Hej!
Jag undrar om någon har någon bra källa där man kan hitta vad svenska politiska partier hade för åsikter angående revolutionerna i Ryssland 1917. Det behöver inte nödvändigtsvis vara politiska partiers åsikter, bara det är åsikter från svenskt håll. Vet någon om man hade ledarskribentsidor på den tiden i tidningar, så man kunde kolla dem på biblioteket, eller om någon känner till någon bra bok om detta?
Tack
Söker svenska politiska åsikter 1917
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Jag kan rekomendera Biografin som kom ut om CH Hermansson, VPKs ledare från 1964. Werner Schmidt skrev den och den kom ut förra året om jag inte minns fel, eller förr förra. Där får du mycket kunskap speciellt hur svenska kommunister såg på Ryska revolutionen, speciellt då Hermanssons syn på densamma, men även Sven Linderot och andra tidigare prominenta personer inom partiet. Bland annat en helt annan bild än den som presenterades i media för något år sedan med den så kallade "kommunistdebatten".
/Robert Sköld
P.S http://www.bokus.com/b/9789173430975.ht ... rch_result D.S
/Robert Sköld
P.S http://www.bokus.com/b/9789173430975.ht ... rch_result D.S
- Johan Olofsson
- Medlem
Re: Söker svenska politiska åsikter 1917
Ja, leading articles infördes på 1800-talet i engelsk press. I tysk press, som hade något annorlunda traditioner med avseende på pressfrihet, fanns begreppet Hauptartikel. Rikssvensk och norsk press påverkades från båda hållen.Martin_ skrev:Vet någon om man hade ledarskribentsidor på den tiden i tidningar, så man kunde kolla dem på biblioteket, eller om någon känner till någon bra bok om detta?
Att läsa gamla tidningslägg är fullt möjligt, och en vanlig metod för forskning.
Lite enklare är att läsa publicerade dagböcker:
Karl Gustaf Westmans "Politiska anteckningar juni 1914-mars 1917" är tillgänglig på många bibliotek.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Claes Pettersson
- Medlem
-
Wavy Gravy
- Medlem
Sedan kan du för att få reda på periodicitet, upplaga och politisk signatur använda Sven Tollins kartläggning av pressen: Svensk Dagspress 1900-1967. För att vara ännu mer ambitiös kan du tittat på pseudonymregistret på RA eller titta i SvD:s, DN:s och Stockholms-Tidningens arkiv i Pressarkivet (RA). Där har man medarbetarregister så att man kan reda ut vilka personer som skrivit artiklarna (åtminstone gäller detta för SvD:s del).
Jag rekommenderar också Andraes bok.
Jag rekommenderar också Andraes bok.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Om du kan komma åt äldre nummer av Svenska dagbladet och Dagens nyheter ifrån den tiden i Karlstad, det är precis som jag skrev i föregående inlägget att dom hade en bevakning på politiken då.
Jag kan hjälpa till att söka efter konseljer på svarskatalogen, men då måste du ger mig vissa "sökord" som du vill att jag söka på.
Stefan
Jag kan hjälpa till att söka efter konseljer på svarskatalogen, men då måste du ger mig vissa "sökord" som du vill att jag söka på.
Stefan