Hiter - Varför?

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden.
Användarvisningsbild
Patrik
Medlem

Inlägg av Patrik » 05 nov 2002 21:36

Mannen som bara klarar en mening åt gången skrev:Staten har inte varit svensk sen frimurarkuppen mot Gustaf IV Adolf. (Hur tror du Bernadotte kom till makten? Genom en platsannons?) Sen kan du inbilla dig vad du vill. Godafton.
Näh, och vem styr Sverige nu om jag får fråga, är det den internationella judendomen, Elvis Presley, marsmänniskorna, FBI/CIA/MI5/whatever o.s.v., upplys mig gärna.

Användarvisningsbild
Kalle.
Medlem

Inlägg av Kalle. » 05 nov 2002 21:57

Det är möjligt att jag missat nåt i ditt resonemang men jag syftade på att judarna utgjorde en minoritet i relation till det tyska värdfolket.
Värdfolket??
Det låter som du inte anser att man kan vara ´jude och tysk samtidigt, dessutom syftade jag på de som gjorde sig skyldiga till mord, vilket endast ett mkt litet fåtal av det tyska folket gjorde.
Det är ett statligt beställningsjobb.
Och??
Har inte staten forskare odyl anställda?
Ska man tvivla på vad alla forskare på universitet säger efter som universiteten är statliga (vet inte riktigt här, men jag utgår från att det rä staten som äger dessa eftersom det är de som utseér proffesorer).

Talmud är ett helt uppslagsverk. Tvivlar på att du läst hela. Poängen är dock att det genomgående temat är detsamma i all judisk
litteratur.
Nej, jag har inte lusläst hela, dock har jag läst igenom hela, fick en ryck för något år sedan o läste igenom Koranen, Den judiska biblen och ungefär halva biblen).
Vad är temat i hela den judiska litteraturen???

Mvh Kalle

Användarvisningsbild
Jesusmoma
Medlem

Inlägg av Jesusmoma » 06 nov 2002 11:41

Fan det var det mest övertygande jag läst skitbra
Andreas Wien!

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 06 nov 2002 19:18

Krigström skrev:Nej, jag har inte lusläst hela, dock har jag läst igenom hela, fick en ryck för något år sedan o läste igenom Koranen, Den judiska biblen och ungefär halva biblen).
Du blandar inte möjligtvis ihop Talmud och Torah? Talmud är som Livdragon mycket riktigt (kors i taket! Ingen klarar att ha fel jämt ...) ett gigantiskt verk. Jag minns hur jag som ung naiv teologistuderande stegade in på ett judiskt antikvariat i Jerusalem och frågade om de möjligen hade den där Talmud. Han tittade på mig som om jag vore en idiot och pekade tigande på översta hyllan i en bokhylla där Talmud stod. I ett tjugotal vackra inbundna band. De tjugo banden gjorde sig tyvärr inte i min ryggsäck, så det fick vara.

Torah är däremot ett av namnen på det vi i den kristna kultursfären kallar Gamla Testamentet, dvs den "judiska bibeln" (men kan också syfta på bara de fem Moseböckerna eller på enbart själva lagbuden i desamma).

Talmuds gigantiska proportioner är naturligtvis tacksamt för antisemiterna, eftersom dess längd och svåröverskådlighet (den är inte det minsta systematiskt ordnad, utan tankar och kommentarer kommer i till synes slumpmässig ordning) gör att nästan ingen har läst den i sin helhet, vilket givetvis gör det lättare att sprida direkta lögner om den.

Det finns dock mängder av läsvärt i den. Ett drag som skiljer den från andra religiösa skrifter (utom de buddhistiska som betonar det ännu mer) är att man absolut inte får lita blint på det som står i den, utan att man med sitt förnuft och sin kunskap måste pröva sanningshalten i alla utsagor, inklusive trons centrala byggstenar. Om världens fundamentalistiska rörelser levde efter den maximen skulle mycket vara vunnet för världen.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 06 nov 2002 23:04

Fan det var det mest övertygande jag läst skitbra
Andreas Wien!
Tackar!
Ett drag som skiljer den från andra religiösa skrifter (utom de buddhistiska som betonar det ännu mer) är att man absolut inte får lita blint på det som står i den, utan att man med sitt förnuft och sin kunskap måste pröva sanningshalten i alla utsagor, inklusive trons centrala byggstenar. Om världens fundamentalistiska rörelser levde efter den maximen skulle mycket vara vunnet för världen.
Amen!

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Kalle.
Medlem

Inlägg av Kalle. » 06 nov 2002 23:19

Du blandar inte möjligtvis ihop Talmud och Torah
Eftersom den jag läste var ett hopkock gjort på i en massa delar av de judiska heliga böcker (typ Best of Jahve =) så antar jag att det inte var Talmud, men där fanns utdrag ur den.
Dock fanns hela Torahrullarna i en annan bok, som också låg i en gammal flyttlåda från Lund =)

Vet inte riktigt vad det var för bok, min mamma använde den iaf i Lund när hon studerade teologi på 70-talet.

Mvh Kalle

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 07 nov 2002 00:03

Krigström skrev:Eftersom den jag läste var ett hopkock gjort på i en massa delar av de judiska heliga böcker (typ Best of Jahve =) så antar jag att det inte var Talmud, men där fanns utdrag ur den.
Ok.

Och ur den boken hade de förstås lömskt censurerat bort allt om judarnas planer på att tillsammans med frimurarna ta över världen, det onda i frihet, jämlikhet och broderskap, nödvändigheten av "terror, som tvingar till blind lydnad", och annat djupsinnigt som "avslöjas" i "Sions Vises protokoll"? (*grov ironi*, för den som inte hängt med ...)

Hittade du det här budskapet (?):
Den frimurar-judiska styrelsens princip och regler. Vår paroll är - makt och hyckleri. Endast styrka segrar i politiska saker, i synnerhet om den är dold i de talanger, som är nödiga för statsmän. Våld bör vara principen och list och hyckleri - reglerna för regeringar, vilka inte ämnar nedlägga sin spira inför fötterna på någon ny makt. Detta onda är det enda medlet att uppnå målet - det goda. Därför bör vi inte rygga tillbaka för mutor, bedrägeri och förräderi, då de kan tjäna till att föra oss till målet. I politiken bör man kunna ta annans egendom, utan att vackla, om man därigenom vinner undergivenhet och makt.

Det är både märkligt och skrämmande att det finns folk som går på sådana bisarra falsarier. Varför skulle någon formulera sig så i ett "hemligt protokoll" ens om de tyckte så? Hela detta "protokoll" är så överspänt och överdemonstrativt aggressivt att det är ett under att någon ens kan fundera på att det skulle vara autentiskt. Än mindre att det skulle vara överensstämmande med överhuvudtaget någon religions heliga skrifter.

Varför försöker man sig inte på en trovärdig lögn i stället för att hitta på något totalt orimligt? Varför försöker Saddam lura i folk att 100,0% röstade på honom, och valdeltagandet var 100,0%? Hade Hitler rätt när han skrev att folk hellre går på en rejäl lögn än en liten? Eller kan vi hoppas på att folk numera är så kritiska att detta inte funkar längre (mer än på enstaka vinddrivna nazister och liknande)?

Användarvisningsbild
Kalle.
Medlem

Inlägg av Kalle. » 07 nov 2002 08:28

Hittade du det här budskapet (?):
Den frimurar-judiska styrelsens princip och regler. Vår paroll är - makt och hyckleri. Endast styrka segrar i politiska saker, i synnerhet om den är dold i de talanger, som är nödiga för statsmän. Våld bör vara principen och list och hyckleri - reglerna för regeringar, vilka inte ämnar nedlägga sin spira inför fötterna på någon ny makt. Detta onda är det enda medlet att uppnå målet - det goda. Därför bör vi inte rygga tillbaka för mutor, bedrägeri och förräderi, då de kan tjäna till att föra oss till målet. I politiken bör man kunna ta annans egendom, utan att vackla, om man därigenom vinner undergivenhet och makt.
Japp. jag tror det stod i inledningen :mrgreen:

Mvh Kalle

Ingmar
Medlem

Inlägg av Ingmar » 08 nov 2002 00:28

Livdragon skrev:
..också fullkomligt irrelevant. Han gav de facto order om fysisk förgörelse av judarna.
Har du diarienumret?
Något sådant finns inte, vad jag vet. Dock framgår det tydligt av Adolf Eichmanns och Rudolf Höss' vittnesmål att Hitler beordrade just "fysisk förgörelse" av judarna. Även enligt Heinrich Himmler kom ordern från Hitler. Och Josef Göbbels skrev i sin dagbok (1941): "Bezüglich der Judenfrage ist der Führer entschlossen, reinen Tisch zu machen."

Det finns dessutom väl dokumenterat hur Hitler själv, i tal och skrift, hade som avsikt att förinta den judiska rasen.
Poängen är att Hitler gjorts till syndabock för den "slutgiltiga lösningen" (vad den nu innebar exakt).
Med rätta. Det var Hitlers idéer som formade nazismen, det var Hitler som anstiftade judeförföljelserna och det var Hitler som beordrade förintelsen.

mvh ingmar

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem

Inlägg av Martin Tunström » 08 nov 2002 00:42

Något sådant finns inte, vad jag vet. Dock framgår det tydligt av Adolf Eichmanns och Rudolf Höss' vittnesmål att Hitler beordrade just "fysisk förgörelse" av judarna. Även enligt Heinrich Himmler kom ordern från Hitler. Och Josef Göbbels skrev i sin dagbok (1941): "Bezüglich der Judenfrage ist der Führer entschlossen, reinen Tisch zu machen."

Det finns dessutom väl dokumenterat hur Hitler själv, i tal och skrift, hade som avsikt att förinta den judiska rasen.
Och här har du ljudinspelningarna:
http://www.sr.se/p1/dokumentar/rudolf_hoss_forhor.htm

LasseMaja
Redaktionen

Inte så konstigt egentligen

Inlägg av LasseMaja » 22 jan 2003 15:55

Med tanke på hur vida spridd antisemitismen var på den tiden så var det inte så konstigt att en person som Adolf Hitler också tog detta till sig. Det var med andra ord inte Hitler som "uppfann" judehatet, utan han tog helt enkelt intrycka av det samhälle han växte upp i. Det kan vara intressant att fråga äldre släktingar om saken som säkerligen kan ge dig en god inblick hur utbrett det var att tycka illa om judar. (före andra världskriget)

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 22 jan 2003 22:00

Hitler var, om inte annat i egenskap av statschef, högsta ansvarig för tidigare nämnda folkmord. Sen var det Hitler och ingen annan som beordrade "den slutgiltiga lösningen på judefrågan" 1941.
Det finns ingen skriftlig order från Hitler i denna fråga, däremot en skriftlig och signerad order från Göring adresserad till Reinhard Heydrich.

Martin