Goebbels och katolska kyrkan

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Goebbels och katolska kyrkan

Inlägg av Hexmaster » 14 januari 2009, 11:57

Stämmer det att Joseph Goebbels var den enda katolska nazisten som blev utesluten ur kyrkan?

Stämmer det att det berodde på att han gifte sig med en protestant?

Christopher Hitchens gör en rätt stor poäng av detta. Det vore intressant att få det bekräftat, jag har aldrig blivit klar över hur pålitlig han egentligen är.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Goebbels och katolska kyrkan

Inlägg av Hans » 14 januari 2009, 14:53

Sakfrågan kan jag inte utala mig med men det faktum att hon var frånskild kan ha påverkat det hela. Fortfarande idag kan det i sydeuropa vara knepigt att skilja sig och att gifta om sig. Jag vill minnas att man måste skriva på ett papper där man hävdar att det första äktenskapet aldrig fullbordades för att få välsignelse till ett andra.

MVH

Hans

Edit, Trålfiske:

5. om man är katolik, får man då skiljas?
5. Vi katoliker menar, att alla äktenskap är för hela livet. Äktenskapets väsen kräver det och Jesus, Guds Sons, uttryckliga befallning. Ingen kan upplösa ett giltigt äktenskap. En separation = paret lever på skilda platser - kan dock bli nödvändig, men ingen kan gifta om sig, så länge den andre lever. Ibland hör man, att påven skulle ha upplöst äktenskapet av en kändis. Det är fel. Påven kan inte det. Vad som kan hända är, att man prövar ett äktenskap och finner att det är ogiltigt, d.v.s. att det aldrig har kommit till stånd, därför att viktiga grundpelare saknades, t.ex. när någon tvingats. Då kan det fastställas att detta äktenskap inte finns. Man kallar det "annullatio".

http://www.fragaprasten.nu/

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Goebbels och katolska kyrkan

Inlägg av Hexmaster » 15 december 2010, 11:01

Frågan dök upp igen i annat sammanhang, och jag tog tag i det igen... Efter att ha läst på så tvivlar jag, inte så mycket det kyrkliga (som jag inte begriper mig på) som allt annat. Varför är det så svårt att hitta belägg tidigare än Christopher Hitchens God is not great (2007)? Varför är det ingen som använt det förlöjligande argumentet i den synnerligen långa och hårda diskussionen om Vatikanen och Förintelsen? Jag lutar åt att det inte stämmer.

En av få böcker som alls nämner frågan:
Rome excommunicated none of these men [höga nazister som var medlemmar i katolska kyrkan, inklusive Goebbels]. Jews know this. Neo-Nazis know this.
Harry James Cargas, Reflections of a Post-Auschwitz Christian (1989)

Skriv svar