Dödsstraff för bilstöld i nazityskland?

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
hilbert
Medlem

Dödsstraff för bilstöld i nazityskland?

Inlägg av hilbert » 13 maj 2009, 17:44

I en bok av Jolo har jag sett en uppgift om att Hitler drev igenom dödsstraff för bilstöld.
Är det någon som känner till detta?
jag tror att Jolos bok hette " Och deras fall blev stort".

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Dödsstraff för bilstöld i nazityskland?

Inlägg av Hans » 13 maj 2009, 18:24

hilbert skrev:I en bok av Jolo har jag sett en uppgift om att Hitler drev igenom dödsstraff för bilstöld.
Är det någon som känner till detta?
jag tror att Jolos bok hette " Och deras fall blev stort".
Skulle förvåna mig ytterligt om så vore fallet. Men någon får gärna överbevisa mig.

https://eee.uci.edu/programs/spider/dis ... Tfour.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 13 maj 2009, 18:57

Har aldrig hört om det, men håller det inte för omöjligt. 47 olika brott kunde bestraffas med döden enligt brottslagen under tiden 28.2.1933-16.4.1945. Dessutom infördes 77 nya kategorier genom nya förordningar. Från 1944 kunde dödsstraff utdömas för vilket brott som helst, om "den sunda folkviljan" ansågs kräva det.
Vom 28. Februar 1933 bis zum 16. April 1945 wurde die Todesstrafe – über den Mordtatbestand hinaus – für 46 weitere Straftatbestände als Regelstrafe eingeführt, die als juristisches Mittel zur Herrschaftssicherung dienten. Eine detaillierte Aufzählung enthält das Begleitheft des Niedersächsischen Justizministeriums von 2001 zur Wanderausstellung „Justiz im Nationalsozialismus“ über insgesamt 77 neu eingeführte Todesstrafen. Ab 1944 konnte die Todesstrafe darüber hinaus für jedes beliebige Delikt verhängt werden, als Maßstab galt nur noch das „gesunde Volksempfinden“. Bezeichnend ist ein Zitat Adolf Hitlers von 1942: Nach 10 Jahren Zuchthaus ist der Mensch sowieso für die Volksgemeinschaft verloren. Solchen Kerl steckt man entweder in ein Konzentrationslager oder tötet ihn. In letzter Zeit ist das letztere wichtiger, um der Abschreckung willen.[20]
http://de.wikipedia.org/wiki/Todesstraf ... ozialismus

/G:son

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 13 maj 2009, 19:34

Bilstölder var tydligen ett stort problem i det oroliga Tyskland i början av 30-talet. Hindenburg införde en nödförordning den 4.11.1932, som innebar skärpta straff för bilstöld. Dödsstraff nämns dock inte, och Hitler var inte vid makten än. Dock hade han ju ett stort inflytande redan vid den här tiden, så förordningen kan mycket väl ha kommit till på hans initiativ.
4. 11. Eine Notverordnung tritt in Kraft, die Autodiebstahl mit einer hohen Strafe belegt. Allein in Berlin werden täglich etwa 10 Autos gestohlen.
http://www.dhm.de/lemo/html/1932/index.html

/G:son

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 13 maj 2009, 19:48

G:son skrev:Har aldrig hört om det, men håller det inte för omöjligt. 47 olika brott kunde bestraffas med döden under tiden 28.2.1933-16.4.1945. Dessutom infördes 77 nya kategorier under tiden. Från 1944 kunde dödsstraff utdömas för vilket brott som helst, om "den sunda folkviljan" ansågs kräva det.
Vom 28. Februar 1933 bis zum 16. April 1945 wurde die Todesstrafe – über den Mordtatbestand hinaus – für 46 weitere Straftatbestände als Regelstrafe eingeführt, die als juristisches Mittel zur Herrschaftssicherung dienten. Eine detaillierte Aufzählung enthält das Begleitheft des Niedersächsischen Justizministeriums von 2001 zur Wanderausstellung „Justiz im Nationalsozialismus“ über insgesamt 77 neu eingeführte Todesstrafen. Ab 1944 konnte die Todesstrafe darüber hinaus für jedes beliebige Delikt verhängt werden, als Maßstab galt nur noch das „gesunde Volksempfinden“. Bezeichnend ist ein Zitat Adolf Hitlers von 1942: Nach 10 Jahren Zuchthaus ist der Mensch sowieso für die Volksgemeinschaft verloren. Solchen Kerl steckt man entweder in ein Konzentrationslager oder tötet ihn. In letzter Zeit ist das letztere wichtiger, um der Abschreckung willen.[20]
http://de.wikipedia.org/wiki/Todesstraf ... ozialismus /G:son
Om det fanns dödsstraff för enbart bilstöld har jag inte lyckats utröna. Men man måste betänka under vilka omständigheter under kriget och i Hitler-Tyskland, där det knappast fanns någon privatbilism, en bil kunde stjälas. Säkerligen berörde det alltså på något sätt krigsmakten och därmed krigsansträngningarna, varför straffvärdet med risk för dödsstraff som det ovan redogjorts för var högt.

Hade man turen att undkomma med ett mångårigt tukthusstraff eller som "asocial" av Gestapo ha förpassats till ett KZ-läger kunde man i varje fall från 1944, räkna med att där bli uttagen till fronttjänst och företrädesvis till någon straffbataljon, där chansen att överleva var rätt liten.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 13 maj 2009, 22:08

om jag minns rätt så skrev jolo att det skulle skett före krigsutbrottet.

frejs väpnare
Medlem

Inlägg av frejs väpnare » 15 maj 2009, 15:02

"1938 oroade man sig i Tyskland över raden av bilstölder, och den 22 juni införde Hitler plötsligt en lag med retroaktiv verkan som stadgade dödsstraff för stöld av bilar........
.... I vilken omfattning dödsstraffet verkligen verkställts över biltjuvar är inte känt, men redan några dagar efter kun-görelsen genomdrev Hitler personligen att en yngling som brutit sig in i en bil - alltså inte stulit bilen - avrättades"

Citat från Jolo "Deras fall blev stort" sid 184 i BFB-upplagan 1961.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 16 maj 2009, 12:30

frejs väpnare skrev:"1938 oroade man sig i Tyskland över raden av bilstölder, och den 22 juni införde Hitler plötsligt en lag med retroaktiv verkan som stadgade dödsstraff för stöld av bilar........
.... I vilken omfattning dödsstraffet verkligen verkställts över biltjuvar är inte känt, men redan några dagar efter kun-görelsen genomdrev Hitler personligen att en yngling som brutit sig in i en bil - alltså inte stulit bilen - avrättades"

Citat från Jolo "Deras fall blev stort" sid 184 i BFB-upplagan 1961.
Jag tvivlar också.
'Jolo' - d.v.s. Jan Olof Olsson är nog inte ngt större sanningsvittne. Han skrev i en ganska 'lätt stil' och hoppade bock över fakta när det behövdes. Jag har heller inte hittat ngn retroaktiv lag som stadgade dödsstraff för bilstöld i Tyskland 1938. Hur det blev under krigsförhållande - är en helt annan sak, där man säkert kunde applicera strängare straffsatser men under andra paragrafer.

Termen 'bilstöld' förekommer väl inte mycket numera när bilen blivit allmän - och var mans egendom. Men på 30-talet var en bil en oerhört dyrbar egendom och att stjäla en bil betraktades som 'grov stöld' med naturligtvis hårdare straff.

Man frestas jämföra med USA - där som bekant straffet för häststöld - länge var hängning! :roll:

Varjag

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 16 maj 2009, 13:04

varjag skrev: Man frestas jämföra med USA - där som bekant straffet för häststöld - länge var hängning! :roll:

Varjag
Hur länge var det så? Enligt wikipediaartiklen om dödsstraff i USA så skedde den sista hängningen för häststöld i Kalifornien 1851. Men det kan ju vara den sista officiella hängningen som det talas om.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 16 maj 2009, 13:23

I Texas - 'the land of the free' - är såvitt jag förstått - fortfarande häststöld belagt med hängning som straff :wink:
Horse thievery is no longer a common offence and may in fact contain humorous connotations when used due to being anachronistic. In the state of Texas if you steal a horse or any cattle it is still a hanging offence
Hang 'em high! Varjag

Skriv svar