Att rekonstrukturera en båtlogg 1920

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Gotish
Medlem

Att rekonstrukturera en båtlogg 1920

Inlägg av Gotish » 14 oktober 2007, 14:49

Visst måste lastfartyg ha haft någon form utav loggbok över varorna som dom lastade över atlanten vid 1920-tal? Jag skulle behöva rekonstruera en sådan loggbok och jag vill ha den så realistisk som möjlig. Därför letar jag efter en mall, nån som har något tips? Artikel, sida?

Huvodsaken är att det är en loggbok över ett lastfartyg. Helst transatlantisk destination belgiska kongo, men allt från 1920 är utav intresse.

//Mattias. behöver hjälp

Spaningsledaren
Tidigare medlem

Inlägg av Spaningsledaren » 14 oktober 2007, 16:07

Nja, termen är nog inte "loggbok".
(En loggbok används för att uppteckna var fartyget befunnit sig vid vissa angivna tidpunker. Mera allmänt används begreppet sedan för att ange en färd/navigationsbeskrivning. I loggboken brukar ocksâ införas uppgifter om väderleken, avgivna signaler. Loggboken är fartygsrelaterad.

Det du söker (misstänker jag) är snarare en "lastplan". Denna förtecknar de laster som tagits ombord i vilken hamn, var i fartyget de stuvats och i vilka hamnar dessa laster skall lossas. Lastplanen är ett last-relaterande bruttodokument pâ fartygsnivâ. De olika fraktavtalen mellan varuägaren och befraktaren brukar sedan kallas "konossement". Här ingâr utöver en beskriving av lasten ochsâ t.ex. till vem den skall avlämnas. Lastplanen anger alltsâ (i princip) att godset enl. konossement A är stuvat pâ plats X för lossning i hamn H, godset B pâ plats Y för hamn I o.s.v.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 oktober 2007, 22:53

Jag kanske kan amplifiera vad Spaningsledaren redan skrivit Gotish.

'Ditt lastfartyg' är alltså ett 'styckegodsfartyg'. Vilket innebär en varierad last med många lastnings- och lossningshamnar och flera olika avlastare och lastmottagare. Varje varuparti som lastats, täckes av konnossement som utfärdats i Originalkonnossement med en mängd Kopiekonnossement. Orginalkonnossementen är Värdehandlingar - den som har Orginalkonnossementen bevisar med dem att han är ägare till varupartiet.
Alla lastade 'konnossement' sammanförs på ett Lastmanifest, som visar avlastare, mottagare, vikt/ volym, fraktsats och frakt samt var frakten skall betalas.(Avlastaren eller Mottagaren...CIF eller FOB = Carriage Insurance & Freight eller Free On Board).
Det finns ett manifest för varje lastnings-och-lossningshamn. Låt oss säga att 'ditt fartyg' lastar i Göteborg och Antwerpen och lossar i Antwerpen, Dakar och San Antoné i Kongo. Det blir minst fyra manifest, Göteborg-Antwerpen, Göteborg-Dakar, Antwerpen-Dakar och Antwerpen-San Antoné.
Lastplanen eller hellre Stuvningsplanen sköts av fartygets 1:e styrman och visar v a r ombord alla dessa varupartier finns lastade. Idealiskt så att de kan hanteras utan omstuvningar av andra partier vilket på komplicerade rutter var en hel vetenskap.
Konnossementen och Manifesten visade inte alltid vem mottagaren var utan var bara destinerade till 'Order'. Vilket innebar att varupartiet vid lastningen ännu inte var sålt men avsågs säljas under resans gång.

Om du vill rekonstruera dokument som stuvningsplaner och manifest kan du kanske googla på orden Cargo Manifests och/eller Stowing-plans. På stuvningsplanen anges som regel bara vilket manifest och konnossement som avses, inte detaljer om varupartiets beskaffenhet.

Lycka till, Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 16 oktober 2007, 12:16

Intressant läsning!

En modern översikt om ämnet.
http://www.globalsecurity.org/military/ ... 17/ch7.htm

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sta
Medlem

Re: Att rekonstrukturera en båtlogg 1920

Inlägg av sta » 16 oktober 2007, 14:34

Gotish skrev:Visst måste lastfartyg ha haft någon form utav loggbok över varorna som dom lastade över atlanten vid 1920-tal? Jag skulle behöva rekonstruera en sådan loggbok och jag vill ha den så realistisk som möjlig. Därför letar jag efter en mall, nån som har något tips? Artikel, sida?

Huvodsaken är att det är en loggbok över ett lastfartyg. Helst transatlantisk destination belgiska kongo, men allt från 1920 är utav intresse.

//Mattias. behöver hjälp
Kan bara instämma i det som redan skrivits men de kanske inte var det du fiskade efter. Du kan kontakta ett sjöfartsmuseum, de har säkert tips eller någonting i sina gömmor.

Gotish
Medlem

Inlägg av Gotish » 19 oktober 2007, 21:58

Tackar så mycket, var precis det jag sökte :D

//Mattias

Skriv svar