Torbjörn Aronsson skrev:
På ärans fält
Den unge svenske målaren Ivan Lönnberg, brorson till professor Lönnberg, har stupat på västfronten, där han deltog på fransk sida som flygare. Han var endast 26 år gammal.
[Östersunds-Posten 1918-05-18]
"Ivan Lönnberg var en äkta Stockholmsgrabb. Mycket målare var han nog inte, och jag vet mig inte ha sett något större arbete av hans hand, endast några ej alls oävna akvarellskisser, men han var artist i själen och en mycket originell människa. Han hade, när han ett par år före kriget kom till Paris, nyligen givit sig in på konstnärsbanan, sedan han förut haft diverse andra sysselsättningar. Enligt hans egna ord var han som helt ung "pilsnerkutare", d.v.s. yngste man på ett kontor i Stockholm. Såsom konstnär var han naturligtvis anhängare av den nya skolan, och jag tror, att han kallade sig för futurist; i alla händelser fann intet annat än det allra nyaste nåd inför hans ögon. Hans sätt att uttrycka sig var ovanligt drastiskt, även när sådant var ganska överflödigt, och han använde sig ofta av rätt så mustiga slangord samt inblandade gärna svordomar för att understryka sitt tal. Men han var givetvis sympatisk i sitt måhända något ungdomliga övermod och var mycket avhållen i "kvarteret", där han syntes ofta även i franska och utländska artistkotterier.
När världskriget utbröt, lät han sina känslor tala, och utan tvekan anmälde han sig till inträde i Främlingslegionen, där han utmärkte sig såsom en rapp och tapper soldat. Han deltog i kriget ända till sista året, d.v.s. 1918, då han stupade. Man berättade om honom att han en gång ramlat ned i en grop eller övergiven skyttegrav, där han stötte på en sårad tysk, med vilken han kom i samspråk. Denne frågade honom då, vad han var för landsman, vartill Lönnerg svarade, att han var svensk artist. Tysken, som kanske även var konstnär, sade då, att han beundrade svensk konst och att han särskilt lärt sig uppskatta Zorn. Men detta passade inte vännen Lönnberg, som röt till: "Säger du en gång till, att du tycker om Zorn, så skjuter jag dig, din dj-l." Underrättelsen om Lönnbergs hjältedöd mottogs med verklig sorg inom den svenska kolonien, som glatt sig åt hans framgångar och med varmt intresse följt honom under dessa fasans år."
[Wrangel, F.U. (1925).
Minnen från konstnärskretsarna och författarvärlden, s. 313-314]