Hiter - Varför?

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
Jesusmoma
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 3 april 2002, 20:36
Ort: Helsingborg, wow, där kommer Bob Hund
Kontakt:

Hiter - Varför?

Inlägg av Jesusmoma » 24 oktober 2002, 14:23

Jag har läst lite literatur om Hitler Bland annat Alan Bullocks "Hitler - En studie i tyranni" men jag får inte ut varför han utvecklade sitt hat mot judar och andra folk. Vet nån någon bok om detta el där detta står

Ingmar
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 25 maj 2002, 00:13
Ort: Sverige

Inlägg av Ingmar » 24 oktober 2002, 18:38

Det finns en teori om att hans hat mot judar väcktes/förstärktes då han inte kom in på Wiens konstskola (där en jude lär ha varit intagningsansvarig).

Annars var det ju inte bara judar han hatade utan även slaviska folk och zigenare etc. Fast det hela kanske började med agg mot judar.


mvh ingmar

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 24 oktober 2002, 18:45

Så här står det i Skottet i Berlinbunkern av William L. Shirer:

I sin bok "Min Kamp" (som på tyska heter "Mein Kampf") påstår Hitler att han exakt kunde komma ihåg vilken dag han blev övertygad antisemit - eller judehatare. Han promenerade på en gata i Wien, när han plötsligt mötte en man som han tyckte såg egendomlig ut, eftersom han hade läng svart rock och stora polisonger.
....."Är detta en jude?" skriver han att hans första tanke var. "Men ju längre jag betraktade detta främmande ansikte, desto mer övergick den första frågan i en annan: Är detta en tysk?"
.....Hitler fortsätter historien så här:
....."Vart jag än gick, började jag se judar, och ju fler jag såg, desto mer skilde de sig från resten av mänskligheten, Det vände sig i magen på mig. Jag började hata dem. Jag blev antisemit.


/Johan

Användarvisningsbild
Jesusmoma
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 3 april 2002, 20:36
Ort: Helsingborg, wow, där kommer Bob Hund
Kontakt:

Inlägg av Jesusmoma » 24 oktober 2002, 18:57

Tack Johan och Ingmar.
Nu när du säger det så har jag hört din teori tidigare, Johan, tack för påminnelsen

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 24 oktober 2002, 21:18

Ja, det är väl den eviga frågan varifrån Hitlers antisemitism kom från.
Personligen delar jag delvis Johans uppfattning, men givetvis var troligen detta något som låg latent i Hitlers uppväxt.
Det fanns - och finns - en stark antisemitisk tradition i Österrike (och även i övriga delarna av det forna Habsburgska riket) - som givetvis Hitler växte upp med. Visserligen verkar denna antisemitism inte riktat in sig på de mer "sekuläriserade" och västerländska judarna, vilka om man ska tro Mein kampf inte verkar särbehandlats på något sätt.
Utan istället riktades antisemitismen mot de ortodoxa judarna från östeuropa, dessa skilde sig radikalt i både utseende (långa svarta rockar, långt lockigt hår o.s.v.) och till sättet (i.o.m. att de inte var på samma sätt sekuläriserade) mot den övriga befolkningen.

Väl i Wien så möttes säkerligen Hitler av en annorlunda, och troligen mer aggressiv antisemitism än i Linz - som troligen var av mer "gemtylig" (om man nu kan kalla fördomar gemytlig) form, dvs den var inte lika hetsk som den i Wien. Det är troligt att det var i Wien som just Hitlers rabiata antisemitism väcktes till liv i och med att han kom i kontakt med människor som klart och tydligt skiljde sig från den övriga mängden, samt det faktum att han troligen hörde talas om de anti-semitiska myterna om jungfruvåldtäkter, barnamord o.s.v. o.s.v.

Att han skulle blivit antisemit för att han nekades inträde i arkitektskoln i wien tycker jag är en ganska förenklad och naivt påstående.
Givetvis förenklar också Hitler själv sin antisemitism i och med påståendet i Mein Kampf, det var givetvis något han hört redan från barnsben och som blommade ut i det mångkulturella och dekadanta Wien som troligen krossade många av Hitlers föreställningar om huvudstaden.

Användarvisningsbild
Bina
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 maj 2002, 18:48
Ort: Linköping

Inlägg av Bina » 1 november 2002, 22:14

Annan teori är att hitlers farmor jobbade på en storgård o hade där ett förhållande med herrn i huset. Som var jude. hans pappa var sådeles en bastard o halvjude.. Något som gör hitler till kvartsjude.

Han hade sin farmor för henne otrohet.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 2 november 2002, 04:18

Hahahahhahaa, :lol:!

Du menar Juden i Graz som hette Frankenberger som Maria Anna Schicklgrubber(Hitlers farmor) hade jobbat hos.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 3 november 2002, 15:28

Newt skrev:Annan teori är att hitlers farmor jobbade på en storgård o hade där ett förhållande med herrn i huset. Som var jude. hans pappa var sådeles en bastard o halvjude.. Något som gör hitler till kvartsjude.

Han hade sin farmor för henne otrohet.
Anno skrev:Du menar Juden i Graz som hette Frankenberger som Maria Anna Schicklgrubber(Hitlers farmor) hade jobbat hos.
Detta är säkert den äldsta och mest spridda myten om Hitler. Hitlers famor har aldrig varit i Graz. Det fanns inte heller nagon judisk, eller katolsk familj, med namnet Frankenberger i Graz under den tiden som Hitlers farmor skulle kunna komma i betraktelse.

Om ni vill veta mer, sa kan jag ta och skriva ned hur denna seglivade, men ack sa felaktiga myt, kom till världen.

Om ni vill veta mer om Hitlers och de tankar och idéer som influerade honom under hans ungdom. sa skall ni ta och läsa den utomordentliga boken "Hitlers Wien - Lehrjahre eines Diktators" av Birgitt Hamann. Ett alster pa 600 sidor som tar upp hans liv och upplevelser mellan aren 1889-1912.

I ovan nämda bok, sa pulviseras denna myt som nämns ovan.

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 3 november 2002, 16:39

Andreas Wien skrev:Om ni vill veta mer om Hitlers och de tankar och idéer som influerade honom under hans ungdom. sa skall ni ta och läsa den utomordentliga boken "Hitlers Wien - Lehrjahre eines Diktators" av Birgitt Hamann. Ett alster pa 600 sidor som tar upp hans liv och upplevelser mellan aren 1889-1912.
Finns även på engelska under titeln Hitler's Vienna - A Dictator's Apprenticeship (1999), för er som inte vill läsa på tyska.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 3 november 2002, 17:14

Detta är säkert den äldsta och mest spridda myten om Hitler. Hitlers famor har aldrig varit i Graz. Det fanns inte heller nagon judisk, eller katolsk familj, med namnet Frankenberger i Graz under den tiden som Hitlers farmor skulle kunna komma i betraktelse.

Om ni vill veta mer, sa kan jag ta och skriva ned hur denna seglivade, men ack sa felaktiga myt, kom till världen.
Ja, tack! Det skulle vara intressant Wien, så får jag något att läsa(Gör berättelsen lång) och sammtidigt får jag i gång dig Wien! :wink: :D

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Hitlers oklara förfader

Inlägg av Stefan » 3 november 2002, 20:12

Även jag vill gärna höra A.W. förklaring till de mystiska händelserna runt hans farmor (om även Lindir vill lämna fram ett bidrag så inte mig emot!).

Under tiden: Jag har ju också hört något litet om denna farmor och oklarhet om vem som var fadern. Jag fick intrycket att egentligen var det högst oklart, och att fast man antydde en viss jude som förföraren ifråga har inga säkra bevis att det var han.

Min personliga hypotes då att "fadern" var någon som inte fick namnges, kanske byprästen, kanske någon nära släkting.

Det vet man ju från andra håll, att "fadern okänd" är ofta just sådan här fall...

Men jag väntar med spänning på Andeas förklaring...

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 3 november 2002, 20:14

Hitlers judiska påbrå:

Kortfattat:

Det är okänt om Hitler var informerad över alla sina familjesläktband. Alla hans mor och farföräldrar var redan döda när han föddes. Alois Hitler dog när Hitler var 13 år gammal. Därför måste man lita på Hitlers syster Paula Hitler, när hon säger att “över min faders familj fick jag aldrig veta något, inte ens en liten oskyldig familjehistoria“ och „Bara min moders släktingar var för oss släktingar....Jag hade aldrig lärt känna några av min faders släktingar“

Troligtvis började Hitler först att intressera sig för sina släktingar och att informera sig om sina komplicerade släktförhållanden när han blev en känd politiker och senast när hans politiska motståndare använde sig av dessa fakta i den allt hårdare politiska kampen som fördes runt 1932. Hitlers motståndare hävdade att en person som värderade männoskorna efter deras ursprung och ras, såsom Hitler och NSDAP gjorde, så måste man även själv som ledare kunna underkasta sig en släktforskning.

Direkt efter det att de första diffusa pressartiklarna om Hitlers förfäder kom ut 1932, så erbjöd sig, den i Wien boende genealogen, Karl Friedrich von Frank sina tjänster till Hitler den 8 februari 1932. Han hade redan sammanställt ett släktträd över Hitlers förfäder fram till den 4:e generationen (alltså ända till Hitlers far-fars far). För 300 Mark skulle han göra ett ännu bättre och omfattande stamträd.

Den 29 februari gav Hitler genealogen von Frank uppdraget. Den 8 april 1932 skickade von Frank Hitler sitt färdiga arbete. Samma dag kom det ut extratidningar med jätterubrikerna „Hitler heter Schücklgruber“. Detta hade „avslöjats“ av en reporter med psydonymet Hans Bekessi, och som sedan kom att ta och använda sitt riktiga namn, Hans Habe. Artikeln avslöjade Hitlers faders sena namnbyte från „Schickelgruber“ till „Hitler“ – och detta ledde till en sensationell efterfråga av tidningen. Tiotusentals av detta tidningsnummer skickades till Tyskland för att ingå i valkampen mot Adolf Hitler och NSDAP.

Von Frank hade helt korrekt skrivit in namnbytet „Schickelgruber-Hitler“ i släktträdet och kunde inte förstå denna otroliga uppståndelse över namnbytet, då utomäktenskapliga födslar var mycket vanliga på landet och inte heller diskriminerande. Redan i maj lät Frank sitt arbete gå i tryck. Hitler tackade släktforskaren med ett personligt brev den 25 juni 1932.

Men under sommaren bröt det ut en ännu häftigare pressstorm. Den schweiziska tidningen „Die Neue Züricher Zeitung“ publicerade en insändare med temat „Hitlers förfäder“. Insändaren betvivlade von Franks ståndpunkt att Hitlers stamträd, med undantaget namnet „Wallj“, uteslutande innehöll tyska namn och att „det ständigt återkommande familjenamnet „Salomon“ knappast kunde defineras som tyskt.

I von Franks utgivna stammträd över Hitler så bär person nummer 45 på stamträdet, dvs Hitlers mormors mormors moder, namnet Katharina Salomon. Denna kvinna var en katolsk kvinna från Nieder-Plöttbach, Pfarre Döllersheim i Österrike. Hon var en dotter från den katolska bonden Johann Salomon i Nieder-Plöttbach. Med detta namns uppdykande, så börjar de första spekulationerna om Hitlers eventuella judiska påbrå.

Just på denna punkt hade släktforskaren von Frank begått ett allvarligt misstag. I verkligheten handlade det vid „person 45“ inte om Katharina Salomon, utan om en viss Maria Hamberger från Nieder-Plöttbach (1709-1761) och dess fader Paul Hamberger från Nieder-Plöttbach. Frank rättade till felet redan den 30 augusti 1932, men den feltryckta utgåvan var redan utgiven och spridd för vinden.

Horder av reportrar gick nu fullt fram för att söka efter Hitlers påstådda judiska släktingar i Europa. Man hittade namnet „Hitler“ hos judiska familjer i den mähriska småstaden Polna i Polen och hos en judisk småhandlare i Leopoldstadt, och som påstod sig även vara släkt med familjen Hitler i Polna. I Warsawa sökte några judiska familjer med namet Hitler om ett namnbyte, med anledningen att de inte ville ha samma namn som den tyske antisemitiske politikern.

Under sommaren 1933 kom det nya tidningsrubriker om „Hitlers judiska påbrå“:

„Lidove Noviny“, Prag den 6 juli 1933: „I Polna skulle en Abraham Hitler från 1700-talet ha kommit på tal som en av Hitlers förfäder“.

„Deutsche Freiheit“, Saarbrücken den 6 juli 1933: „Den judiska familjen Hitler – Med dokument“

„Österreichisches Abendblatt“, den 12 och 14 juli 1933: „Sensationella spår fran juden Hitler i Wien med foton av „hitlergravar“ i den judiska avdelningen pa centralkyrkogården i Wien och en kokbok på hebreiska av Rosalie Hitler“

„Österreichische Morgenblatt“, den 13 juli 1933: „Den bruna Hitler med den gula fläcken“

„Vorarlberger Blatt“, den 13 juli 1933: „Han har dock haft en judisk mormoder – Herr Hitler“

Men, den 13 juli 1933 gav Bekessis tidning ut rubriken: „Hitlers judendom bekräftad av en notar“ Denna gång blev Adolf Hitlers stamträd tryckt med en familj „Hiedler“ i Polna och en Klara Hitler, född 1821 och gift Pölzl i Braunau, Österrike. En officiell notariell bekräftelse fanns även med i tidningsupplagan. Men, problemet var „bara“ att Klara Pölzl (Hitlers moder) skulle ha varit hela 68 år vid Adolfs Hitlers födelse 1889, och som Adolfs mormoder, så hade de andra årtalen inte passat in. I en liten tryckt del av tidningen, så tog man sedan tillbaka detta påstående om att denna „judiska Klara“ inte var Adolfs moder, eller mormoder, men enligt tidningen, nära släkt med mormodern, vilket inte heller var sant!

När man äntligen 1933 gav ut det förbättrade och korrigerade släktträdet – utan namnet Salomon -, förstärkte detta bara rykterna att något hade blivit avsiktligt döjlt. Kort därefter tog skriftställaren Konrad Heiden med denna osanna historia om Adolf Hitlers judiska mormoder från Polna i sin biografie över Hitler och som sedan blev utgiven 1936 i Zürich. Här gick legenden om Hitlers påstådda judiska påbrå, med största sannolikhet, in i den vetenskapliga historiska litteraturen.

........

Efter 1945 gav Hitlers personliga Anwalt Dr. Hans Frank, före detta Generalguvenör i Polen, ett utalande som kom att bli bränhett hos allmänheten: Kort före hans avrättning skrev han ned sina minnen i boken „In Angesicht des Galgen“ och han nämde en ny otrolig historia: I slutet av 1930 hade Hitler givit honom ett brev med yttrandet om att det handlar om ett „utpressningsförsök fran en av hans mest avskyddvärde släktigar“. Släktingen hade gjort vissa antydningar såsom: „i sammanhang med vissa tidningsartiklar måste det finnas ett visst intresse att inte basuna ut vissa familjeangelägenheter„ Det handlar helt konkret om att „Hitler hade „judeblod“ i sina ådror och hade därför inte en berättigad grund till att vara antisemit.

Hitler hade därför bett Frank att kolla upp detta mycket noggrant och Frank hade därefter hittat information från alla möjliga källor, som han dock inte ville avslöja. Frank påstod följande: Hitlers farmor, Anna Maria Schiklgruber hade varit kokerska hos en judisk familj med namnet „Frankenberger“ i Graz under åren 1836/1837. Sonen i huset hade gjort henne gravid och Anna Maria Schiklgruber hade därför fått allimente under 14 år för sonen Alois. Det hade också förekommit en omfattande brevväxel mellan familjen Frankenberger och Hitlers farmor i „åratal“ efterat.

......

I de år då Hitlers farmor skulle ha uppehållit sig i Graz, så fanns det ingen familj „Frankenberger“, inte ens en ickejudisk familj med detta namn. Det fanns dock familjer med namnet Schiklgruber, men ingen med familjemedlemmen och/eller namnet Anna Maria eller Maria Anna.

Breven från den pastadda breväxlingen hittades aldrig och ingen hade någonsin nämnt denna varken före eller efter Hitlers maktövertagande.

Det hittades inte heller nagra bevis för ett allimente för Anna Marias son Alois....//.....Det finns inte heller nagra som helst bevis för att Anna Maria Schicklgruber någonsin hade lämnat sin hemregion „Waldviertel“. Ett arbete som kokerska i det avlägsna Graz hade varit en sådan stor händelse i den lilla byn pa 1830-talet, så att det knappast skulle ha kunnat ha undgått släktingarna.

Nästan alla personer från „Waldviertel“ som sökte jobb i städerna begav sig till Wien, ca 100 km bort, men framförallt till den närbelägna staden Linz. Knappast till det avlägsna Graz som låg minst dubbelt så långt bort som Wien. Graz låg dessutom bortom dåtida „Semmering“ (ett otillgängligt, kargt och vilt bergomrade), och som en tjänsteflicka runt 1830 måste passera till fots.

Frank verkar ha varit så omedveten om Hitlers familjemedlemmar och dess historia, så att hans „källor“ knappast kan ha kommit från Hitlers mun eller dess släktingar.

Utpressaren är med all säkerhet Hitlers halvbroders, Alois Hitler Jr, son, William Patrick Hitler, som föddes 1911 på Irland och försökte sko sig på Hitlers berömmelse före kriget med diverse föredrag och utpressningsbrev om „Hitlers judiska påbrå“.

Källa: Hitlers Wien, Birgitt Hamann

Mvh Andreas Wien

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

farmorn?

Inlägg av Stefan » 3 november 2002, 21:02

Okej, då har Andreas vederlagt ordentligt skrönan om köksan som blev utnyttjad av sin judiske arbetsgivarens son.

Men hur var det i verkligheten; var det något mystiskt med farmoderns graviditet?

För i så fall kan det ändå vara som jag tror: skrönan skapades som en täckning för en annan "fader", en fader som inte ens fick nämnas.
Det skulle förklara den påstådda vistelsen i Graz; avståndet och avsaknade av naturliga förbindelser gör det svårare att kolla upp historien. Vidare det är ju vanligt att man skickar bort flickor som hamnat i olyckliga omständigheter att föda barnet nånstans där de är okända.

Men hela min spekulation hänger på ifall det fanns nåt mystiskt med farmodern...

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 4 november 2002, 00:32

Det där med att man påstod att
Schiklgruber hade därför fått allimente under 14 år för sonen Alois.
är fel, eftersom Anna Maria Schicklgruber var tvungen att lämna över Alois till sin mans bror för att dom inte hade råd att försörja honom!

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 4 november 2002, 09:08

Anno skrev:Det där med att man påstod att

Citat:
Schiklgruber hade därför fått allimente under 14 år för sonen Alois.


är fel, eftersom Anna Maria Schicklgruber var tvungen att lämna över Alois till sin mans bror för att dom inte hade råd att försörja honom!
Ja, det är ju det jag skriver. Detta pastaende om ett 14-arigt allimente kommer fran Franks "källor" som han verkar ha tagit direkt ur luften. Ingen har nagonsin hört talas om, eller sett, ett sadant allimente förutom Frank.
Det finns en teori om att hans hat mot judar väcktes/förstärktes då han inte kom in på Wiens konstskola (där en jude lär ha varit intagningsansvarig).
Nope! Spekulationer om ett eventuellet judehat fran Hitlers sida pga av en eller flera judiska professorer skulle ha vägrat Hitler inträde till konstskolan pga av "otillräckliga kunskasper" är falska. Det fanns ingen person med judisk konfession pa konstakademin som hade nagot med Hitlers intagning att göra.

Det fanns dock en man pa konstakademin som hade ett namn som man skulle kunna "misstänka" som judiskt, nämligen Prof. L´Allemand, men han kom fran en protestantisk familj, kanske även en hugenottisk familj, fran Hanau, Hessen.

Mvh Andreas Wien

Skriv svar