Den siste frihetskrigaren i Österbotten

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Den siste frihetskrigaren i Österbotten

Inlägg av Ördög » 29 januari 2007, 08:37

(Äntligen kommer jag mej för att igen göra ett inlägg på Skalmans forum, efter ett otillbörligt långt uppehåll ...)

Som omväxling till nyheterna om de sista WWI-veteranerna som faller ifrån, kommer här en artikel om en kille som lever. 101-årige Lennart Rönnback från Vasa var med om att som 12-åring avväpna den ryska garnisonen i Vasa den 28 januari 1918. Håll tummarna för att gubben ska finnas kvar också om ett år, då vi ska fira frihetskrigets 90-årsjubileum!

http://www.vasabladet.fi/story.aspx?storyID=581819

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 29 januari 2007, 19:17

Frihetskriget... inbördeskriget var väl kanske mer objektivt?

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 30 januari 2007, 08:42

Finska revolutionen! ;-)

Det var en tråd om detta för nått år sedan, någon sa Medborgarkriget, det tyckte jag var en rätt bra benämning, fast Inbördeskriget är gällande.

Farbrorn verkar hursom ha en rätt skön mentalitet!

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Antiscamp
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 februari 2006, 12:55
Ort: Suomi Finland

Inlägg av Antiscamp » 30 januari 2007, 09:13

Ho ho. Benämningen på kampen är en intressant historia. Det verkar som om alla har sin egen; frihetskriget, inbördeskriget, medborgarkriget, brödrakriget... eller den värsta - kriget mot de vita slaktarna. Nåja. Jag kör med Finlands frihets- och inbördeskrig. Det tycker jag förklarar det hela på bästa möjliga sätt.

Nazdarovie.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 31 januari 2007, 20:48

Inbördeskriget säger jag nog för det tycker jag betecknar det mest neutralt och korrekt, för visst var det inte nått annat än ett inbördeskrig?

Hur som ber om ursäkt för att jag för detta ämne OT!

/Robert

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ördög » 4 december 2007, 18:00

Drygt en månad före Finlands nittionde självständighetsdag, den 4 november, avled den siste frihetskrigaren (inte bara i Österbotten, utan i hela Finland) Lennart Rönnback i sin hemstad Jakobstad. Han jordfästes den 17 november. Hans bortgång tycks knappast alls ha uppmärksammats, jag fick reda på saken först idag ... bara en kort Wikipedia-text och en artikel i nätblaskan Uusi Suomi har han fått. Sistnämnda artikel är tydligen en översättning av en text i Jakobstads Tidning. Sagda avisa anser dock inte storyn värd att ha på sin sajt.

Jag har aldrig hört till vare sig frihetskrigs- eller klasskrigsvurmarna, men jag tycker tystnaden kring Rönnbacks bortgång känns beklämmande. Det officiella Finland tar ingen som helst notis då ett skede i landets historia i stillhet avslutas.

Här är US-nekrologen, i händelse nån kan finska.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/3944-vi ... -vuotiaana

Kommer vi att få uppleva samma tystnad, när den sista rödgardisten tar avsked? Skulle inte tro det ...

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 28 december 2007, 04:22

Finns det rödgardister i livet?

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ördög » 28 december 2007, 20:53

loop skrev:Finns det rödgardister i livet?
Japp, 110-årige Aarne Arvonen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aarne_Arvonen

På finska finns det lite mer information om gubben, till exempel denna Wikipedia-artikel ...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Aarne_Arvonen

... som jag tidigare år refererade på Flashbacks forum:
Aarne Armas Arvonen (född 4 augusti 1897, Helsingfors) är Finlands äldsta nu levande invånare. Han bor i Järvenpää (på svenska även Träskända, en stad 37 kilometer norr om huvudstaden).

Arvonen föddes i Helsingfors och framlevde enligt egna ord sin barndom som gatpojke, eftersom han inte trivdes hemma efter det att hans mor hade dött och fadern gift om sig. Under första världskriget var han i Ryssland som befästningsarbetare. I kriget 1918 stred han på den röda sidan och hamnade i fånglägret i Ekenäs.

1938 flyttade han till Järvenpää efter att ha blivit änkling och ensamförsörjare med två döttrar. Han arbetade på en möbelfabrik som dekorationssnidare.

"Arska" bodde med sin dotter och svärson i huset som han själv byggt fram till sommaren 2005. Då förflyttades han till hälsocentralens bäddavdelning på grund av njurinflammation, och började vänta på en plats på ålderdomshemmet. Nu intog han sitt livs första antibiotikakur. Sedan han tillfrisknat från inflammationen har hans hälsotillstånd varit gott. Men hans hörsel har försämrats, att äta fast föda vill inte riktigt lyckas, och också minnet har börjat svika.

Arvonens fritidsintresse är astronomi. De senaste åren har han deltagit i föreningen Altairs verksamhet. Han har varit intresserad av stjärnorna sen han var liten, och på sin fars inrådan deltog han i astronomiska föreningen Ursas konstituerande möte.

http://www.ursa.fi

Han reste utomlands ännu på gamla dagar, bland annat på en pubrunda till London sin 100-årsdag till ära. Han blev Finlands äldsta invånare den 5 december 2006 då Elsa Tilkanen avled.
Enligt de senaste tilläggen i artikeln firade Arvonen sin 110-årsdag i augusti i år. Han är nästan blind, men följer med nyheterna i radio och kommenterar dem. Han firade sin bemärkelsedag på pub McArthur, dit hans vänner förde honom från vårdhemmet ... Hans kondition uppges vara okay, trots att han ingenting ser och inte klarar sig utan hörapparat. Rökt har han inte gjort sen 1930-talet.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 29 december 2007, 13:07

Dert var som fan

Användarvisningsbild
Erik Hägerdal
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 2 januari 2004, 14:17

Inlägg av Erik Hägerdal » 30 december 2007, 18:04

Frihetskrig och frihetskrig... det var i så fall en ruskig tur för Finlands del att Tyskland förlorade första världskriget. Annars hade landet med största sannolikhet blivit en tysk lydstat.

Skriv svar