Döda i krigets slutskede

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

Inlägg av -vils- » 19 maj 2003, 09:19

Jag skulle svara blankt nej på den frågan. Kulsprutorna var under denna tid så oerhört överlägsna allt annat och de totaldominerade striderna i skyttegravarna (ja förutom artilleriet då).

Skulel tro att det skulle bli en total mass-slakt om de inte använde sig av arty..

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Nä

Inlägg av Per Andersson » 19 maj 2003, 19:39

-vils- skrev:Skulel tro att det skulle bli en total mass-slakt om de inte använde sig av arty..
Du är medveten om att tyskarna nådde anmärkningsvärda framgångar i sin offensiv 1918, det så kallade 'kejsarslaget'?

Taktiken är i det stora hela som Ja77 beskrivit.


Och nej, jag tror inte tyskarna kunnat nå motsvarande resultat på västfronten tidigare om man inte ändrar på mer än bara taktiken.

Den tyska offensiven 1918 möjligjordes huvudsakligen av att man i och med att Ryssland drog sig ur kriget kunde frigöra fräsch trupp från östfronten. För att slå ut Ryssland ur kriget tidigare, så måste man ändra fokus på den tyska krigföringen redan 1915 eller allra senast 1916.

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

Men..

Inlägg av -vils- » 21 maj 2003, 11:56

..fortfarande pratar vi förluster utan like. Glöm inte det. Framgångarna kostade o princip all av vad tyskarna hade kvar i manskap. Jag är helt säker på att resulteet inte hade skillt sig nämnvärt med eller utan artilleriförberedelse.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

-vils-

Inlägg av Ja77 » 21 maj 2003, 12:45

Har su sätt kartorna på hur långt tyskarna avanserade under "kejsarslaget"?

Det som främst stopade tyskarna vara att de helt enkelt sprang ifrån stitt underhåll och arteleri.

När tyskarna insåg att de inte kunde knäcka frankrike brakade moralen samman för tysklande hadde slagit så hårt de kunde men inte besegrat frankrike, sen var de bara en tidsfråga innan USA förstärkningarna skulle kommit.

Så min frågestälning var hur skulle det gått om "kejsartaktiken" skulle används redan 1915 (då man BORDE ha lärt sig) innan den tyska armen blev totalt utnött, sedan skulle naturligtvid de allierade använda samma taktik.

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 22 maj 2003, 19:13

Fiende soldater kan bli ganska så goda vänner!
Under jularna så hände det att till exempel en gång att britterna började sjunga Stilla Natt, varpå tyskarna applåderar coh sjunger den på tyska.
För att inte tala om dom sprang och möre varandra i ingemansland efter kriget och bytte historier och ciggareter som dom känt varandra hela livet.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 23 maj 2003, 10:16

Ja och om de "okända" frontavsnitten då ingen sida anföll och fronten var spökligt lungn.

Det hadde uppstått en informel fred på det frontavsnittet....

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 23 maj 2003, 13:16

CJBackfire skrev:Fiende soldater kan bli ganska så goda vänner!
Under jularna så hände det att till exempel en gång att britterna började sjunga Stilla Natt, varpå tyskarna applåderar coh sjunger den på tyska.
För att inte tala om dom sprang och möre varandra i ingemansland efter kriget och bytte historier och ciggareter som dom känt varandra hela livet.
Hände inte detta också vid julen 1914-15. Då helt plötsligt man gick upp från skyttegravarna och hälsade på varandra. Eller är detta bara en skröna eller har jag fått allting om bakfoten.

/Martin

Bad Mr. Frosty
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 april 2002, 13:20
Ort: Sverige

Inlägg av Bad Mr. Frosty » 24 maj 2003, 00:11

Jag har också hört endel... tex. att fransmän och tyskar spelade fotboll i ingenmansland julen 1914-15... sen hur sant det här är kan man ju disskutera.. helt otroligt låter det inte... En anna grej som låter mer otroligt, också nångång under kriget så skall massor av soldater upplevt en änglauppenbarelse... tror det var vid Verdun.

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 28 maj 2003, 14:59

Franska Soldatar påstår (har påståt) att franrikes skyddshelgon kom ned på en vit springare och hade ett svärd i enna handen och hjälpte franssoserna anfalla. S:T Raffaelle kanske

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 8 augusti 2003, 13:04

Nu har inte jag läst på så mycket om WW1 men vad jag vet så hade Tyskarna fördel av att ha kontroll över högre terräng i Frankrike och Belgien. Sedan var dom väl inom synhåll från Paris innan dom slogs tillbaka så nog tror jag att dom hade kunnat vinna kriget.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 8 augusti 2003, 13:09

Jag vet inte men jag skulle gissa på att västmakterna var övertygad om att det var centralmakterna som var ensam ansvariga för att kriget bröt ut. I synnerhet britterna som sade sig gå i krig för att bevara Belgiens neutralitet. Detta måste ha förstärkts ju längre tiden gick för att motivera hela kriget. Britterna och fransmännen kunde ju inte gärna säga till sina medborgare att de egna länderna också var ansvarig för att kriget bröt ut.

Om man ser på hur kriget utvecklades under de första året så borde väl ententerna rätt enkelt dra slutsatsen att det var Tyskland och Österrike-Ungern som var ansvarig då de var de första som gick till offensiven. På samma sätt borde centralmakterna anse att de var Ryssland och Frankrike som var ansvariga för krigets utbrott. Detta då Ryssland så benhårt höll fast vid attt de skulle försvara det kaxiga Serbien. Sen skulle Frankrike hjälpa Ryssland.

/Martin

Skriv svar