Tack! Intressant ämne förresten.MajorLove skrev: Givetvis får du fråga!
1. Min undersökning visade att den officiella förklaringen till de brittiska slagkryssarnas undergång knappast var den korrekta utan snarare direktträffar som penetrerade sidopansaret (eller träffat under detsamma) och detonerade antingen i ammunnitionsdurkar eller ångpannor.

Hmmm, nu är det väl mycket begärt att du skall kunna sammanfatta argumentationen bakom din uppsats här men slutsatsen är kanske inte helt okontroversiell visavi andra tekniska analyser. Jag antar att du redan smulat sönder t.ex. Campbells[1] och D.K. Browns[2] skade- och förloppsanalyser?

Samtidigt är väl en vanlig slutsats (t.ex. [2]) av träffarna på de fartyg (som inte gick under, dvs gick att analysera) att pansarskyddet för skrovet ändå fungerade väl, betydligt bättre än vad man skulle kunna förvänta av rena skjutbaneförsök.MajorLove skrev: 2. Minst två tyska granater hade penetrerat 229 mm sidopansar och detonerat djupt inne i fartygen på ett stridsavstånd av 16.000m
Till yttermera visso är dessa träffar på huvudpansarbältena rätt sällsynta, effektiva genomslag ännu mer sälla och i de flesta fall får pansardäcken godkänt betyg i skadebegränsning får jag säga. Träffen på den moderna Barham kl. 1658 visar väl iofs att det t.o.m. finns en möjlighet att komma förbi de primära skydden fullständigt och därmed få en intakt granat djup in i skrovet. Hon hade tur som inte for ännu mer illa där.
Flera träffar visar väl att t.o.m. att det tunnare övre bältet på både brittiska och tyska skepp fungerade väl i kombination med skyddsdäcken. Totalskyddet var verkligen på gränsen i många fall -- på slagkryssarna förstås väl under -- och slutsatserna att däcksskyddet behövde ökas är välmotiverat även utan tanke på senare hot från flygbomber etc.MajorLove skrev: 3. Endast Orion-, King George V-, Iron Duke- samt Revenge-klasserna hade ett sidopansar som var starkt nog att motstå de tyska granaterna på i slaget förekommande stridsavstånd. Övriga slagskepp samt alla slagkryssare var så klent bepansrade att de kunnat dela Indefatigables, Queen Marys och Invincibles öde.
Men att utifrån de tillgängliga skadeanalyserna dra slutsatsen att skeppen inte var stridsdugliga tycker jag är att gå fantastiskt långt: särskilt som ett genomslag direkt till krudurken är geometriskt som mest möjligt på långt då projektilen fungerar som sämst. Samtliga skepp vid Skagerack kunde slås ut av en enda träff som tar oturligt -- på de alldeles för svagt skyddade kanontornen.
Svagheterna var många:
- Stor horisontell yta
Försvagat frontpansar med många skarvar och hål
Otillräckliga stödjande strukturer bakom
En utformning som reducerar den vertikala anslagsvinkeln
En användning (man siktar!) som tenderar till att eliminera en ev. horisontalvinkel (bäringen)
I balansen ser jag flera omvittnat oerhört farliga, i vissa fall katastrofala som jag ser det, träffar på tornen (och barbetter) mot ett ringa antal genomslag av bältet som i de flesta fall hanterades väl. Barbetträffarna kan väl i och för sig användas i din argumentation?
Det är inte så att din uppsats är publicerad eller på annat vis tillgänglig? Det skulle vara intressant att se:MajorLove skrev: (Föregående punkt är anledning nog för att britterna med alla till buds stående medel skulle förhindra att kunskap om sakernas rätta tillstånd kom till fiendens kännedom, inklusive påståendet att totalt oförutsebara torntaksträffar med efterföljande stickflammor orsakade slagkryssarnas undergång.)
1) Vad som gör det troligare att horisontella genomslag på slagfartygen (särskilt då slagskeppen) skulle utgöra en större fara för krutdurkarna (~direktträff) än summan av övriga indirekta vägar till samma resultat. Samt att detta var känt inom någon inre krets av RN förstås!
2) Vilka indicier som finns för en "cover-up" av dessa faror och hur denna har hållit tätt.
3) Hur denna svaghet påverkade designen av efterkommande fartyg utan att framgå i protokollen jfrt med problemen med svagt horisontalskydd och "flash protection".
Överlångt och inte särskilt korrekturläst såhär på midsommarafton men ämnet är mycket intressant!
/Björnen
[1] "Jutland -- An Analysis of the Fighting", John Campbell, Conway 1986.
[2] "The Grand Fleet -- Warship Design and Development 1906--1922", Chatham Publishing 1999.