Litteratur om politisk extremism i Sverige

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Herr Nilsson
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 29 juli 2006, 00:54
Ort: Stockholm

Litteratur om politisk extremism i Sverige

Inlägg av Herr Nilsson » 22 september 2008, 11:59

Goddagens,

Jag söker lämplig litteratur angående politisk extremism i Sverige under mellankrigstiden samt mediernas syn på densamma till mitt projektarbete. Allra helst, även om jag betvivlar att såpass specifik litteratur är särskilt lättillgänglig, litteratur som berör nazismen och dess omnämnande i dagstidningarna under 1930-talet.

Jag förstår att det är en något snäv förfrågan, och jag kan intyga att det inte är det enklaste att Googla sig fram till, varför jag uppskattar alla former av tips. Jag kommer huvudsakligen att granska primärkällor (nåja), DN och SvD under åren 1933-1939, men övriga dagstidningar och tidsskrifter kan självklart vara användbara.

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Litteratur om politisk extremism i Sverige

Inlägg av Hexmaster » 22 september 2008, 12:06

Heléne Lööw är det allra första namn jag kommer på. Hon har skrivit mycket i ämnet. Om inte annat så lär du hitta massor av hänvisningar till samtida press.

Två avgjort mindre pålitliga namn är Bosse Schön och Tobias Hübinette. Fast deras primära källor (där sådana nyttjats) kan ju användas ändå.

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Re: Litteratur om politisk extremism i Sverige

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 22 september 2008, 14:50

Det finns en del användbara uppsatser i Presshistorisk årsbok. T.ex. finns det två år 2002: Lars-Folke Landgréns "Sverige och det nazistiska maktövertagandet. Svenska pressopinioner våren 1933" och Johan Selanders "Nürnberglagarna och den svenska pressen".

Sedan finns det ju böcker om Dagens Nyheter, Aftonbladet o.s.v. Serien "Den svenska pressens historia". Boken Självcensur i stövelns skugga: Den svenska radions roll och hållning under under andra världskriget av Kurt Lindal kan också ge något.

Edit: Här finns alla artiklar i Presshistorisk årsbok förtecknade:

http://www.presshistoria.org/system/ars ... ister.html

Edit: I tvärsnitt: Humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning nr. 3 och 4 år 2007 finns även en publicerad föreläsning av Ester Pollack om den svenska pressens förhållningssätt till nazismen, med efterföljande debatt. Där finns flera hänvisningar till aktuell litteratur och forskning i ämnet.

Herr Nilsson
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 29 juli 2006, 00:54
Ort: Stockholm

Re: Litteratur om politisk extremism i Sverige

Inlägg av Herr Nilsson » 23 september 2008, 19:23

Oj, här fanns det betydligt bättre underlag än vad jag väntat mig!

De tipsen tackar och bockar jag för.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Litteratur om politisk extremism i Sverige

Inlägg av loop » 25 september 2008, 19:57

Rör det bara högersidan?
Om du vill se lite attityder angående syndikalister(jag räknar in mig själv som vänsterextremist för enkelheten skull :D ), så rekommenderar jag dig att titta vad som skrev vid olika arbetsmarknadskonflikter tex Stripa och Strebelkonfliken, givetvis vill jag då att du även tittar i vänsterpressen vad den skrev om samma konflikter, gärna vår egen Arbetaren.

Synen på kommunister syns rätt bra i media runt gruvstrejken 28 och Ådalen.

Men det fanns ju massor med dagstidningar på den tiden och nån enhetlig mediabild tror jag det inte går att få. De kommunistiska dagstidningarna och de på högersidan, har oftast väldigt olika syn på saker och ting. Sverige hade ju ett trevligare medialandskap på den tiden.

feffe
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 februari 2007, 08:15
Ort: Stockholm

Re: Litteratur om politisk extremism i Sverige

Inlägg av feffe » 26 september 2008, 08:54

En lite mer övergripande bok som kan vara intressant är Sverker Oredsons "Svensk rädsla : offentlig fruktan i Sverige under 1900-talets första hälft". En, i mitt tycke, mycket bra bok som behandlar "den offentliga fruktan som funnits i Sverige under 1900-talets början. Han utgår från tre dominerande rädslor; rysskräcken, nazismen och politiska extremismen samt rädslan för utlänningar" (saxat från adlibris).

Det som främst är intressant är att se hur synen på extremrörelser (både vilka som räknas dit och hur de beskrivs) ändras över tiden.
/F

Pearce.
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 5 juli 2002, 13:08
Ort: Grästorp
Kontakt:

Re: Litteratur om politisk extremism i Sverige

Inlägg av Pearce. » 28 september 2011, 11:55

Rörelsen som dömdes ohörd, En historisk inblick i NSAP/SSS 1933-1950. Wiking Jerk, 2002.

Nazismen i Skaraborgs län 1930-1945. Henrik Dammberg, 2009.

Tyskland talar, Hitlers svenska radiostation. Niclas Sennerteg, 2006.

Skriv svar