Flygangrepp mot fartyg under ww1

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
diskutera
Medlem
Inlägg: 344
Blev medlem: 18 februari 2004, 20:51
Ort: Bengts gärde

Flygangrepp mot fartyg under ww1

Inlägg av diskutera » 13 juni 2008, 21:20

Förekom detta och i så fall hur effektivt var det? Hur välutvecklade var luftburna torpeder (fanns dom ens?) vid den tiden?

Användarvisningsbild
björnen
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 4 februari 2008, 21:06
Ort: Malmö

Re: Flygangrepp mot fartyg under ww1

Inlägg av björnen » 13 juni 2008, 21:51

Hej!
Holland - Frankrike drar till sig min uppmärksamhet, så jag ber att få reservera mig mot slarv... :)

Jag vill erinra mig att det förekom åtskilliga anfall mot turkiska fartyg i samband med Gallipoli-kampanjen. Mot Tysk-Turkiska slagkryssaren Goeben släpptes försvarliga mängder bomber men utan framgång, även om jag har för mig att de faktiskt träffade vid något tillfälle. Vad jag däremot är säker på är att britterna just med flygtorped från ett sjöflygplan lyckades sänka ett större transportfartyg i Marmara-sjön. Jag vet inte om det var den första sänkningen med flygburen torped.

Som anti-ubåtsvapen får man nog räkna flygplanen -- när de fick chansen med sin korta räckvidd och uthållighet -- som hyggligt framgångsrika under VK1, i varje fall i avseende att trakasserierna påverkade ubåtarnas operationsfrihet avsevärt. En flygbåt från Österrike-Ungern lyckades i det Adriatiska havets klara vatten t.o.m. sänka en fransk ubåt (Foucault) i u-läge. Jag har lite material om Ö-U:s sjöflyg och jag vet att de hade tillgång till t.ex. pansarbrytande bomber och särskilda ubåtsbomber med sjunkbombseffekt. Experiment pågick också med kanonbeväpnade flygbåtar (kaliber 66 mm).

/Björnen

(Edit: Holland har nu avslutat massakern så jag lägger till lite detaljer.)

diskutera
Medlem
Inlägg: 344
Blev medlem: 18 februari 2004, 20:51
Ort: Bengts gärde

Re: Flygangrepp mot fartyg under ww1

Inlägg av diskutera » 13 juni 2008, 22:49

Enl. Engelska wikipedia ska flygplan satts in mot den (kamouflerade) tyska lätta kryssaren Köningsberg i Rufijideltat i Tanzarnia 1915:

"A pair of Royal Naval Air Service Sopwiths were brought up with the intention of scouting and even bombing the ship, but they soon fell apart in the tropical conditions. A trio of Short seaplanes fared a little better, managing even to take photographs of the ship before they were grounded by the glue-melting tropical heat and German fire."

Ganska tufft ändå att skicka ut jaktflyg på "seek and destroy"-uppdrag så tidigt som 1915 och så långt "hemifrån". Antar att hela grejen med "flyg v.s. fartyg" under ww1 måste ha varit ordentligt på experimentstadiet eller gjordes det experiment tidigare? Hur mycket utvecklades luftburen fartygsbekämpning under krigets gång? Har för mig att jag läst någonstans att den brittiska flottan under tidigt 20-tal insåg/förutsåg hur det marina flyget i fortsättningen skulle få ökad betydelse och började därefter med övningar i fartygsbekämpning (med gamla tyska fartyg kanske?).

http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Rufiji_Delta

Användarvisningsbild
björnen
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 4 februari 2008, 21:06
Ort: Malmö

Re: Flygangrepp mot fartyg under ww1

Inlägg av björnen » 13 juni 2008, 23:28

Förväntningen att man skulle kunna bomba Königsberg visade sig vara en enorm överskattning. Planen kunde knappt komma upp i luften i hettan. Men likväl lyckades Flt Lt Cull den 6:e juli släppa två bomber (okänd storlek) från en höjd av 2000m. De missade och orsakade ingen skada.

Hittade lite mer om torpederingen jag skrev om. Även det var 1915 och det gick lite bättre än i afrika. Den 12:e augusti 1915 genomförde Flt Cdr C.H.K. Edmonds, baserad på sjöflygplanstendern Ben-my-Chree, med sitt Short 184 det första framgånsrika torpedanfallet från luften. Han sänkte det turkiska transportfartyget Mahmut Sevket Pasa på 5000 ton. Fem dagar senare torpederade ett plan av samma typ en stor bogserbåt.

Attackerna mot Goeben skedde under vintern 1918 medans hon låg på grund i Dardanellerna och britterna släppte inte mindre än 180 bomber om totalt 15 ton. Två träffade och orsakade skador som gjorde att bärgningen försenades 2 dagar. [1]

Hittade även lite om den första luftattacken mot sjöstridskrafter. Kanske oväntat nog grekisk och redan 1913. Fienden var mindre oväntat turkiet. [1] anger bara kort att det skedde med "hand made bombs" och utan framgång. Lite mer här: http://wiki.phantis.com/index.php/Arist ... _(aviator).

[1] "The First Naval Air War", T.C. Treadwell, Tempus Publishing 2002.

diskutera
Medlem
Inlägg: 344
Blev medlem: 18 februari 2004, 20:51
Ort: Bengts gärde

Re: Flygangrepp mot fartyg under ww1

Inlägg av diskutera » 14 juni 2008, 00:45

Grekland var väl dessutom ett av världens första länder med att införskaffa en eller flera ubåt(ar) till sin flotta? Intresset för ny teknologi verkar ha varit prioriterat i dåtidens Grekland. Dock är väl "bombning" med handgjorda bomber liiiite väl naivt kanske 8-)

Gjorde Centralmakterna några kända försök då?

Användarvisningsbild
björnen
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 4 februari 2008, 21:06
Ort: Malmö

Re: Flygangrepp mot fartyg under ww1

Inlägg av björnen » 15 juni 2008, 19:14

Ursäkta min tystnad; jag har spenderat helgen intensivt följande 24-timmarsloppet på Le Mans.
diskutera skrev:Grekland var väl dessutom ett av världens första länder med att införskaffa en eller flera ubåt(ar) till sin flotta? Intresset för ny teknologi verkar ha varit prioriterat i dåtidens Grekland. Dock är väl "bombning" med handgjorda bomber liiiite väl naivt kanske 8-)

Gjorde Centralmakterna några kända försök då?
Om inte naivt så entusiastiskt i alla fall!
Den intensiva rivaliteten mellan Grekland och Turkiet gjorde säker bägge sidor mer benägna att lyssna på vapenhandlarnas säljsnack för minsta fördel... Var det inte t.o.m. en svenskbyggd ubåt grekerna köpte?

/Björnen

Användarvisningsbild
björnen
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 4 februari 2008, 21:06
Ort: Malmö

Re: Flygangrepp mot fartyg under ww1

Inlägg av björnen » 15 juni 2008, 19:21

Angående centralmakterna så får man väl säga att den tyska marinen koncentrerade sig på sina zeppelinare. Stora delar av deras flygplansverksamhet verkar även den ha följt i luftskeppens spår och mest använts för spaning, artilleriobservation och tämligen harmlösa försök till strategisk bombning av englands östkust.

[1] förtäljer dock att tyskarna redan 1916 hade satt upp en 'flight' (vad säger man på svenska?) med torpedplan stationerad i dåvarande Kurland. Syftet var att försöka komma åt den ryska flottan i Rigabukten. Den 12:e september 1916 attackerades slagskeppet Slava, under gång och eskorterad av sex jagare, med flera torpeder. I varje fall en torped gick bra men enligt [1] gled en jagare kom imellan och träffades istället. I [2] nämns att bägge sidor vid tillfället använde flygplan för att attackera varandras luft- och sjöstridskrafter runt den effektivt minerade Rigabukten. Slava utsattes för många liknande attacker utan att skadas. Där sägs också explicit att träffen av jagaren endast förekommer i tyska rapporter, ett förnekande som verkar trovärdigt för mig i ljuset av dess detaljerade genomgången av operationer, skador och förluster i bägge sidors arkiv.

I förbigående nämner [1] också att tyskarna utförde de första försöken med minläggning från flygplan i Östersjön; inga detaljer ges tyvärr.

I Svarta havet formerade ryssarna understundom rena "Carrier Groups" runt sina stora sjöflygplanstendrar och använde sjöflygplan flitigt för kustattacker och spaning. Torpedbeväpnade sjöflygplan medfördes vid en räd mot Bosporen i slutet av maj 1917 [2] och ryska flygplan från tendern Imperator Nikolaj I sänkte det turkiska kolningsfartyget Irmingard på 4211 ton utanför Varna 6:e februari 1916 [2]. Om detta var med torpeder eller bomber är okänt för mig. Intensiva ansträngningar med varierande framgång gjordes också för att bomba de tyska ubåtar som opererade i Svarta havet. Tyskarna hade tydligen också bombbeväpnade flygplan stationerade för att skydda ubåtsbaserna. [1][2]

Österrike-Ungern verkar inte ha ansett sig ha lämpliga flygplan för torpeder men de använde bomber och sjunkbomber flitigt. Redan 1916 hade Firma Whitehead (Fiume-grenen) börjat experimentera med anordningar för att fälla torpeder från flygplan. Man lyckades dock först 1917 anskaffa en tvåmotorig 'Brandenburg GW' från Tyskland och ställde den till Whiteheads förfogande för torpedförsök. Den utrustades med en 45 cm torped på hela 770 kg. Under 1918 lyckades K.u.K Kriegsmarine skaffa en kraftfullare 'Gotha WD14' som kunde bära en 53 cm torped om 1340 kg samt ytterligare ett flygplan i samma klass. Inget är känt om försök eller framgång. [3]

/Björnen

[1] "The First Naval Air War", T.C. Treadwell, Tempus Publishing 2002.
[2] "The Russian Fleet 1914-1917", René Greger, Ian Allan ltd. 1972.
[3] "Die Waffen der k.(u.)k. Kriegsmarine im Bild 1860-1918", Peter Schupita, Verlagsbuchhandling Stöhr 2006.

(edit: lade till saknat årtal.)

Skriv svar