk, officer vid I 1, senare fst. Rekognoscerade på Åland 1938 för Ehrensvärds räkning inför ett eventuellt svenskt besättande av Åland. Sedemera chef för bl.a. I 19 och P 4. Slutligen chef för VI. milo (Övre Norrland).
Han var Ehrensvärds närmaste man när denne var chef för generalstabens centralavdelning och Ehrensvärd ansåg honom mycket intelligent och duglig.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nils_Bj ... it%C3%A4r)
Han var Ehrensvärds närmaste man när denne var chef för generalstabens centralavdelning och Ehrensvärd ansåg honom mycket intelligent och duglig.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nils_Bj ... it%C3%A4r)